کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۷۱
تاریخ خبر:

مقایسه آماری استقلال استراماچونی و مجیدی

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | با مقایسه هشت بازی ابتدایی استقلال با مربیگری آندره‌آ استراماچونی با هشت دیداری که فرهاد مجیدی وظیفه هدایت آبی‌های پایتخت را برعهده داشته، نتایجی جالب توجهی به دست می‌آید که تقریبا می‌توان گفت همه چیز برابر است.

استراماچونی در هفته‌های ابتدایی نتایج خوبی با استقلال کسب نمی‌کرد و هواداران این تیم برای دیدن رنگ پیروزی، شش هفته صبوری به خرج دادند. استقلال با استرا از هفته ششم راه افتاد، در حالی که در پنج بازی ابتدایی خود، دو بار شکست خورده ‌ و سه بار هم به نتیجه مساوی رضایت داده بود. تیم تحت هدایت استراماچونی در هشت هفته ابتدایی لیگ برتر، صاحب سه برد، سه مساوی و دو شکست شد تا از این تعداد بازی ۱۲ امتیاز کسب کند.

تیم استرا ۱۲ گل زد و هفت گل نیز دریافت کرد. استقلال با هدایت مجیدی از هفته هجدهم پای به رقابت‌های لیگ برتر گذاشت. مجیدی در اولین گام توانست نفت مسجد سلیمان را از پیش روی بردارد اما در ادامه روند نزولی تیمش آغاز شد. استقلال تاکنون هشت بازی در لیگ برتر با سرمربیگری فرهاد مجیدی به میدان رفته که او دقیقا عملکردی مشابه با استرا داشته است.

یعنی کسب سه پیروزی، سه تساوی و دو شکست در هشت دیدار. با این تفاوت که تیم مجیدی کمتر گل زده و بیشتر گل خورده. استقلال با فرهاد ۱۰ گل زده و هشت بار نیز دروازه‌اش باز شده است.
روند امتیازگیری مجیدی تا به اینجای کار، با استراماچونی برابر بوده اما از لحاظ کیفیت بازی و آمارهای ثبت شده در مسابقات، تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

تیم استراماچونی در شش دیدار از هشت مسابقه ابتدایی لیگ، مالکیت توپ بیشتری نسبت به حریف داشت اما تیم مجیدی فقط در سه مسابقه توانست بیشتر از حریف صاحب توپ و میدان باشد. در این هشت مسابقه، به طور میانگین تیم استراماچونی ۵۶٫۵ درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت در حالی که این آمار برای تیم فرهاد ۵۲٫۱ درصد در هر دیدار است.

در این هشت دیدار، تیم استرا در مجموع ۸۹ بار به سمت دروازه حریفان شوت زد‌ که یعنی تیم او به‌طور میانگین در هر مسابقه آمار ۱۱٫۱۲ شوت را ثبت کرده است. این تعداد برای تیم فرهاد ۸۱ شوت است با میانگین ۱۰٫۱۲ شوت در هر دیدار. یعنی تیم مجیدی به طور میانگین دقیقا یک شوت در هر بازی کمتر از تیم استراماچونی زده است.

از لحاظ میزان شوت در چارچوب، تیم استرا در هر دیدار ۴٫۱ شوت درون چارچوب داشته که این آمار برای تیم مجیدی ۳٫۶ شوت در هر مسابقه است‌ اما در زمینه تعداد پاس در هر بازی، تیم فرهاد عملکرد بهتری داشته. استقلال با مجیدی به تناوب در هر مسابقه ۳۸۷ پاس داده که ۳۰۷ تای آن به درستی به مقصد رسیده‌ اما در استقلال استراماچونی، آنها در هر مسابقه به‌طور میانگین ۳۷۵ پاس رد و بدل کرده‌اند که از این تعداد، ۲۹۸ تای آن سالم بوده است.

نکته جالب، در خصوص درصد دقت پاس است. به نحوی که استقلال چه در زمان استراماچونی و چه در زمان مجیدی، به طور میانگین دقیقا ۷۸٫۸۷ درصد پاس‌های‌شان سالم بوده که این برابر بودن آمار آبی‌پوشان تحت هدایت دو سرمربی امسال‌شان، جالب به نظر می‌رسد. استقلال در زمان حضور استراماچونی در هر دیدار شانس گل بیشتری خلق می‌کرد.

آنها در هشت دیدار ابتدایی لیگ به طور متوسط در هر مسابقه ۴٫۶۲ موقعیت گلزنی روی دروازه حریفان‌شان خلق می‌کردند که در تیم فرهاد این آمار عدد ۳٫۵ را نشان می‌دهد. به عنوان آخرین مقایسه اگر بخواهیم نمره کلی تیم استقلال در هر دیدار را مقایسه کنیم، بازیکنان استرا در هشت دیدار ابتدایی لیگ، به طور میانگین نمره ۶٫۷۵ را دریافت کرده‌اند که این نمره برای استقلال تحت هدایت مجیدی، ۶٫۷۱ است.

به طور کلی به نظر می‌رسد تفاوت چشمگیری بین استقلال استراماچونی در هشت هفته ابتدایی لیگ برتر با استقلالی که تا به اینجای کار در هشت دیدار فرهاد مجیدی را به عنوان سرمربی داشته، دیده نمی‌شود. باتوجه به اینکه آبی‌های پایتخت تا پایان لیگ شش دیدار دیگر پیش روی دارند، به نظر می‌رسد در پایان لیگ نوزدهم بتوان مقایسه ‌ بهتری بین رکوردها و عملکرد استقلال در زمان استراماچونی با استقلالی که فرهاد مجیدی هدایتش را بر‌عهده گرفته، داشت.

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا استقلالی‌ها می‌توانند امیدوار باشند که مجیدی بتواند روندی را که استراماچونی در چند بازی آخر خود در استقلال ایجاد کرد تکرار کند؟ استقلال با استراماچونی از هفته ششم تا سیزدهم هفت برد و یک مساوی کسب کرد که آن مساوی هم در اصفهان و مقابل سپاهان به دست آمد، آن هم در شرایطی که استقلال تا دقیقه ۹۶ پیروز میدان بود و در طول بازی هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و تیم برتر زمین بود.

تا جایی که خود امیر قلعه‌نویی هم در نشست خبری خود بعد از بازی به این برتری اعتراف کرد. در واقع اگر استقلال در دقیقه ۹۶ گل مساوی را از سپاهان دریافت نمی‌کرد، می‌توانست با استراماچونی به رکورد هشت برد پیاپی در لیگ برتر دست پیدا کند. استرا توانست استقلال را در عرض ۹ هفته از رده پانزدهم جدول به صدر برساند.

فراموش نکنیم که استقلال با استرا در گیر و دار بازی‌های لیگ برتر، دو پیروزی هم در جام حذفی به دست آورد! اما آیا مجیدی که بالاخره توانست با پیروزی تیمش در آبادان نفس راحتی بکشد و تا حدود زیادی از زیر فشاری خردکننده خارج شود، این توانایی را دارد که مثل استراماچونی تیمش را در اوج نگه دارد و فصل را با نتایج و البته نمایش‌هایی خوب به پایان ببرد؟

استقلال در ادامه فصل باید با نساجی مازندران و سپاهان اصفهان در تهران، پارس‌جنوبی در جم، شهرخودرو در مشهد، پیکان در تهران و شاهین بوشهر در بوشهر روبه‌رو شود. بازی در جام حذفی مقابل سپاهان در تهران هم هست که اگر با پیروزی این تیم همراه شود می‌تواند باعث امیدواری هواداران به فتح جام حذفی شود که البته با حضور مدعیانی مثل پرسپولیس، تراکتور و نفت مسجدسلیمان اصلا کار آسانی نیست.

البته مجیدی دلایل و شاید بهانه‌هایی در دست دارد که بتواند نتایج احتمالا بد استقلال را توجیه کند. مصدومیت و ناآمادگی چند ستاره مثل دیاباته، غفوری، اسماعیلی، توقف لیگ به دلیل شیوع کرونا و فشردگی بازی‌ها و … اتفاقاتی هستند که قطعا در روند تیم فرهاد مجیدی تاثیر منفی گذاشتند اما استقلال در زمان استراماچونی هم مشکل کم نداشت. در دوره استرا، دیاباته بخش زیادی از بازی‌های تیم را به دلیل مصدومیت از دست داد.

اشتباهات داوری در بازی با سپاهان، پیروزی را از تیم او گرفت و مصدومیت‌ها و محرومیت‌های زیاد در خط دفاعی باعث شد تا استقلال هرگز در این بخش به ثبات نرسد و ترکیب ثابتی پیدا نکند‌ اما با وجود این مشکلات، او توانست تیمش را به اوج برساند و کاری کند که پیشکسوتان پرسپولیس هم از نمایش‌های استقلال تعریف و تمجید کنند. این روزها حتی هواداران سپاهان هم در قبال نتایج و نمایش‌های تیم‌شان، استقلال استراماچونی را یادآوری می‌کنند و به قلعه‌نویی طعنه می‌زنند.

کدخبر: ۳۴۰۹۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر