کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۵۳۳
تاریخ خبر:

آخرین رابین هود؛ همه چیز درباره مرگ لوسیو اورتوبیا

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: اگر در اینترنت نام لوسیو اورتوبیا را جست‌وجو کنید، از او به عنوان یک «بنا» یاد شده است. اما در واقع او یکی از آخرین آنارشیست‌های باقی مانده در جهان به حساب می‌آمد. لوسیو در کودکی شاهد جنگ داخلی در اسپانیا میان ژنرال فرانکو و چپ‌ها بود و دشمنی با فرانکو را تا آخرین روز زندگی دیکتاتور اسپانیا رها نکرد.

* دو: اگر فکر می‌کنید لوسیو شباهتی به مبارزان شسته رفته و مظلوم اسپانیایی داشت که در فیلم‌ها دیده‌اید قطعا در اشتباهید. او تمام دهه ۶۰و ۷۰ میلادی را در پاریس به جعل اسکناس و سرقت و حتی آدم‌ربایی مشغول بود. کسانی که شانس ملاقات با آخرین رابین هود جهان را داشته‌اند می‌گویند لوسوی اورتوبیا همیشه از ملاقات‌کنندگانش می‌پرسیده که اگر برای مبارزه با سرمایه‌داری از بانک‌ها سرقت نمی‌کنید پس چکار می‌کنید؟

* سه: مدت‌ها پس از جنگ داخلی در اسپانیا، لوسیو وارد پاریس شد تا آنجا برای خودش یک محفل داغ کمونیستی به راه بیندازد. کسانی مثل آلبر کامو و آندره برتون در آن سال‌ها جزو حلقه دوستان او شده بودند. خانه او در پاریس تبدیل به مخفیگاه مخالفان فراری فرانکو شد. از همان زمان عملیات‌های اورتوبیا شروع شد. او طرح‌هایی برای سرقت‌های گسترده، آدم‌ربایی، جعل سند و چاپ اسکناس تقلبی داشت که با یارانش مو به مو آنها را اجرا می‌کرد.

* چهار: در دهه ۶۰ که اوج مبارزات چپ‌ها در جهان و به ویژه آمریکای لاتین بود، ارزهای تقلبی اورتوبیا مشتری‌های ثابتی پیدا کرد.
او و آنارشیست‌های دورو برش پول جعلی چاپ می‌کردند تا آن را به دست مبارزان در سراسر جهان برسانند. برخی معتقدند یکی از علل پیروزی گروه‌های چپ گرا در آمریکای جنوبی همین پول‌هایی بود که لوسیو در چاپخانه‌های زیرزمینی جعل می‌کرد. از طرف دیگر او حمایت مالی و معنوی زیادی از آنارشیست‌ها و مخالفان باقی مانده در اسپانیا می‌کرد.

* پنج: زندگی برای مخالفان فرانکو در اسپانیا در دهه‌های ۶۰و ۷۰ بسیار سخت بود. ژنرال مانع از اشتغال چپ‌ها می‌شد و در موارد بسیاری فرزندان به دنیا آمده در این خانواده‌ها در بیمارستان دزدیده می‌شدند تا به دست خانواده‌های طرفدار فرانکو بزرگ شوند.
در این فضای عجیب و در حالی که جنایات ژنرال فراموش شده و او حمایت کامل غرب را با خود داشت، پول‌های دزدیده شده یا جعل شده به دست لوسیو اورتوبیا به کمک مخالفان داخلی دیکتاتور آمد.

* شش: می‌گویند تنها مبارز چپی که کمک مالی از این آنارشیست چپ اسپانیایی قبول نکرد، چگوارا بود. لوسیو با پیغام و پسغام به کوبایی‌ها گفته بود که می‌تواند خرج مبارزه‌شان را بدهد تا در عوض حکومتی کمونیستی در این کشور بر سر کار بیاید. این پیشنهاد را نه فیدل کاسترو که ارنستو چگوارا رد کرد.

* هفت: در دهه ۷۰ لوسیو دیگر دست تنها نبود، او یک شبکه از جاعلان را داشت که با طرح‌های او توان فلج کردن اقتصاد کشورها را داشتند. در سال ۱۹۷۷ آنها با جعل چک‌های بانکی سی تی بانک باعث سقوط سهام این بانک بزرگ آمریکایی شدند. این ماجرا اورتوبیا را شش ماه به زندان فرستاد. ماجراجویی‌های این مرد اسپانیایی که تا آخر عمر کلاه بره به سر می‌گذاشت، به همین جا ختم نشد. او حتی به تنهایی طرح دستگیری یکی از رهبران نازی را در بولیوی ریخت و ۳۸سال بعد از پایان جنگ جهانی قصاب لیون را به حبس ابد فرستاد.

* هشت: داستان این مرد آنارشیست اسپانیایی که به خودش دون کیشوت می‌گفت، احتمالا برای شما هم آشناست. بعید نیست که زندگی جنجالی او الهام بخش سریال پرطرفدار« خانه پول» باشد که در دو سال گذشته به شدت محبوب شده است. در این سریال شخصیت پروفسور بی سروصدا طرح دزدی از خزانه ملی اسپانیا را عملی می‌کند و اقتصاد و امنیت کشور را بارها در خطر قرار می‌دهد اما سر آخر اوست که بین اسپانیایی‌ها محبوبیت پیدا می کند. لوسیو اورتوبیا، رابین هودی بود با نقشه‌هایی که می‌ریخت معادلات جهان را تغییر می‌داد. اسپانیایی زبان‌ها و انقلابیون چپ‌گرای سراسر جهان به شدت مدیون خیره سری‌های این مرد اسپانیایی هستند.

کدخبر: ۳۴۰۵۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر