کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۴۸۵
تاریخ خبر:

مرگ تویوتا لندکروزر فرا ر‌سیده؟

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | لندکروزر جزو قدیمی‌ترین مدل‌های تویوتاست که هنوز ‌ روی خط تولید قرار دارد. این خودرو برای اولین بار در یک آگوست ۱۹۵۱ با نام تویوتا جیپ BJ معرفی شد و از آن دوره بدون توقف تا الان در حال تولید در سری‌های گوناگون بوده است. میانگین فروش سالانه این شاسی‌بلند غول‌پیکر ۴۰۰ هزار دستگاه است که بیشتر آن مربوط به بازار خاورمیانه است. با این حال وضعیت این خودرو چند سالی است که به اندازه قبل مطلوب نیست و رقبایش به صورت جدی در حال تلاش برای تصاحب جایگاهش هستند.

در حال حاضر لندکروزر اتاق J200 در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد که از سال ۲۰۰۷ ‌ روی خط تولید بوده و تویوتا به جز فیس‌لیفت‌های جزئی تغییراتی ‌ در آن اعمال نکرده است. این در حالیست که رقبای این خودرو، به ویژه نیسان پاترول، به‌روزرسانی‌های متنوعی را تجربه کرده‌اند و همین لندکروزردوستان را عصبانی کرده است.

تویوتا نیز از سال ۲۰۱۸ قول داده بود که نسل جدید این خودرو با نام سری ۳۰۰ را تولید کند. چند ماه پیش تصاویری از طراحی اولیه این خودرو منتشر شد و دیروز هم تصاویر جاسوسی‌ و غیررسمی از نسخه نهایی‌اش هم دست به دست شد‌ اما این خودرو نتوانسته انتظار دوستداران این خودرو را برآورده کند.

در نمای جلو چراغ‌ها نسبت به نسخه فعلی باریک‌تر شده‌اند و خروجی هوای زیبایی هم نصب شده است‌ اما کماکان چراغ‌های مه‌شکن ساده و کوچک و کاپوت تکراری توی ذوق می‌زند. تویوتا در این نسل از لندکروزر کماکان از جلوپنجره کرومی بزرگ استفاده کرده؛ با این تفاوت که در نسخه فعلی این جلوپنجره با قوس زیبایی چراغ را به دو بخش تقسیم می‌کرد اما در نسخه فعلی شاهد همان جلوپنجره کرومی سه‌بخشی ساده معمول بازار هستیم که این روزها حتی ‌ روی اس‌یووی‌های چینی هم نصب می‌شوند!

گرافیک چراغ‌های عقب لندکروزر دگرگون شده‌اند و از مدل بزرگ و بدون جذابیت فعلی به نمونه ال‌ای‌دی باریک‌تر، مشابه نیسان پاترول، تغییر شکل داده‌اند. چراغ قبلی با وجود تکراری ‌بودن به نوعی امضای لندکروزر به شمار می‌رفت و کمتر خودرویی را در بازار می‌دیدیم که شبیه ‌ آن باشند.

اما در این نسخه لندکروزر خود تبدیل به کپی‌برداری شده و ترکیبی از نمای عقب لکسوس LX و نیسان پاترول را به مخاطب عرضه کرده است. اندازه بزرگ شیشه عقب هم خودروهای سری QX اینفینیتی را به ذهن متبادر می‌کنند.‌اگرچه هنوز از داخل کابین تصویری به صورت رسمی منتشر نشده .

اما تصاویر غیررسمی موجود حکایت از تفاوت‌های جزئی و تداوم تولید کابین نه‌چندان پر زرق و برق لندکروزر دارند. اما بزرگ‌ترین شوکی که به دوستداران این شاسی‌بلند ژاپنی وارد شده را می‌توان در خبری دانست که وب‌سایت بست‌کار ژاپن منتشر کرده: لندکروزر جدید دیگر با پیشرانه هشت سیلندر تولید نخواهد شد و نمونه هیبریدی مشابه لکسوس LS500h ‌ روی آن نصب خواهد شد. اگرچه این پیشرانه ‌ روی کاغذ قدرت ۳۵۴ تا ۴۱۵ اسب بخاری و گشتاور ۵۰۰ تا ۶۱۰ نیوتن متری دارند اما هنوز تردیدهایی جدی درباره قابلیت‌های آفرودی‌شان مطرح است.

توضیحات

*

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۵۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر