کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۵۹۱
تاریخ خبر:

مرگ مشکوک در باشگاه، ارثیه و هزینه ریموت پارکینگ

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به پنج سوالی که مخاطبان روزنامه برای ما ارسال کردند، پاسخ خواهیم داد. البته تعداد سوالاتی که این هفته دریافت کردیم زیاد بوده و باقی را در هفته یا هفته‌های آینده پاسخ خواهیم داد:

یک: در سال ۹۲ پسرم در باشگاه بدنسازی در همدان فوت کرد. شرایط روحی من زیاد خوب نبود. هر وقت از آگاهی یا شعبه تماس می‌گرفتند؛ انگار همان روز فرزندم فوت شده است. از این رو گفتم نظریه پزشکی قانونی مبنی بر اینکه مسمومیت دارویی قبول دارم. بعدها فرزند دیگرم به همراه مادرش پرونده را پیگیری کردند و در آخرین حکم مرگ مشکوک گزارش شده است. آیا به ما دیه تعلق می‌گیرد؟

پاسخ: به صرف مشکوک بودن، به شما دیه تعلق نمی‌گیرد بلکه باید از شخص یا اشخاصی شکایت کنید یا از دادستانی بخواهید با توجه به بعد عمومی جرم، آن را پیگیری کند تا مشخص شود که چه شخص یا اشخاصی احتمالا در این موضوع نقش داشتند و سپس با محکومیت این افراد، از آن‌ها مطالبه دیه کنید.

دو: پدر و مادر من به خاطر موج زدگی در دوران جنگ طلاق گرفتند. پدرم در شهرستان خانه‌ای داشت. بعد از فوت او، وقتی من و برادرم کوچک بودیم، عمو و پدربزرگم آن را با قولنامه جعلی به عمه ۷۲ ساله‌ام فروختند. حالا بعد از این همه سال می‌توانیم اقدام کنیم؟ یک دستنوشته کپی داریم از زمین و شاهدانی هم هستند که آن موقع پای این سند را امضا کردند.

پاسخ: شانس خود را می‌توانید در دادگاه امتحان کنید ولی توصیه می‌کنم که از عنوان جعل استفاده نکنید تا پرونده به شکل حقوقی باقی بماند و کیفری نشود. یعنی بگویید که این زمین ماترک پدر مرحوم ما بوده و ما سهم خود را از ارث او می‌خواهیم.

سه: من مدیر یک ساختمان چهار طبقه هشت واحدی هستم. یکی از واحدها مدت یک سال است که شارژ خودش را پرداخت نمی‌کند و هر بار به بهانه‌های مختلف از پرداخت دیون خود شانه خالی می‌کند.

پاسخ: با جمع‌آوری یک استشهاد از سوی ساکنین، به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و درخواست کنید تا حکم ضمانت‌اجراهای قانون آپارتمان‌ها را بدهند. این ضمانت‌ها شامل قطع آب و گاز و … است. به هیچ عنوان حق ندارید بدون حکم دادگاه چنین کاری را صورت دهید.

چهار: مستاجری داشتیم که بعد از ۵ سال از منزل ما رفته است. آیا هزینه‌هایی از قبیل کف کولر که خراب شده و دوش حمام با موجر است یا مستاجر؟

پاسخ: در این دو موردی که فرمودید باتوجه به اینکه طبیعی است که در بستر زمان، فرسوده شوند و تعویض آن، تعمیر اساسی است؛ هزینه این کالاها با موجر یا صاحب خانه است.

پنج: هزینه تعمیر درب ورودی ساختمان و پارکینگ و علی الخصوص ریموت پارکینگ به عهده کدام یک از طرفین است؟

پاسخ: هزینه درب ورودی ساختمان به عهده همه واحدها است ولی هزینه درب پارکینگ و ریموت آن به عهده اشخاصی که یا پارکینگ دارند یا با اجازه مدیریت ساختمان از آن استفاده می‌کنند.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۱۲۵۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر