کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۹۵۷
تاریخ خبر:

مرگ فیلیپ، مگان را‌ با ‌خاندان سلطنت آشتی نداد

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: شاهزاده فیلیپ همسر ملکه بریتانیا که روز جمعه از دنیا رفت هنوز دفن نشده است. هشت روز عزای عمومی به باکینگهامی‌ها این فرصت را می‌دهد تا خود را آماده خاکسپاری مردی کنند که هرگز منصبی بیش از همسر ملکه الیزابت نداشت.

* دو: در لندن، بلفاست، کاردیو، ادینبورگ و جبل الطارق واسترالیا دو کشتی سلطنتی به احترام فیلیپ چهل و یک توپ جنگی شلیک کردند. این احترام نظامی وقتی معنای بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم او یکی از قهرمانان جنگ جهانی دوم به حساب می‌آمد.

* سه: مراسم جمع و جور و کوچکی که شنبه آینده در کلیسای سنت جورج در ویندزر برگزار می‌شود، یک غایب بزرگ دارد. مگان مارکل که این روزها با خاندان سلطنتی بریتانیا سر لج افتاده و آنها را به نژادپرستی متهم کرده است، برای خاکسپاری پدربزرگ همسرش به انگلیس نخواهد آمد.

این در حالیست که هری، با هواپیمایی شخصی قرار است به لندن سفر کرده و در بدرقه فیلیپ شرکت کند. مگان بارداری و منع پزشکی را بهانه کرده تا در آمریکا باقی بماند. این در حالیست که هری، نوه مورد علاقه فیلیپ بوده است. او که به دلیل مرگ مادرش کودکی شکننده بود همیشه تحت حمایت پدربزرگش قرار داشت.

* سه: مراسم خاکسپاری در ویندزر در همان کلیسایی برگزار می‌شود که محل عقد هری و مگان بوده است. در اینجا مراسم ازدواج‌های دیگری هم رخ داده. پرنس چارلز با هر دو همسرش در همین کلیسا عقد کرده. اما آنجا یک گورستان هم دارد که مشهورترین کسی که در آن دفن شده ادوارد هشتم و همسرش است. او که عموی ملکه الیزابت بود، به خاطر عشق به زنی مطلقه، آمریکایی و بازیگر دست از پادشاهی کشید و راهی آمریکا شد و همین موضوع بود که راه را برای ملکه شدن الیزابت باز کرد.

کلیسا قدمتی نزدیک به هفتصد سال دارد و فیلیپ هم در کنار نامداران خانواده به خاک سپرده خواهد شد. کاخ هنوز نمی‌داند که با محدودیت دعوت تنها سی نفر برای خاکسپاری چطور کنار بیاید. یک رسم قدیمی هم می‌گوید بعد از مرگ ملکه الیزابت احتمالا همسرش دوباره از خاک بیرون آورده خواهد شد تا در کنار ملکه دفن شود.

* چهار: شاهزاده چارلز، ولیعهد بریتانیا و پسر بزرگ شاهزاده فیلیپ روز جمعه وارد قصر ویندزر شده است. او گفته است«انرژی و حمایت پدرش از ملکه الیزابت، حیرت انگیز و جاودانی بود.» با این همه تقریبا بر همه روشن است که چارلز در همه زندگی‌اش تحت سلطه پدرش بوده و او را مردی سختگیر و غیرقابل نفوذ می‌داند که هر چند در جزئیات تصمیم‌گیری‌های خانوادگی دخیل بوده اما علاقه‌ای به نشان دادن مهر و محبت نداشته است. عجیب نیست که چارلز و خواهرش تنها به نقش او در کنار مادرشان اشاره کردند. اما پسران کوچک‌تر خانواده نقش پدری او را هم یادآوری کرده‌اند.

* پنج: در میان پوشش خبری برای مرگ دوک ادینبورگ،‌شکایت‌هایی از شبکه جهانی بی بی سی ثبت شده. مردم از سراسر جهان پوشش سرتاسری و بسیار زیاد مرگ همسر ملکه بریتانیا را خوش ندانسته و به آن اعتراض کرده‌اند. آنها معتقدند هزینه‌های این شبکه که از جیب انگلیسی‌ها خرج می‌شود، نباید صرف چنین پوشش گسترده‌ای برای مرگ یک نفر از اعضای خانواده سلطنتی باشد.

* شش: رهبران جهان، نمایندگان کشورهای مشترک‌المنافع، پادشاهان و خانواده‌های سلطنتی دیگر کشورها، سیاستمداران عالی رتبه و فرماندهان نظامی که قبلا نام‌شان در فهرست مدعوین مراسم تشییع جنازه بود، به محل خاکسپاری نخواهند رفت. با این حال قرار است شاهزاده چارلز ولیعهد بریتانیا و فرزند ارشد فیلیپ و الیزابت دوم، پس از خاکسپاری پدرش سخنرانی کند.

کدخبر: ۳۸۲۹۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر