کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۰۹۴
تاریخ خبر:

مصائب یک سفر خیلی کوتاه به دوبی

روزنامه هفت صبح | مسافران نوروزی دوبی این ۱۳ روز پروازهای سختی داشتند.آنها دو بار موقع پرواز به دوبی تست دادند و دو بار هم موقع برگشت به ایران. یعنی هر بار که قرار بوده سوار هواپیما و از آن خارج شوند،یک تست پی سی آر از آنها گرفته شده است.با این فرق که برای تست فرودگاه امارات یک بار پول داده‌اند و برای تست فرودگاه امام خمینی، دو بار. این تست‌های افراطی و تبعیض در قیمت بین تست اتباع و ایرانی‌ها گروه زیادی از مسافران را عصبانی و سردرگم کرد.

چند روز پیش مهراب قاسم‌خانی، فیلمنامه‌نویس در اینستاگرام خودش متنی درباره همه سردرگمی‌های ایرانیان پرواز دوبی برای ورود به کشور نوشت.آنطوری که او روایت کرده مسافرانی که قصد داشتند از کشور امارات وارد ایران بشوند باید ۴۸ساعت قبل از پرواز یک تست پی‌سی‌آر می‌دادند.هر کدام از این تست‌ها بیش از یک میلیون تومان قیمت داشته است. حالا ماجرا اینجا تمام نشده. وقتی هواپیمای ایرانی‌ها در فرودگاه امام خمینی نشسته دوباره در فرودگاه هم از آنها تست جدید پی‌سی آر گرفته شده است.

همه این فرآیندها در حالی طی شده که مسافران در یک فضای فشرده و بسته نگه داشته شده بودند که از قضا خلاف پروتکل‌های کرونا بوده. هر مسافر ایرانی برای این تست دوم ۲۳۰هزار تومان پرداخت کرده است. آن هم برای تستی که چند ساعت قبل هنگام سوار شدن به هواپیما داده بودند. ماجرای قاسم‌خانی و روایت افراد دیگر از پروازهای امارات نشان می‌داد شکل تست گرفتن فرودگاه امام خمینی، خیلی از مسافران نوروزی را سردرگم کرده بود ولی جالب اینکه این مسافران زمان ورود به امارات هم دو بار دیگر تست داده بودند.

البته این تست‌ها دو فرق اساسی با تست‌های فرودگاه ایران داشته است؛اول اینکه در امارات در یک فضای مطمئن تا آمدن جواب از آنها مراقبت شده و دوم اینکه فقط یک بار از آنها پول گرفته شده است. مهراب قاسم‌خانی به هفت صبح توضیح می‌دهد:«ما یک بار اینجا توی تهران و در آزمایشگاه‌های مورد تایید امارات تست دادیم که پولش را پرداخت کردیم.یک‌بار دیگر در فرودگاه دوبی تست رایگان دادیم که خیلی سریع و با رعایت فاصله اجتماعی انجام شد.

روی پاسپورت هر کسی هم یه برچسب کیو آر کد زده شد و توی اتاق هتل قرنطینه شدیم. تا زمان آمدن نتیجه در اتاق را پلمب کردند و حدود ۱۲ساعت بعد دوربین موبایل را روی برچسب نگه داشتیم که نتیجه را نشانمان بدهد.به صورت خودکار با کیو آر کد نتیجه به ما نشان داده شد. علاوه بر آن نتیجه را مستقیم برای خود هتل هم فرستادند.برای مسافرایی که به هتل نمی‌رفتند هم پلیس سرکشی می‌کرد که تا قبل از آمدن نتیجه تست از محل اقامت خارج نشوند. اما زمان برگشت هم در امارات تست دادیم و هم در فرودگاه امام که هر دو پولی بود. جالب اینکه بعد از تست ما را رها کردند و هنوز هم جواب تست دوم را بهمان نداده‌اند.»

*** فرق قیمت تست و Test
حالا جالب‌تر اینکه به گفته قاسم‌خانی مسئولان فرودگاه امام خمینی از افراد غیرایرانی به جای ۲۳۰ هزار تومان، ۹۵۰هزار تومان بابت همین تست دریافت می‌کردند. از قضا همین حرف را ششم فروردین، دروازه‌بان کروات تیم پرسپولیس هم زده بود.مسئولان فرودگاه امام از رادوشوویچ که همراه خانواده خود در فرودگاه امام خمینی پیاده شده بودند خواسته بودند نفری ۹۳۰هزار تومان بابت این تست بپردازند.

او هم شاکی می‌شود و این مبلغ را نمی‌پردازد و موقع رسیدن در اینستاگرامش می‌نویسد که:«فراموش کرده بودند که پنج سال در ایرانم و احمق نیستم.» این بازیکن پرسپولیس شرایط فرودگاه را هم مانند قاسم‌خانی توصیف کرده بود. رادوشوویچ نوشته بود:«در فرودگاه امام یک کرونا پارتی وحشتناک، بدون رعایت فاصله و معیارهای مقابله با شیوع ویروس کرونا برگزار بود.»

*** توضیح فرودگاه امام
مسئولان فرودگاه امام شرمنده از اینکه دروازه‌بان پرسپولیس را نشناخته‌اند سریع بیانیه دادند. در این بیانیه گفته بودند که مبلغ تست کرونا در فرودگاه امام خمینی(ره) جهت اتباع ایرانی مبلغ ۲۳۰هزار تومان و برای اتباع خارجی مبلغ ۴۰ دلار یا ۳۵ یورو یا معادل ریالی آن است که با نرخ امروز دلار، مبلغ ۹۶۰هزار تومان می‌شود.

البته اتباع خارجی که در ایران اقامت داشته باشند هم می‌توانند همان مبلغ اتباع ایرانی یعنی ۲۳۰هزار تومان را پرداخت کنند. در این مورد خاص، مامور بهداشت مرزی به دلیل عدم شناخت از آقای رادوشوویچ، از او هزینه تست کرونای اتباع خارجی را طلب می‌کند ولی پس از اعتراض همانند اتباع ایرانی از ایشان و همسرشان مبلغ ۲۳۰ هزار تومان گرفته می‌شود.

*** دردسرهای مسافران استانبول
البته مسافران پروازهای استانبول هم دردسر دیگری داشتند. یکی از این مسافران که با قشم‌ایر قرار بوده از استانبول وارد کشور شود می‌گوید به آنها گفته شده بود که تستشان ۹۶ ساعت مهلت دارد اما نگفته بودند این مهلت از زمان دادن تست محاسبه می‌شود و نه از زمان دریافت جواب.به همین خاطر مسافرانی که قصد سفر یکی دو روزه داشتند ناچار شدند دوباره موقع برگشت هم ۲۵۰ لیر بپردازند و مجددا تست بدهند.

کدخبر: ۳۸۱۰۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر