کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۶۹۵
تاریخ خبر:

اهمیت انکارناپذیر تعطیلات عید فطر در سرنوشت کرونا

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ماه رمضان به دهه سوم خود رسیده است و حالا در میانه شب‌های قدر‌، می‌توان نیم‌نگاهی به عید فطر داشت. عیدی بزرگ در میان مسلمانان؛ آن قدر که در ایران تنها عیدی باشد غیر از عید نوروز که برای آن بیش از یک روز تعطیلی وجود دارد. با این حال وضعیت این تعطیلی امسال به نوعی است که می‌توان آن را به چهار تا پنج روز تعطیلی نیز تبدیل کرد.

به این شکل که در تقویم کنونی ماه رمضان ۲۹ روزه در نظر گرفته شده و روز یکشنبه ۴ خرداد اول ماه شوال و عید فطر است و روز بعد از آن نیز، به همین مناسبت تعطیل است. حالا اگر شنبه را بین‌التعطیلین بگیریم و آن را با روز پنجشنبه نیمه تعطیل جمع کنیم، حاصل یک تعطیلات ۵ روزه خواهد بود.

تازه اگر ماه رمضان سی روزه باشد عملا می‌توان این تعطیلات را یک هفته در نظر گرفت این در حالی است که مدارس در ایران (به جز برخی مناطق مثل خوزستان) قرار است از ۲۷ اردیبهشت باز شود اما به صورت اختیاری و همه این‌ها نوید یک مسافرت خوب را می‌دهد، اما آیا واقعا این موضوع ممکن است؟

چهارشنبه مسئولان گفتند که ستاد ملی کرونا در خصوص نماز عید فطر تصمیم‌گیری خواهد کرد ولی تاکنون تصمیمی در خصوص سفر نگرفته است و استانداران هم که قبل از عید نوروز به شدت در خصوص سفر به برخی مناطق مثل اصفهان، شیراز یا شمال کشور هشدار می‌دادند ساکت هستند.

در ایام نوروز البته برخی می‌گفتند که خوب است از تعطیلات عید فطر برای جبران نوروز استفاده کنیم اما حالا ۱۰روز مانده به این تعطیلات هنوز مشکل کرونا پابرجاست و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در خوزستان وضعیتی پدید آورده که در نتیجه آن گفته می‌شود از هر دو مراجعه کننده به بیمارستان رازی اهواز یکی نیاز به بستری داشته است.

عربستان سعودی همسایه ما تعطیلات ۵ روزه عید فطر خود را از هم اکنون سوزانده و روز گذشته اعلام کرد که در این مدت، این کشور به طور کامل قرنطینه است و مقررات منع رفت و آمد در آن برقرار است. باید دید در نهایت تصمیم مسئولان برای سفر در این روزها چه خواهد بود. این ایام قاعدتا برای مسافرت به شمال کشور یا حتی شهری مثل کاشان (برای ایام گلابگیری قمصر که به طور سنتی از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد برگزار می‌شود) مورد توجه قرار می‌گرفت.

آیا باز هم مسئولان بهداشتی خواهند توانست با احتیاط حتی شهرهای بزرگی مثل تهران را تا سر حد ممنوعیت خروج از شهر پیش ببرند یا اقتصاد بر بهداشت غلبه خواهد کرد و شاهد یک موج سفر خواهیم بود؟ باور کنید مسئله کاملا بغرنج است.

کدخبر: ۳۲۷۶۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر