کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۰۱۰
تاریخ خبر:

معرفی بهترین بانک‌ها برای ‌دریافت وام ازدواج

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| ‌۲۷هزار نفر تا اینجای کار در سال ۱۴۰۰ وام ازدواج گرفته‌اند. این آمار را روز گذشته مدیراعتبارات بانک مرکزی اعلام کرده است. مقایسه آن با وام ازدواج پرداخت شده در سال گذشته نکته عجیبی دارد. شهرزاد دانشمندی پیش از این گفته بود در سال ۹۹ به حدود ۸۲۵هزار نفر مبلغ ۴۳هزارمیلیاردتومان وام ازدواج پرداخت شده بود. موردی که نشان می‌دهد پارسال روند پرداخت وام ازدواج طوری بود که در هر ماه حدود ۶۸هزار نفر وام می‌گرفتند.

اما با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال جدید تنها ۲۷هزار نفر وام ازدواج گرفته‌اند. شاید این اتفاق در نتیجه کمبود منابع قرض‌الحسنه افتاده باشد. دانشمندی می‌گوید تکلیف بانک‌ها برای پرداخت وام قرض‌الحسنه در سال جدید سه برابر شده است. وام ازدواج تنها یکی از آنها است که از ۵۰میلیون تومان سال گذشته به ۷۰ و ۱۰۰میلیون تومان سال جدید رسیده. دانشمندی می‌گوید بر اساس آخرین آماری که در دست داریم، نسبت تسهیلات قرض‌الحسنه به منابع آن بیش از ۱۱۰درصد است.

بنابراین نه‌تنها کل منابع پس‌انداز قرض‌الحسنه برای پرداخت وام استفاده شده، بلکه بانک‌‌ها بخشی از منابع جاری خود را هم صرف پرداخت وام قرض‌الحسنه کرده‌اند. موردی که شانس دریافت وام ازدواج را کمتر و کمتر می‌کند. در این گزارش، صورت‌های مالی منتشر شده توسط ۹بانک در سامانه کدال را بررسی کرده‌ایم. پنج بانک مبالغی بیشتر از منابع قرض‌الحسنه خود را وام داده‌اند و شانس دریافت وام در این بانک‌ها منفی است.

تنها چهار بانک مورد بررسی همچنان منابعی برای پرداخت وام قرض‌الحسنه دارند و می‎‌توان به آنها امیدوار بود. توجه داشته‌باشید که وام ازدواج تنها یکی از وام‌های قرض‌الحسنه است که بانک‌ها ملزم به پرداخت آن هستند. بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، بخش عمده منابع قرض‌الحسنه یعنی ۸۳درصد به وام ازدواج اختصاص دارد و مابقی آن خرج مصارف دیگر می‌شود. مثلا سهم مددجویان تحت پوشش کمیته امداد شش درصد، مددجویان بهزیستی سه درصد، مشاغل‌خانگی سه‌درصد، ازدواج ، ودیعه مسکن و کارکنان ارتش پنج درصد است.

*** شانس دریافت وام از بانک صادرات؛ ۲۲درصد
احتمال موفقیت برای دریافت وام ازدواج از بانک صادرات، بیشتر از بقیه بانک‌های مورد بررسی در این گزارش است. چراکه صورت‌های مالی این بانک نشان می‌دهد تا آخر فروردین‌ماه مجموع سپرده‌های پس‌انداز‌ قرض‌الحسنه این بانک به ۲۸٫۵هزارمیلیارد تومان می‌رسد. حدود ۷۸درصد این رقم یعنی ۲۲٫۳هزار میلیارد‌تومان تاکنون در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده و این مورد نشان می‌دهد بانک صادرات همچنان ۲۲درصد از منابع قرض‌الحسنه خود را برای پرداخت وام در اختیار دارد و می‌تواند تا ۶٫۲هزار میلیاردتومان وام بپردازد.

صادرات تنها بانک بین بانک‌های مورد بررسی است که در آن شاهد تزریق منابع جدید قرض‌الحسنه هستیم. طوری که مشتریان این بانک در فروردین‌ماه ۵۴۶میلیاردتومان به حساب‌های قرض‌الحسنه خود پول جدید واریز کردند. به علاوه اینکه در بین بانک‌های مورد بررسی، بانک صادرات بیشترین منابع قرض‌الحسنه را دارد.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: ۶٫۲هزار میلیاردتومان

*** شانس دریافت وام از بانک ملت؛ ۲۰درصد
دومین ذخایر بزرگ قرض‌الحسنه بین بانک‌های مورد بررسی در این گزارش، در اختیار بانک ملت است. مشتریان بانک ملت در مجموع ۲۲هزار و ۴۰۰میلیاردتومان پول خود را در حساب‌های سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه گذاشته‌اند که سودی به آن تعلق نمی‌گیرد و منبع اصلی برای پرداخت وام‌‌های قرض‌الحسنه از جمله وام ازدواج به حساب می‌آید. البته منابع قرض‌الحسنه بانک ملت در حال کاهش است. طوری که در فروردین‌ماه دو هزار و ۱۰۰میلیاردتومان از حساب‌‎های قرض‌الحسنه بانک ملت خارج شده.

این بانک از مجموع ۲۲٫۴هزار میلیارد تومان منابعی که در اختیار دارد، ۸۰درصد یعنی حدود ۱۸هزار میلیارد تومان را تسهیلات قرض‌الحسنه داده‌ است. با این حساب همچنان حدود چهارهزار و ۴۰۰میلیاردتومان از منابع قرض‌الحسنه باقی مانده که بانک ملت می‌تواند از آن برای پرداخت وام استفاده کند.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: ۴٫۴هزار میلیارد تومان

*** شانس دریافت وام از بانک اقتصاد نوین؛ ۶۱درصد
کمتر از نصف منابع قرض‌الحسنه بانک اقتصاد نوین در قالب تسهیلات پرداخت شده است. بررسی صورت‌های مالی منتشره شده از بانک اقتصاد نوین در سامانه کدال نشان می‌دهد تا پایان فروردین‌ماه مجموع ارزش حساب‌های سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه در این بانک به حدود هزار و ۳۴۶میلیارد تومان می‌رسد. این رقم بعد از بانک‌های صادرات، ملت و تجارت، بیشترین منابع قرض‌الحسنه در بین بانک‌های مورد بررسی در این گزارش به حساب می‌آید.

بانک اقتصاد نوین تا این جای کار، حدود ۳۹درصد از منابع قرض‌الحسنه خود یعنی حدود ۵۲۲میلیاردتومان را در قالب تسهیلات پرداخت کرده است. این موضوع نشان می‌دهد همچنان ۸۲۴میلیاردتومان از منابع قرض‌الحسنه بانک اقتصاد نوین دست نخورده باقی مانده است. سرعت پرداخت تسهیلات در این بانک چندان بالا نیست. بانک اقتصاد نوین در فروردین‌ماه تنها ۶۳۱میلیون‌تومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: ۸۲۴میلیارد تومان

*** شانس دریافت وام از بانک دی؛ ۶۸درصد
کمترین نسبت وام پرداخت شده به منابع قرض‌الحسنه بین بانک‌های مورد بررسی در این گزارش مربوط به بانک دی است. دی در مجموع تا فروردین‌ماه حدود ۳۶۵میلیاردتومان منابع قرض‌الحسنه در اختیار داشته که از این رقم تنها ۳۲درصد یعنی ۱۱۷میلیاردتومان را در قالب وام به مردم پرداخت کرده است. موردی که نشان می‌دهد همچنان ۶۸درصد از منابع قرض‌الحسنه بانک دی به ارزش ۲۴۷میلیارد تومان در بانک باقی مانده است.

البته هر ماه ارزش سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه بانک دی کمتر می‌شود. برای مثال در ماه گذشته مشتریان بانک ۳۸میلیارد تومان پول خود را از حساب‌های قرض‌الحسنه خارج کرده‌‌اند. همچنین این بانک در فروردین‌ماه یک میلیاردتومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده است. رقمی که نسبت به منابع قرض‌الحسنه باقی مانده در بانک چندان چشمگیر نیست.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: ۲۴۷میلیاردتومان

*** شانس دریافت وام از بانک کارآفرین؛ منفی ۷۳درصد
بانک کارآفرین از جمله بانک‌هایی است که برای پرداخت وام قرض‌الحسنه نه‌تنها کل منابع حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه را خرج کرده، بلکه بخشی از منابع حساب‌های جاری را هم در قالب وام قرض‌الحسنه پردان کرده است. طوری که ارزش وام قرض‌الحسنه پرداخت شده در این بانک ۱۷۰درصد منابع بانک کارآفرین است.

گزارش فعالیت این بانک نشان می‌دهد مشتریان در مجموع حدود ۲۳میلیاردتومان در حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه پول گذاشته‌اند، در حالی که ارزش وام‌های پرداخت شده به ۳۹میلیارد تومان می‌رسد و نشان می‌دهد بانک کارآفرین ۱۶میلیارد تومان بیشتر از منابع خود وام داده است. موردی که باعث شده سرعت پرداخت وام قرض‌الحسنه در بانک کارآفرین کم باشد. این بانک در فروردین‌ماه تنها ۷۳۸میلیاردتومان وام قرض‌الحسنه جدید پرداخت کرده است. از سوی دیگر در این ماه
دو میلیاردتومان از حساب‌های قرض‌الحسنه بانک خارج شده است.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: منفی ۱۶میلیارد تومان

*** شانس دریافت وام از بانک پاسارگاد؛ منفی ۳۳درصد
مجموع مبالغ موجود در حساب‌های سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه بانک پاسارگاد تا پایان فروردین‌ماه حدود ۴۴۰میلیاردتومان بوده. درحالی که این بانک خیلی بیشتر از این منابع را برای پرداخت وام قرض‌الحسنه اختصاص داده است. بررسی گزارش فعالیات ماهانه بانک پاسارگاد که در سامانه کدال منتشر شده نشان می‌دهد این بانک تا پایان فروردین حدود ۵۸۳میلیاردتومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده که این رقم ۳۳درصد بالاتر از اصل منابع است و نشان می‌دهد بانک بعد از پایان منابع حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه حتی سراغ حساب‌های جاری رفته و ۱۴۳میلیاردتومان بیشتر از منابع خود را تسهیلات پرداخت کرده.

روند پرداخت تسهیلات همچنان ادامه دارد. در فروردین‌ماه بانک پاسارگاد حدود ۳٫۳میلیاردتومان وام قرض‌الحسنه پرداخت کرده و این در حالی است که منابع قرض‌الحسنه بانک رو به کاهش است. فروردین‌ماه حدود ۳۸میلیارد تومان پول از حساب‌های قرض‌الحسنه بانک پاسارگاد خارج شده.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: منفی ۱۴۳میلیارد تومان

*** شانس دریافت وام از بانک سینا؛ منفی ۶۵درصد
خطر بزرگی منابع قرض‌الحسنه بانک سینا را تهدید می‌کند. در فروردین‌ماه مشتریان بانک سینا حدود ۱۰۸میلیاردتومان پول خود را از حساب‌های سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه خارج کردند و نهایتا منابع این بانک به ۵۲۸میلیاردتومان کاهش پیدا کرده است. با این وجود بانک سینا دست از پرداخت تسهیلات بر نداشته.

در فروردین‌ماه حدود ۳۷میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه جدید پرداخت شده و مجموع مانده تسهیلات قرض‌الحسنه بانک سینا به ۸۶۹میلیارد تومان رسیده. موردی که نشان می‌دهد بانک سینا بعد از پایان منابع حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه، حدود ۳۴۱میلیاردتومان از منابع دیگر مثل سپرده‌های جاری را برای پرداخت وام استفاده کرده است. بررسی گزارش فعالیت ماهانه بانک سینا نشان می‌دهد نسبت تسهیلات به سپرده‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه در این بانک به حدود ۱۶۵درصد رسیده است.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: منفی ۳۴۱میلیارد تومان

*** شانس دریافت وام از پست بانک ایران؛ منفی ۲۴۴درصد
بیش از سه برابر منابع قرض‌الحسنه پست بانک ایران در قالب وام پرداخت شده است. عجیب به نظر می‌رسد اما مجموع موجودی حساب‌های سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه پست بانک تا پایان فروردین‌ماه حدود ۸۵۰میلیاردتومان بوده اما این بانک حدود دو هزار و ۹۳۰میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده است. موضوعی که نشان می‌دهد بیشتر تسهیلات پرداخت شده نه از منابع پس‌انداز قرض‌الحسنه بلکه از منابع جاری بانک بوده و می‌توان اسم آن را دست‌ودل‌بازی پست بانک گذاشت.

چراکه این بانک حدود ۲٫۱هزار میلیارد تومان بیشتر از منابع خود را وام قرض‌الحسنه داده است. روند پرداخت وام هنوز متوقف نشده. با اینکه در فروردین شاهد خروج ۶۵میلیارد تومان پول از حساب‌های پس‌انداز قرض‌الحسنه پست بانک بودیم، این بانک در ماه گذشته ۲۰میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه جدید پرداخت کرده است.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: منفی ۲٫۱هزار میلیاردتومان

*** شانس دریافت وام از بانک تجارت؛ منفی ۲۶درصد
مشتریان بانک تجارت در فروردین‌ماه حدود هزار و ۱۳میلیارد تومان پول خود را از حساب‌های سپرده پس‌انداز قرض‌الحسنه خارج کرده‌اند. این حساب‌ها که مجموع موجودی آنها تا پایان فروردین به ۱۰هزار و ۱۲۸میلیارد تومان رسیده، منبع اصلی پرداخت وام‌ همین حساب‌ها هستند اما اینطور که پیداست، بانک تجارت نه‌تنها کل این منابع را برای پرداخت وام خرج کرده، بلکه بخشی از منابع جاری را هم به پرداخت وام قرض‌الحسنه اختصاص داده.

چراکه مجموع مانده تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده توسط این بانک تا پایان فروردین به ۱۲هزار و ۷۸۵میلیاردتومان رسیده که حدود ۲٫۶هزارمیلیارد بالاتر از منابع قرض‌الحسنه بانک است و باعث شده نسبت تسهیلات به منابع قرض‌الحسنه بانک تجارت به ۱۲۶درصد برسد. با این وجود بانک تجارت در فروردین‌ماه ۵۴۰میلیاردتومان تسهیلات قرض‌الحسنه جدید پرداخت کرده است.
* منابع باقی‌مانده برای پرداخت وام: منفی ۲٫۶هزار میلیارد تومان

کدخبر: ۳۸۹۰۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر