کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۱۲۱
تاریخ خبر:

معرفی موتورسیکلت‌های برقی نسبتاً محبوب

روزنامه هفت‌صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | تا چند سال پیش اغلب موتورسیکلت‌های بازار را همان موتورهای معروف طرح هوندا ۱۲۵ CDI تشکیل می‌دادند و برای ۹۰ درصد خریدارانی که موتورباز نبودند و در عین حال بودجه کمی داشتند، همین گزینه قابل انتخاب بود‌ اما در سال‌های اخیر برای مصرف‌کنندگان عادی گزینه‌‌ جذاب دیگری هم وارد بازار شده که قابلیت‌های جالبی دارد: موتورسیکلت برقی.

این نوع از موتورسیکلت‌ها صدای بسیار کمی دارند، مصرف سوخت‌شان پایین است و وزن چندانی هم ندارند که به معنی امکان مانور بیشتر با آنهاست. برخلاف تصور عمومی که این نوع از موتورها را ضعیف می‌داند، آنها از گشتاوری بالاتر نسبت به موتورهای بنزینی هم‌رده برخوردارند که این را در سربالایی‌های تند و عملکرد خوب برقی‌ها در آنها حس خواهید کرد.

البته با وجود این شاخصه‌های مثبت باید اشاره کرد که قیمت باتری این موتورها به شدت بالاست و همچنین حساسیت زیادی هم دارد. دوام موتورهای برقی هم نسبت به موتورهای بنزینی پایین‌تر است و صرفاً رفت‌و‌آمد چند سال محدود را تضمین می‌کنند. اینک این شما و این چند گزینه نسبتاً محبوب این بازار.

* یک: کویر KV1958 / مدل ۹۹ / ۳۰ میلیون تومان
معمولاً موتورسیکلت‌های برقی چندان از عنصر زیبایی بهره‌مند نیستند و موتورسیکلت حاضر نیز که جزو موتورسیکلت‌های برقی تقریباً ارزان‌قیمت بازار است، در این قاعده می‌گنجد. KV1958 اما از مزیت طراحی دو رنگ بدنه و زین بهره می‌برد و مثل هوندا کلیک، اسکوتر معروف و خوش‌فروش بازار، با ترکیب‌های متنوعی در دسترس است: سفید-قرمز، سبز-مشکی، زرد-مشکی و قرمز-مشکی. از دیگر نقاط قوت این موتورسیکلت نسبت به رقبا تمام ال‌ای‌دی بودن چراغ‌های آن است.

همچنین برند خوشنام کویر در بازار از اعتبار بیشتری برخوردار است و در صورت تمایل به فروش KV1958 چندان دچار مشکل نخواهید شد. برای کسانی که دوره‌‌ کیلومترشمارهای آنالوگ را تمام‌شده می‌دانند، این موتور گزینه جذابی نخواهد بود. همچنین سرعت زیادی هم ندارد و به درد کسانی می‌خورد که به دنبال موتوری کم‌دردسر برای خرید و استفاده روزمره در محل می‌گردند.
قدرت موتور / ۲۰۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ‌۶ تا ۸ ساعت / وزن ۱۰۷ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۷۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۱۵۰ کیلوگرم

* دو: مادو ۲۳۰ - مدل ۹۹ / ۱۸ میلیون تومان
یکی از ارزان‌ترین گزینه‌های بازار که عنوان اولین موتورسیکلت برقی ساخت ایران را هم یدک می‌کشد. طراحی جالب این موتور با دو چراغ بزرگ گرد در جلو و لاستیک‌های آج‌دار شباهت بسیاری به یکی از موتور برقی‌های معروف بازار یعنی D750 دارد که محصول ژاپن است. از مزیت‌های مهم مادو نسبت به رقبا زین بزرگ آن است که در طولانی‌مدت سرنشینان را خسته نمی‌کند. همچنین این موتورسیکلت به دزدگیر هوشمند مجهز است که علاوه بر قابلیت قفل و باز کردن موتور، از راه دور می‌تواند موتور را روشن ‌ یا خاموش کند. همچنین ‌ هنگام قفل بودن اگر موتور حرکت داده شود چرخ عقب قفل شده و از حرکت موتور جلوگیری نموده و سرقت موتور را تقریبا غیرممکن می‌کند. برای کسانی که به ترکیب رنگ موتورشان اهمیت می‌دهند هم مادو می‌تواند انتخاب خوبی با ۱۱ رنگ و دو نوع چراغ جلو باشد.

قدرت موتور ۳۰۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ۶ تا ۷ ساعت / وزن ۱۲۰ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۲۰۰ کیلوگرم

* سه: نیرومحرکه EL-504 - مدل ۹۸ / ۲۵ میلیون تومان
احتمالاً این گزینه را نسبت به دیگر رقبایش در خیابان بیشتر دیده باشید که به علت طراحی زیبا، جادار بودن و آپشن‌های جالبش است. یکی از خطراتی که موتورسیکلت‌سواران، به ویژه دارندگان موتور برقی را تهدید می‌کند عدم دیده‌ شدن آنها در شب و تصادف از جلو است. EL504 از دو چراغ بزرگ بهره می‌برد که روشنایی مناسبی را در شب ایجاد می‌کند. همچنین در این بازه قیمتی به ندرت می‌توان موتور برقی‌ای را یافت که به ترمز دیسکی مجهز باشد؛ این در حالیست که ترمزهای جلوی EL504 دیسکی هیدرولیکی است و دارای سنسور قطع کن موتور الکتریکی نیز هست. باتری این محصول توسط پاناسونیک تولید شده و قابلیت شارژ سریع در چهار ساعت را هم دارد. عمر آن نیز ۱۲۰۰ بار شارژ اعلام شده که عدد مناسبی است. از آپشن‌های EL504 می‌توان به کی‌لس با ریموت، سه حالت رانندگی و دزدگیر به همراه قفل مغناطیسی چرخ عقب اشاره کرد.

قدرت موتور ۱۵۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ۴ تا ۶ ساعت / وزن ۷۰ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۷۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۲۰۰ کیلوگرم

* چهار: لیفان ES2000 - مدل ۹۸ / ۲۶ میلیون تومان
اگر فکر می‌کنید تمام موتورسیکلت‌های برقی بازار در فرم اسکوتر طراحی و تولید شده‌اند و نمی‌توان گزینه‌ای اسپرت‌تر پیدا کرد، سخت در اشتباهید چون لیفان ES2000 جزو استریت‌های برقی است با بدنه‌ای کشیده و لاستیک‌هایی پهن. وجود سیستم تعلیق هیدرولیک در جلو و سیستم تعلیق فنری در عقب باعث سواری نرم آن در عین ظاهر تهاجمی‌اش شده‌اند. طراحی نمایشگر دیجیتال آن نیز مطلوب است و اطلاعاتی از جمله میزان شارژ، سرعت، مسافت پیموده ‌شده و وجود عیب در موتور را نشان می‌دهد. این گزینه جزو گزینه‌های ایمن است که دلیل آن هم وجود ترمز دیسکی در جلو و عقب با واکنش سریع است. البته ES2000 چندان تنوع رنگ ندارد و اگر خواهان آن هستید باید بین سه رنگ سفید، مشکی و قرمز یکی را انتخاب کنید. لیفان ES2000 را در بازار به هزینه‌های کم نگهداری هم می‌شناسند.

قدرت موتور ۲۰۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ۶ تا ۸ ساعت / وزن ۹۵ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۷۰ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۷۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار / ۲۰۰ کیلوگرم

* پنج: سوپر سوکو TC - مدل ۹۸ / ۷۰ میلیون
یکی از لوکس‌های بازار با طراحی متمایز. سوپرسوکو موتورسیکلتی برقی از استرالیا بوده که در چین تولید می‌شود و با صندلی چرمی بزرگش موتورسیکلت‌های دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی را به ذهن متبادر می‌کند. علاوه بر کی‌لس استارتر و سه حالت رانندگی، سوپرسوکو آپشن اختصاصی و کاربردی مدیریت باتری را هم دارد که از باتری‌ها در مقابل شارژ بیش از حد، دشارژ شدن یا ایجاد اتصال کوتاه، شدت جریان بیش از حد، دمای غیراستاندارد و … محافظت می‌کند. هر دو ترمز TC از نوع دیسکی هستند و همچنین سیستم CBS هم تعبیه شده که باعث می‌شود ترمز جلو بعد از کسری از ثانیه با گرفتن ترمز عقب، فعال شود تا هم خط ترمز کوتاه‌تر شده و هم در مسیرهای لغزنده از سر خوردن چرخ عقب جلوگیری شود. عمر کوتاه باتری (۹۶ هزار کیلومتر) و قیمت بالایش (۸۰۰ دلار) مهم‌ترین ایراد این موتورسیکلت است.

قدرت موتور ۲۰۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ۶ تا ۸ ساعت / وزن ۷۴ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۱۸۰ کیلوگرم

* شش: نامی ۲۰۰۰ - مدل ۹۹ / ۲۷ میلیون تومان
نامی برای کسانی که موتور برقی می‌خواهند اما در عین حال دل در گروی فرم طراحی بدنه هوندا کلیک و زین راحت آن دارند، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای باشد. شاسی قوی و بدنه مستحکم در کنار گارد جلویی باعث می‌شود که نامی در مقایسه با رقبایش در تصادفات ایمنی بالاتری را به نمایش بگذارد. همچنین نیرومحرکه سازنده آن جزو برندهای مطرح بازار است که شبکه خدمات پس از فروش و تامین قطعاتش نگرانی‌های‌تان را مرتفع می‌کند. اگر از صفحه نمایشگر ساده و چراغ‌های نه‌چندان زیبایش بگذریم، نامی را به خاطر آپشن‌هایش هم مورد پسند قرار می‌دهیم: دو ترمز دیسکی هیدرولیکی، دزدگیر، کی‌لس استارتر و قفل مغناطیسی در چرخ عقب. نامی ۲۰۰۰ را در بازار موتورسیکلت‌های کارکرده هم به سرعت می‌خرند و موتور اصطلاحاً روی دست‌تان باد نمی‌کند!

قدرت موتور ۲۰۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ۶ تا ۸ ساعت / وزن ۱۱۷ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۵۵ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۲۰۰ کیلوگرم

* هفت: ثمین KF - مدل ۹۹ / ۲۱ میلیون
به ظاهرش نگاه نکنید که شبیه ‌ موتور گازی می‌ماند! ثمین اتفاقاً به همین ظاهر کلاسیک و کاربردی ‌بودنش شناخته می‌شود. از آنجا که هر ارزانی‌ای بی‌دلیل نیست، مشخصات فنی ثمین KF شاید باعث شود که آن را در حد یک دوچرخه که صرفاً رویش یک موتور نصب کرده‌اند بدانید اما در این بازه قیمتی ثمین KF بازدهی خوبی دارد و می‌تواند نیازهای روزمره‌تان را جواب بدهد. صندوقش هم جادار است و می‌توانید خریدهایتان را در آن بگذارید. جالب است بدانید که برخلاف آنچه تصور می‌شود هر دو ترمز این موتورسیکلت کاسه‌ای نیستند و در جلو از ترمز دیسکی استفاده شده است. این موتور به دزدگیر هوشمند هم مجهز است که احتمال دزدیدنش را پایین آورده است. در جلو نیز از چراغ‌های LED استفاده شده که مصرف شارژ را پایین می‌آورند. باتری ثمین KF به صورت میانگین دو سال عمر می‌کند.

قدرت موتور ۱۲۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ‌ ۶ تا ۸ ساعت / وزن ۷۵ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۴۵ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۱۶۰ کیلوگرم

* هشت: بیمکث X1 - مدل ۹۹ / ۳۵ میلیون تومان
اگر بازار موتورهای برقی یک دانش‌آموز عاشق کامپیوتر فنی داشته باشد آن X1 است. علاوه بر ظاهر به‌روز با چراغ دو بخشی به شکل X، این موتورسیکلت از دی‌لایت هم بهره‌مند است که آپشنی جالب در این بازه قیمتی است. موتور و باتری X1 را به ترتیب شرکت‌های بوش و سامسونگ ساخته‌اند که کیفیت و دوام‌ بالایی دارند. با قابلیت شارژ سریع باتری ۱۲ کیلوگرمی لیتیومی این موتورسیکلت در چهار ساعت می‌توانید آن را مهیای سواری کنید. موتور قوی X1 هم ظرفیت تحمل باری بیش از دیگر رقبا را ارائه کرده است. از جمله نقاط ضعف X1 آن است که تنها در سه رنگ آبی، سفید و خاکستری به فروش می‌رسد و کل بدنه نیز تک‌رنگ است (امکان ترکیب رنگ وجود ندارد). همچنین بازار کارکرده این موتورسیکلت نیز جالب نیست و به همان راحتی‌ که خریدید نمی‌توانید آن را بفروشید.

قدرت موتور ۲۰۰۰ وات / زمان لازم برای شارژ کامل باتری ۴ ساعت / وزن ۹۰ کیلوگرم / حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر / پیمایش با هر بار شارژ کامل ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر / حداکثر تحمل بار ۲۳۰ کیلوگرم

توضیحات

کویر KV1958 / مدل 99

توضیحات

مادو 230 - مدل 99

توضیحات

نیرومحرکه EL-504 - مدل 98

توضیحات

لیفان ES2000 - مدل 98

توضیحات

سوپر سوکو TC - مدل 98

توضیحات

نامی 2000 - مدل 99

توضیحات

ثمین KF - مدل 99

توضیحات

بیمکث X1 - مدل 99

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۵۱۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر