کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۳۰۶
تاریخ خبر:

معماهای تیم امیر چند ماه مانده تا جام ملت‌ها

معماهای تیم امیر چند ماه مانده تا جام ملت‌ها

روزنامه هفت صبح| با اینکه به نظر می‌رسید ترکیب اصلی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا برای امیر قلعه‌نویی مشخص شده است‌ اما بعضی از اتفاقاتی که رخ می‌دهد، مثل مصدومیت‌ها و البته کنار گذاشته شدن احمد نورالهی، باعث شده تا ابهاماتی در این زمینه به وجود بیاید.

‌سورپرایز 36 ساله!
شکی نیست که انتخاب اول امیر قلعه‌نویی برای پست هافبک دفاعی سعید عزت‌الهی است. قرار است جلوتر از او سامان قدوس به عنوان هافبک نفوذی و تهاجمی بازی کند. در شرایطی که تیم ملی نیاز به دو هافبک دفاعی داشته باشد، به نظر می‌رسید احمد نورالهی در کنار او بازی کند‌ اما او حالا از تیم ملی کنار گذاشته شده و به احتمال زیاد جام ملت‌ها را از دست داده است.

با توجه به اینکه قلعه‌نویی به صراحت اعلام کرده ‌ جوانگرایی در تیم ملی وظیفه او نیست، احتمالا خبری از بازی کردن بازیکنی مثل محمدجواد حسین‌نژاد نخواهد بود و با توجه به اینکه امید ابراهیمی به اردوی آخر تیم ملی دعوت شده و در حضور نفراتی مثل روزبه چشمی و علی کریمی، 20 دقیقه هم مقابل هنگ‌کنگ بازی کرده، می‌شود به این نتیجه رسید که قلعه‌نویی روی تجربه بالای او در جام ملت‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده است.

حتی بعید نیست که نظر قلعه‌نویی در ادامه تغییر کند و او به جای سامان قدوس، ابراهیمی را در ترکیب اصلی تیم ملی و در کنار عزت‌الهی به کار بگیرد. ابراهیمی علاوه بر دفاع، در حملات هم خوب کار می‌کند و همواره یک هافبک دفاعی گلزن بوده است. اگر او در 36 سالگی آمادگی کامل برای بازی 90 دقیقه‌ای داشته باشد، این احتمال وجود دارد که در جام ملت‌های آسیا 2023 قطر، جزو ترکیب اصلی تیم ملی باشد.

دفاع چپ
یکی از مهم‌ترین ابهامات تیم ملی در جام ملت‌ها، دفاع چپ است. در بازی آخر مقابل هنگ‌کنگ، احسان حاج‌صفی مدافع چپ تیم ملی بود که نمایش متوسطی داشت. اما در بازی فینال تورنمنت اردن مقابل قطر، این میلاد محمدی بود که در پست مدافع چپ به میدان رفت و نمایشی عالی داشت و دو پاس گل هم داد.

به نظر می‌رسد اگر بحث فنی در اولویت باشد، محمدی بهترین گزینه برای بازی در پست دفاع چپ است. او خیلی جوان‌تر و دونده‌تر از حاج‌صفی است و در طول 90 دقیقه کم نخواهد آورد. اما باز هم به نظر می‌رسد که امیر قلعه‌نویی اعتقاد به استفاده از بازیکنان باتجربه‌تر دارد و به همین دلیل احتمالا انتخاب اول او در جام ملت‌ها، احسان حاج‌صفی 34 ساله خواهد بود. البته که فوتبال ایران خیلی خاطرات خوشی از بازی کردن حاج‌صفی در این پست ندارد و چند نمایش ضعیف از او در ذهن داریم که ما را نسبت به این انتخاب قلعه‌نویی بدبین می‌کند.

نکته اینجاست که میلاد محمدی هم دیگر بی‌تجربه نیست و دو جام جهانی و یک جام ملت‌ها را پشت سر گذاشته ‌ و قلعه‌نویی نباید نگران مسائلی مثل جوانی و بی‌تجربگی او باشد. اتفاقا محمدی الان در اوج بلوغ فوتبالی خود به‌سر می‌برد و چند سالی هم هست که در فوتبال اروپا حضور دارد و می‌تواند حرفه‌ای‌تر از همیشه در خدمت تیم ملی باشد.

ابهام همیشگی وینگرها
حتی قبل از مصدومیت وحید امیری و علیرضا جهانبخش و نمایش‌های متوسط محمد محبی، مهم‌ترین ابهام در ترکیب تیم ملی همین وینگرها بودند. حضور این 3 نفر و علی قلی‌زاده و مهدی ترابی و مهرداد محمدی در فهرست تیم ملی دست امیر قلعه‌نویی را حسابی باز گذاشته است. نکته اینجاست که مصدومیت جهانبخش خیلی جدی نیست و امیری هم می‌تواند به جام ملت‌ها برسد.

بنابراین همین حالا باز هم 6 انتخاب برای این دو پست وجود دارد. یکی از مهم‌‌ترین ابهامات، نمایش‌های متوسط محبی است که باعث شده تا کارشناسان انتقاداتی را از او داشته باشند. بنابراین، به نظر می‌رسد جایگاه او در ترکیب اصلی تیم ملی، خیلی هم تضمین شده نباشد. اگر این روند ادامه داشته باشد، به احتمال زیاد این دو پست در جام جهانی نصیب جهانبخش و قلی‌زاده‌ای خواهد شد که تا آن زمان باید به اوج آمادگی خود برسد.

اما اگر قلی‌زاده هم قلعه‌نویی را متقاعد نکند، مهرداد محمدی و مهدی ترابی می‌توانند در ترکیب اصلی تیم ملی قرار بگیرند. اما شاید غیرمنتظره‌ترین گزینه، وحید امیری باشد. سبک بازی او محبوب همه مربیان است و اگر آماده باشد، بعید نیست قلعه‌نویی او را به گزینه‌های دیگر ترجیح بدهد. به ویژه اینکه ژنرال نشان داده به مهره‌های دونده و باتجربه اعتقاد و اعتماد بیشتری دارد و جوانان و فانتزی‌بازها جایی در ترکیب و سیستم مورد نظر او ندارند. به این ترتیب این دو پست تا خود جام ملت‌ها، همچنان مبهم‌ترین ابهام تیم ملی خواهد بود.

کدخبر: ۵۴۸۳۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر