کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۱۴۱
تاریخ خبر:

مرور سیر مدال‌های ایران در المپیک‌ها

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار | این روزها که همه نگران مدال‌های ایران در المپیک هستیم مرور سیر مدال‌های ایران در المپیک‌ها جالب توجه است. بیایید از سال ۱۹۸۸ شروع کنیم که برای اولین بار پس از انقلاب راهی المپیک شدیم. با ۲۷ ورزشکار و در آخر فقط یک مدال نقره که سهم عسگری محمدیان شد. این بدترین نتیجه ایران در المپیک‌ها از سال ۱۹۴۸ به بعد بود .( البته قبل از انقلاب هم نتایج افتضاح کم نداشتیم‌.

مثلا در المپیک ۱۹۷۶ که در مونترآل برگزار شد یعنی سال ۱۳۵۵، ۸۶ورزشکار ایرانی شرکت داشتند و فقط یک نقره و یک برنز به دست آوردند. توسط منصور برزگر و محمد نصیری ) در المپیک ۱۹۹۲ کاروان ایران سه تا مدال به دست می‌آورد‌. هرسه در کشتی آزاد. یک نقره و دو برنز. برنز‌ها را برادران خادم و نقره را عسگری محمدیان کسب می‌کنند.

در المپیک ۱۹۹۶ (۱۳۷۵) ایران باز هم سه مدال و هر سه در رشته کشتی آزاد به دست می‌آورد اما این بار پس از ۳۴ سال به طلای المپیک می‌رسد. توسط رسول خادم. عباس جدیدی و امیررضا خادم دو مدال نقره و برنز به دست می‌آورند. در المپیک ۲۰۰۰ وزنه برداری ایران همه را شگفت‌زده می‌کند. وزنه بردارهای ۱۰۰ و به اضافه ۱۰۰ دو طلای غیر مترقبه به اردوی ایران هدیه می‌کنند‌. توکلیان و رضازاده. علیرضا دبیر هم تک طلای کشتی آزاد را به دست می‌آورد و‌ هادی ساعی هم مدال برنز . سه طلا و یک برنز . این اتفاق در سال ۱۳۷۹ رخ می‌دهد. یکی دو سال پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی.

در المپیک ۲۰۰۴ اوضاع همچنان رو به بهبود است. این بار شش مدال به دست آوردیم که البته دوتای آنها طلا بودند.طلاها کلا از اردوی کشتی آزاد خارج شده بود. دو طلا که توسط رضازاده و ساعی در وزنه برداری و تکواندو به دست آمد و دو نقره توسط جوکار و رضایی در کشتی آزاد و دو برنز توسط کرمی ‌در تکواندو و علیرضا حیدری در کشتی.

در المپیک ۲۰۰۸ که می‌شود سال ۱۳۸۷‌،‌ با یک فاجعه رو‌به‌رو شدیم. تا آخرین روز مسابقات فقط یک برنز در کشتی (مرادمحمدی )داشتیم تا این که ساعی به شکلی باورنکردنی طلای تکواندو را به دست آورد و با کارنامه یک طلا و یک برنز یکی از بدترین نتایج ایران در المپیک‌ها رقم زده شد.

اما در المپیک بعدی یعنی المپیک ۲۰۱۲ ایران به شکلی غافلگیر کننده ظاهر شد. در دورانی که والیبال و بسکتبال ما هم شروع به آقایی در ‌آسیا کرده بودند‌. در این دوره بهداد سلیمی‌طلای وزنه‌برداری می‌برد اما درخشش اصلی در کشتی فرنگی است که شاگردان محمد بنا سه مدال طلا به دست می‌آورند. حمید سوریان؛ ‌امید نوروزی و قاسم رضایی. به این ترتیب به رقم چهار مدال طلا می‌رسیم که شگفت‌انگیز بود. در وزنه برداری نواب نصیر شلال و سجاد انوشیروانی نقره می‌گیرند و کیانوش رستمی‌برنز .

در تکواندو باقری معتمد نقره می‌گیرد. احسان حدادی هم یک نقره خوشرنگ از پرتاب دیسک به دست می‌آورد و در کشتی آزاد هم یک نقره و دو برنز نصیب کمیل قاسمی‌،‌صادق گودرزی و احسان لشگری می‌شود. ۴ طلا، ‌شش نقره و دو برنز. آماری حیرت‌انگیز که ایران را بالاتر ازبسیاری از کشورهای پیشرفته در جایگاه ۱۶ جهان قرار داد. اما این ضیافت ادامه داشت. با اعلام تدریجی نتایج دوپینگ نقره نصیرشلال در وزنه‌برداری به طلا تبدیل شد.

از همه جالب‌تر محمدپور دیگر وزنه‌بردار ما بود که به مقام پنجم المپیک رسیده بود اما با اعلام دوپینگی بودن چهار نفر اول، ‌طلای المپیک برای او ارسال شد.کیانوش رستمی‌هم از این مبارزه فراگیر با دوپینگ سود جست و برنزش؛ ‌نقره شد. در کشتی آزاد هم با دوپینگی شدن تایمازوف، ‌نقره کمیل قاسمی در سنگین وزن ‌به طلا بدل شد. به این ترتیب آمار کاروان ورزش ایران در المپیک لندن این گونه شد:‌۷ طلا ،‌۵ نقره و یک برنز و قرار گرفتن ایران در جای دوازدهم جدول کلی مدال‌ها! از حق نگذریم که این موفقیت باید به پای دستگاه ورزش دولت احمدی‌نژاد نوشته شود.

و بالاخره در المپیک ۲۰۱۶ در ریو . ۳ طلا یک نقره و ۴ برنز. ۸ مدال. شاهکار المپیک لندن تکرار نمی‌شود اما نتایج خوبی به دست می‌آید. سه طلا حاصل دو طلای وزنه برداری و یک طلای کشتی آزاد هستند. کیانوش رستمی‌و سهراب مرادی و حسن یزدانی. کمیل قاسمی‌برای دومین المپیک پیاپی راهی فینال کشتی در سنگین وزن می‌شود و یک نقره به دست می‌آورد. حسن رحیمی‌هم در کشتی آزاد به یک برنز می‌رسد. فرنگی کارها این دوره روی فرم نیستند و فقط به دو برنز می‌رسند. عبدولی و رضایی. کیمیا علیزاده هم یک مدال برنز به دست می‌آورد. در تکواندوی بانوان.

حالا در المپیک ۲۰۲۰ فعلا سه مدالمان حتمی‌شده‌. یک طلا و یک نقره و یک برنز. خب شاید گرایی نقره‌اش را فردا به طلا هم تبدیل کند. با آغاز کشتی آزاد و کاراته کارشناسان احتمال سه مدال دیگر را هم می‌دهند. به نظر می‌رسد نتایج کاروان ایران خیلی از نورم همیشگی دورنباشد هرچند با نتیجه شگفت‌انگیز المپیک لندن خیلی فاصله دارد و نتایج تحقیرکننده والیبال و بسکتبال هم جو را به شدت علیه کاروان المپیک ایران ساخته است.

کدخبر: ۴۰۶۱۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر