کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۰۸۷
تاریخ خبر:

مصائب ‌دربی تهران با‌اجرای ‌قانون ۹۰ - ۱۰ ‌تماشاگران

روزنامه هفت صبح | دقیقا یک هفته دیگر موعد برگزاری دربی رفت است. این دربی مثل تمام دربی‌های قبل از حساسیت‌های ویژه این بازی برخوردار است اما حواشی آن با دربی‌های قبل کاملا متفاوت است و دلیل آن هم اجرای قانون سهمیه ۹۰-۱۰ است. قانونی که در فاصله یک هفته تا برگزاری این بازی، اجرای آن با اما و اگرهای زیادی روبه‌روست.

همه چیز از دربی برگشت فصل قبل شروع شد. جایی که مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ مدعی بودند مقدمات اجرای قانون سهمیه ۹۰-۱۰ آماده است اما به دلیل اینکه در بازی رفت سهمیه‌ها ۵۰-۵۰ بود، اجرای قانون ۹۰-۱۰ به لیگ نوزدهم موکول خواهد شد. همان موقع هم به نظر می‌رسید این یک ادعای توخالی و یک بلوف باشد چرا که باگ‌های زیادی در سیستم بلیت‌ فروشی، تقسیم‌بندی جایگاه‌ها، جداسازی هواداران و … وجود داشت که رفع آنها نیاز به زمان زیادی داشت. باگ‌هایی که به نظر می‌رسد هنوز هم رفع نشده‌اند و حالا حالاها هم کار دارند تا رفع و رجوع شوند.

*** عملِ انجام شده؟
سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ بعد از اعلام برنامه هفته‌های سوم و چهارم اعلام کرد ‌ در دربی رفت سهمیه ۹۰-۱۰ باید اجرا شود. این اصرار در شرایطی بود که سیستم بلیت‌فروشی در بازی‌های دو هفته اول در ورزشگاه آزادی نقایص زیادی داشت و با اعتراضات زیادی از سوی هواداران دو تیم پرسپولیس و استقلال روبه‌رو شده بود.

بسیاری با وجود داشتن بلیت نتوانسته بودند وارد ورزشگاه آزادی شوند و تعدادی هم بدون اینکه حتی بلیت خریداری کرده باشند موفق شده بودند به سکوها راه پیدا کنند. با وجود این مشکلات، فتاحی همچنان با قاطعیت و یکدندگی اصرار دارد که در دربی و با همین سیستم ناقص بلیت فروشی، قانون سهمیه ۹۰-۱۰ اجرا شود. به نظر می‌رسد سازمان لیگ پس از ادعای فصل گذشته خود، در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته و قصد دارد به هر شکل ممکن این قانون را اجرا کند تا ادعای فصل گذشته خود را اثبات کند.‌

*** سازمان لیگ مسئول است، استقلال مجری!
نکته مهم در این ماجرا این است که سازمان لیگ که مسئول برگزاری مسابقات لیگ است، بلیت‌فروشی را به باشگاه‌ها واگذار کرده و مدعی است که در دربی هم استقلال مجری بلیت‌فروشی است و باید بتواند از پس فروش بلیت‌ها طبق سهمیه ۹۰-۱۰ بربیاید. این در حالی است که همین حالا هم مثل روز روشن است که چنین چیزی امکان ندارد.

حتی اگر خود سازمان لیگ مسئول و مجری فروش بلیت‌ها باشد! از کجا می‌شود تضمین کرد که ۹۰ درصد بلیت بازی را هواداران استقلال بخرند؟ باتوجه به اینکه بلیت‌فروشی به صورت الکترونیک انجام می‌شود، چطور باید فهمید که فقط هواداران استقلال بلیت جایگاه‌های خود را می‌خرند؟ چه تضمیمی وجود دارد که مثلا هواداران پرسپولیس بلیت جایگاه استقلال را تهیه نکنند تا سکو‌های مخصوص آبی‌ها خالی شود، یا چه تضمینی وجود دارد که هواداران استقلال بلیت جایگاه پرسپولیسی‌ها را نخرند؟

*** مقایسه عجیب فتاحی!
فتاحی درباره اصرار سازمان لیگ به اجرای قانون سهمیه ۹۰-۱۰ در دربی رفت گفته: «بالاتر از دربی میلان نداریم، در آن بازی هم این قانون اجرا می‌شود. همه به خصوص اصحاب رسانه و صداوسیما باید کمک کنند و ما هم صددرصد به باشگاه‌ها کمک می‌کنیم.» البته در نهایت حق با اوست و قانون سهمیه ۹۰-۱۰ بالاخره باید در فوتبال ایران و دربی اجرایی شود.

اما آیا اساسا چنین مقایسه‌ای درست است؟‌ آیا همه چیزمان شبیه دربی میلان هست که فتاحی اصرار دارد سهمیه‌ها هم مثل آن باشد؟ آیا امکانات سن‌سیرو شبیه امکانات ورزشگاه آزادی است؟ آیا استقلال و پرسپولیس به اندازه آث میلان و اینترمیلان حرفه‌ای و مجهز هستند که بتوانند بلیت‌فروشی و تقسیم سکوها طبق سهمیه را انجام دهند؟

*** چالش تازه: طبقه دوم آماده نمی‌شود!
جدیدترین چالش در برگزاری دربی رفت این است که ظاهرا طبقه دوم ورزشگاه آزادی تا روز برگزاری دربی هم آماده نمی‌شود و به احتمال زیاد طبقه دوم در روز برگزاری دربی خالی خواهد بود! علی اصغر انتظارخیر مدیر پروژه گیت‌های الکترونیک ورزشگاه آزادی در مورد اینکه آیا طبقه دوم ورزشگاه آزادی به دربی می‌رسد یا خیر، می‌گوید: «اطلاعات تکمیلی را باید از سیف بپرسید‌ اما نظرم این است که از طبقه دوم نمی‌توانیم در دربی استفاده کنیم.

البته دوستان می‌گویند باید طبقه دوم استفاده شود. ما حتی اگر شبانه‌روز هم کار کنیم بعید به نظر می‌رسد طبقه دوم آماده استفاده در دربی باشد. نمی‌دانم دوستان ما چطور می‌خواهند این کار را انجام دهند.» این به معنای آن است که احتمالا تعداد تماشاگران دربی رفت زیر ۴۰ هزار نفر خواهد بود و این به ضرر تیم میزبان یعنی استقلال خواهد بود. نکته دیگر برگزاری بازی در وسط هفته است که به طور قطع روی استقبال از این بازی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

*** ابهام روز؛ استقلالی‌ها راضی هستند؟
استقلالی‌ها در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که به دلیل برگزاری دربی رفت در روز وسط هفته، بازی برگشت هم به میزبانی پرسپولیس باید در وسط هفته برگزار شود تا عدالت رعایت شود. جدا از منطقی یا غیرمنطقی بودن این درخواست، به نظر می‌رسد استقلالی‌ها نگران پر نشدن سهمیه ۹۰ درصدی خود در بازی رفت هستند .

به همین دلیل می‌خواهند سازمان لیگ را تحت فشار قرار دهند تا در بازی برگشت پرسپولیس را هم در شرایط مشابه قرار دهد‌ اما آماده نشدن احتمالی سکوهای طبقه دوم در نهایت می‌تواند به سود استقلالی‌ها باشد. پر کردن ۹۰ درصد سکوهای طبقه اول اصلا کار سختی نیست و در بازی‌های معمولی هم اتفاق می‌افتد و به همین دلیل به نظر می‌رسد استقلالی‌ها زیاد هم نباید از آماده نبودن سکوهای طبقه دوم ناراضی باشند.

کدخبر: ۲۸۰۰۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر