کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۴۶۹
تاریخ خبر:

مصاف با ازبکستان؛ سخت‌ترین کار تیم ژنرال

مصاف با ازبکستان؛ سخت‌ترین کار تیم ژنرال

‌روزنامه هفت صبح| پس از پیروزی بر هنگ‌کنگ، تیم ملی ایران عصر امروز در تاشکند به مصاف تیم ملی ازبکستان می‌رود. حریفی که اگرچه در سال‌های اخیر همواره مقابل ایران شکست خورده اما همیشه بازی خوبی ارائه داده و تیم ملی را آزار داده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که در بازی امروز، احتمالا قوی‌ترین ازبکستان سال‌های اخیر را خواهیم دید. این تیم در حال حاضر در رده 73 رنکینگ فیفا قرار دارد و در میان تیم‌هایی که مقابل تیم ژنرال ایستاده‌اند، بالاترین رنکینگ را دارد.

پیروزی هشداردهنده
در روزی که تیم ملی ایران توانست با نتیجه 4 بر صفر هنگ‌کنگ را شکست بدهد، ازبک‌ها هم در زمین ترکمنستان به پیروزی خوب 3 بر یک رسیدند. در این بازی، اتابک شکوروف دو گل زد و یک پاس گل داد و الدور شاهمرادوف یک گل زد و دو پاس گل داد! در واقع این دو بازیکن روی هر 3 گل ازبکستان نقش اصلی را داشتند.

تیمی که مقابل ترکمنستان به پیروزی رسید، از نظر نفرات، شباهت زیادی به تیمی داشت که در فینال تورنمنت کافا، یک بر صفر مغلوب ایران شد و البته جدالی پایاپای با شاگردان قلعه‌نویی داشت. در آن تیم جلال‌الدین ماشاریپوف هم حضور داشت که یکی از بهترین بازیکنان سال‌های اخیر ازبکستان است. او در بازی روز پنجشنبه مقابل ترکمنستان غایب بود اما نامش در فهرست بازی با ایران قرار دارد و اگر مصدوم نباشد، به احتمال زیاد در ترکیب اصلی تیم ملی ازبکستان قرار خواهد گرفت.

تیمی با 12 لژیونر
در گذشته ازبکستان را تیمی می‌دیدیم که نهایتا 2 یا 3 لژیونر داشت و الباقی نفراتش بین چند تیم برتر داخلی تقسیم می‌شدند اما حالا ماجرا به کلی متفاوت شده است. از لیست 24 نفره اعلام شده از سوی سرمربی اسلوونیایی، 12 بازیکن در لیگ ازبکستان عضویت دارند و 12 نفر دیگر شاغل در لیگ‌های خارجی هستند.

نوفباخور (4 بازیکن)، آلمالیق (2)، پاختاکور (4) و نسف‌قارشی (2) چهار تیم داخلی‌ای هستند که در تیم ملی کشورشان سهمیه دارند. 2 تیم آلمالیق و نوفباخور در لیگ قهرمانان آسیا 2024-2023 به ترتیب برابر سپاهان و نساجی جدال داشته‌اند که نتیجه آن 2 باخت برای تیم اول و 2 برد برای تیم دوم بوده است.

اما 12 بازیکن لژیونر. نفراتی که از هشت کشور متفاوت اروپایی و آسیایی به اردوی تیم ملی فراخوانده شده‌اند. روسیه، امارات و ترکیه به ترتیب با 3، 2 و 2 بازیکن بیشترین نماینده را به خود اختصاص داده‌اند. الدور شومورودوف، بهترین گلزن تاریخ تیم ملی ازبکستان و کاپیتان این تیم، هم‌اکنون به صورت قرضی در کالیاری ایتالیا عضویت دارد.

عبدوکودیر خوسانوف، مدافع 19 ساله تیم لانس فرانسه به‌حساب می‌آید. عبوس‌بک فیض‌اللایف، هافبک 22 ساله‌ای است که برای تیم زسکا مسکوی روسیه توپ می‌زند. جلال‌الدین ماشاریپوف سرشناس که در تابستان اخیر مورد توجه استقلال بود هم‌اکنون پیراهن تیم پانسرایکوس یونان را به تن می‌کند.

کاتانتس ایران را مثل کف دستش می‌شناسد!
سرچکو کاتانتس یکی از برجسته‌ترین بازیکنان یوگوسلاوی سابق بود و در سطح باشگاهی نیز با تیم‌های اشتوتگارت و سامپدوریا خوش درخشید. او در کسوت مربیگری هدایت تیم‌هایی چون اسلوونی، المپیاکوس، مقدونیه، امارات، عراق و … را به عهده گرفت و حدود 2 سالی می‌شود که سکاندار نیمکت ازبکستان شده است.

سرچکو می‌خواهد برای ششمین مرتبه مقابل ایران صف‌آرایی کند. یک برد، 3 باخت و یک تساوی ماحصل پنج پیکار قبلی بوده است و کاتانتس در اندیشه این است تا پس از بازی رفت دور دوم انتخابی جام‌جهانی 2022 که موفق شد تیم تحت هدایت مارک ویلموتس را با نتیجه 2 بر یک شکست دهد، این‌بار هم به یک برد دیگر برسد اما کارش اصلا راحت نیست و باید وارد جنگ با تیمی شود که 9 بازی اخیرش را با پیروزی پشت سر گذاشته است. امیر قلعه‌نویی هم پس از پیروزی در جام ملت‌های 2007 و تورنمنت کافا 2023 درصدد این است تا به سومین پیروزی‌اش در سومین رویارویی با ازبکستان نائل شود و آمار فوق‌العاده و 100 درصدی خود را حفظ کند.

جدال‌های پرحاشیه
چند بازی تیم ملی در برابر ازبکستان با جنجال و حاشیه‌های بزرگی همراه بوده است. در بازی رفت رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2014، در حالی با گل دقیقه 90 محمدرضا خلعتبری میزبان را شکست دادیم که یک گل مسلم آنها با اشتباه داور و کمکش نادیده گرفته شد. در آن بازی سیدمهدی رحمتی هم حسابی درخشید. در بازی برگشت با یک گل در ورزشگاه آزادی به این تیم باختیم!

گل محمد نوری به شکلی عجیب توسط تیم داوری مردود اعلام شد و بعد از همین باخت بود که مهدی رحمتی خداحافظی کرد و از سوی کی‌روش برای همیشه از تیم ملی کنار گذاشته شد. در آخرین تقابل دو تیم هم اخراج کنعانی‌زادگان و رفتار عجیب او که قصد خروج از زمین نداشت باعث شد تا امیر قلعه‌نویی او را جریمه کند و در اردوی بعدی ‌ به تیم ملی دعوت نکند. امیدواریم این بار، حاشیه‌ای ایجاد نشود و تیم ملی مثل تمام بازی‌های اخیر، حریفش را شکست دهد و با خیال راحت از صدرنشینی، آماده جام ملت‌های آسیا شود.

کدخبر: ۵۴۸۴۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر