کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۶۰۸
تاریخ خبر:

مظنه سفر به سریلانکا با حقوق کارمندی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌در هفته گذشته بحث داغی در توئیتر درباره سفر سریلانکا در گرفت. برخی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی این روزها به سریلانکا سفر می‌کنند یا تورهایی را برای نوروز ۱۴۰۱ به این مقصد دارند. نصیحت آنها به کاربران این است که اگر کمی پولتان را ذخیره کنید به‌راحتی می‌توانید سر سال به سریلانکا بروید اما به‌نظر نمی‌رسد که رفتن به سریلانکا آن‌قدرها هم آسان و ارزان باشد. برای اینکه به پایتخت این کشور در آسیای شرقی برسید، حداقل ۱۶ ساعت و حداکثر ۲۹ ساعت در راه خواهید بود. ارزان‌ترین پرواز به کلمبو، این روزها بالای ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد و اگر بخواهید در هتلی سه ستاره بمانید، قیمت‌ها از شبی ۷۶۰ هزار تومان برای هر نفر کمتر نیست.

البته هزینه خوردوخوراک هر نفر به‌طور متوسط در روز ۲۰۰ هزار تومان است که ارزان‌تر از کشورهای دیگری چون ترکیه یا دوبی و ارمنستان تمام می‌شود. در این کشورها برای خوردن سه وعده غذایی باید نزدیک به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرد. البته این قیمت‌ها برای کسانی است که در رستوران‌ها و یا فست‌فودی‌ها غذا می‌خورند. اما اگر بخواهید از دست‌فروش‌ها خرید کنید، هزینه می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تومان هم پایین بیاید. سریلانکا طبیعت کم‌نظیر و آثار تاریخی زیبایی دارد و جزیره بودنش هم باعث شده تا کسانی‌که به‌دنبال ریلکس کردن کنار سواحل‌ هستند هم از این سفر استقبال کنند. اینجا شش نکته را در مورد این کشور برای شما نوشته‌ایم.

هزینه پرواز چقدر است؟
هزینه پرواز از تهران به پایتخت سریلانکا گران است. ارزان‌ترین بلیتی که می‌توانید برای رفتن به کلمبو انتخاب کنید مربوط به پرواز فلای دوبی بوده و ۱۷ میلیون و ۲۱۹ هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهید با هواپیمایی قطر سفر کنید، باید ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برای پرواز رفت‌وبرگشت بدهید. البته یادتان باشد که برای رسیدن به سریلانکا یک مسیر طولانی در پیش دارید. سریع‌ترین پرواز شما را ۱۶ ساعته به کلمبو می‌رساند و پروازی که توقف زیادی داشته باشد، زودتر از ۲۹ ساعت شما را در مقصد پیاده نمی‌کند.

البته این قیمت در مقایسه با پرواز به تورنتو حرفی برای گفتن ندارد. برای نوروز امسال اگر بخواهید به کانادا سفر کنید، حداقل قیمت بلیت ۳۵ میلیون تومان و حداکثر قیمت ۴۸ میلیون تومان است. اما اگر شما بخواهید به آلمان بروید، قیمت از سریلانکا پایین‌تر بوده و از ۱۳ میلیون و ۹۰۰ تا ۱۵ میلیون و ۸۰۰ تومان هزینه آن خواهد بود. حتی قیمت سفر هوایی به هند هم که همسایه سریلانکاست، خیلی کمتر است. ارزان‌ترین بلیت به دهلی ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و گران‌ترینش ۴۴ میلیون تومان است.

هزینه اقامت چقدر است؟
ارزان‌ترین اتاقی که در یک هتل در سریلانکا بتوانید پیدا کنید، شبی ۷۶۰ هزار تومان قیمت دارد و متعلق به هتل سه ستاره‌ای به‌نام کلمبو سیتی‌هال است. یک گزینه دیگر هتل د استوارت بای سیتروز است که اقامت در اتاق دو تخته آن یک میلیون و ۶۲۵ هزار تومان برای هر شب آب می‌خورد. برای هر شب ماندن در هتل چهارستاره رسیدنس بای وگا اساپز باید سه میلیون و ۸۹۵ هزار تومان بپردازید. مارینو بیچ چهارستاره دیگری است که قیمت اتاق‌های سینگل آن دو میلیون و ۲۵ هزار تومان است. در میان هتل‌های پنج‌ستاره شانگری لا هتل، اتاق دو تخته را شبی پنج میلیون و ۱۶۵ هزار تومان و اگر همراه با صبحانه باشد شش میلیون و ۴۳۰ هزار تومان قیمت داده است.

البته ویوی این هتل به سمت دریاچه و اقیانوس است و همین موضوع به قیمتش اضافه کرده. اما اگر بخواهید هتل پنج ستاره با قیمت مناسب‌تری انتخاب کنید، هتل هیلتون هر اتاق سینگل را دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای یک شب در اختیارتان قرار می‌دهد. قیمت هتل‌ها در سریلانکا تقریباً با مسکو یکسان است. در آنجا هم شما با شبی دو تا سه میلیون تومان می‌توانید در یک هتل پنج‌ستاره اقامت کنید. البته هتل هیلتون مسکو از شما یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌خواهد. اگر مقصدتان رم باشد، ماندن در هتل پنج‌ستاره حداقل دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پول می‌خواهد. البته هتل‌های سه ستاره را در پایتخت ایتالیا می‌توانید با ۹۰۰ هزار تومان هم پیدا کنید. این در حالی است که اگر مقصدتان ترکیه باشد هتل‌های سه ستاره را شبی ۴۰۰ هزار تومان هم می‌توانید اجاره کنید و در نهایت پنج‌ستاره‌ها تا شبی سه میلیون تومان قیمت دارند.

بیشتر بدانید: سریلانکا جزیره‌ای است در جنوب آسیا و چسبیده به جنوب کشور هند که پایتخت آن کلمبو بوده و مقصد مسافرانی است که از گذراندن وقت در کنار دریا و زیر آفتاب لذت می‌برند و به طبیعت علاقه وافری دارند. همین چند سال پیش اگر کسی می‌گفت که قصد سفر به سریلانکا را دارد، همه یاد ببرهای تامیل یا همان شورشی‌های مسلح خطرناک در این کشور می‌افتادند. اما حالا این کشور تبدیل به مقصدی محبوب شده. این کشور در سال‌های اخیر رشد اقتصادی نسبتاً خوبی داشته و به همین دلیل با عبور از وضعیت جنگی این روزها تلاش می‌کند تا حداقل در زمینه جذب گردشگر با هند رقابت کند.

اگر به سریلانکا بروید می‌توانید با قطار گردشگری آن یکی از زیباترین مسیرهای ریلی جهان را شاهد باشید. قلعه سیگریا با نمای ۳۶۰ درجه منتظر شماست تا قدیمی‌ترین باغ‌های جهان را نشانتان بدهد و بیشترین تعداد و انواع پلنگ و دیگر جانوران کمیاب در باغ‌وحش ملی این کشور قابل ‌مشاهده هستند. حتی برای کسانی که تنها قصد دارند در هتلی کنار ساحل ریلکس کنند هم گزینه‌های زیادی فراهم است. آب‌وهوای این کشور گرم و مرطوب است و به همین دلیل بیشتر سفرها در فاصله پاییز تا اواسط بهار انجام می‌شوند.

هزینه سفر با تور چقدر است؟
برای سفر نوروزی ارزان‌ترین توری که به مقصد سریلانکا پیدا می‌کنید، ۲۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است. با این تور مسافران دو شب در کلمبو، دو شب در کندی و سه شب هم در بنتوتا می‌مانند. البته این قیمت مربوط به هتل‌های پنج‌ستاره و اتاق‌های دوبل آنهاست. اگر اتاق سینگل بخواهید باید ۳۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بابت همین تور بپردازید. اگر کسی بخواهد فقط در بنتوتا بماند که شهری ساحلی است و هتل‌های کنار آب آن معروف هستند، برای اتاق دبل باید ۳۰ میلیون و ۶۰۰ و برای سینگل ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بپردازد.

اما اغلب تورهای هفت روزه به مقصد سریلانکا، شما را به کلمبو، بنتوتا و کندی می‌برند. یکی از گران‌ترین گزینه‌ها، با پرواز فلای دوبی انجام می‌شود و ویزا با خود آژانس است و فقط صبحانه را ساپورت می‌کند. برای اتاق‌های دبل این تور باید ۴۳ میلیون تومان بپردازید. با این تور شما در هتل پنج ستاره سنامون در کلمبو، ماهاولی ریچ در کندی و سینامون بی که هتلی ساحلی است در بنتوتا اقامت خواهید داشت. اما اگر شما بخواهید به هند بروید که در همسایگی سریلانکاست، تورها از ۲۳ میلیون تومان شروع شده و تا ۵۳ میلیون تومان قیمت آنها بالا می‌رود.

مثلا تور هفت‌شبه گوا و دهلی ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. البته فراموش نکنید که این تور شما را در هتل‌های سه ستاره جا می‌دهد. اگر بخواهید به کنیا و اوگاندا سفر کنید که مقصد مورد علاقه دوستداران آفریقاست، هزینه شما برای دو هفته ۶۱ میلیون تومان می‌شود. ۱۱ روز تور نپال ۷۵ میلیون تومان برای هر نفر آب می‌خورد. ۱۰ روز اقامت در برزیل هم ۸۱ میلیون تومان برای هر نفر هزینه دارد.

بیشتر بدانید: فرهنگ سریلانکا به بیش از دو هزار سال می‌رسد و به همین دلیل صومعه‌ها و معابد زیادی برای بازدید وجود دارند. معبد سری کایلاواساناتان شباهت زیادی به معابد هندوها در هند دارد و قدیمی‌ترین معبد در کلمبو به‌شمار می‌رود. کنده‌کاری‌های این معبد توریست‌ها را شگفت‌زده می‌کند. جزیره سینامون که با نام جزیره دارچین هم شناخته می‌شود، یکی از جزایر معروف تولید دارچین است و انواع باغ‌های بزرگ و قدیمی درخت دارچین در آن جای گرفته‌اند.

معبد دندان مقدس، محل نگهداری دندان بوداست که مهم‌ترین یادگار بودا به‌شمار می‌رود. درهای محفظه نگهداری دندان هنگام عبادت به روی زیارت‌کنندگان و گردشگران باز می‌شود. بازار پتاه در شهر کلمبو، در هوای آزاد برگزار می‌شود و با دست‌فروش‌هایی که از مواد غذایی گرفته تا لباس را به فروش می‌رسانند، شبیه به جمعه‌بازارهای ایرانی است. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید، بازدید از بازار پتاه برای شما تجربه‌ای محلی‌تر از کشور سریلانکا خواهد بود. ویرانه‌های باستانی انورادهاپورا در قرن سه پیش از میلاد و با آوردن قطعه‌ای از درخت انجیر بودا پایه‌گذاری شد. این شهر به مدت ۱۳۰۰ سال، پایتخت مذهبی و سیاسی کشور بود و در سال ۹۹۳ میلادی، متروکه شد. در طول سال‌ها، انورادهاپورا در دل جنگل مخفی ماند و امروزه با صومعه‌ها، قصرها و بناهای باستانی‌اش دوباره در معرض دید قرار گرفته است.

هزینه‌های گردشگری چقدر می‌شود؟
قیمت هر روپیه سریلانکا ۱۴۰ تومان است. هرچند که سریلانکا از ایرانی‌ها ویزا می‌خواهد اما گرفتن آن آسان است و اگر بخواهید ویزای کمتر از یک ماه بگیرید هیچ هزینه‌ای برایتان ندارد. هزینه حمل‌ونقل در این کشور زیاد نیست و اتوبوس‌های شهری ۷۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان از شما می‌گیرند. اگر تاکسی بگیرید، هزینه هر کیلومتر با آنها بین هشت هزار تومان تا ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود. یک ناهار معمولی در پایتخت سریلانکا ۳۵ هزار تومان است. قیمت فست‌فود تا ۱۲۰ هزار تومان تمام می‌شود. به‌طور متوسط هر نفر روزانه ۲۰۰ هزار تومان هزینه غذا دارد.

رفتن به باغ‌وحش مشهور سریلانکا مستلزم خرید بلیت ۱۰۵ هزارتومانی بوده و قلعه ریچموند از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بلیت ۱۴ هزارتومانی دارد. با ۲۷۵ هزار تومان می‌شود به سافاری رفت و قایق‌سواری ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد. ماهی ترش و ادویه کاری یکی از محبوب‌ترین غذاها در سریلانکاست. این غذا شامل ماهی‌های مکعبی شکل با ادویه‌های مختلف است و با برنج سرو می‌شود. لامپریس غذای دیگری است که مخلوط برنج و گوشت بوده و با یک ادویه تندوتیز مخلوط شده و لای برگ موز سرو می‌شود. اگر گذرتان به غذافروشی‌های خیابانی افتاد، کوتو را امتحان کنید که نان خرد شده با گوشت و سبزیجات است. کرب کوری غذایی است که با خرچنگ تهیه می‌شود و باید آن را با دست خورد.

کدخبر: ۴۴۳۶۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر