کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۴۹۳
تاریخ خبر:

مرور اتفاقات جنجالی‌ تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در آبان

مرور اتفاقات جنجالی‌ تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در آبان

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر| ‌ بعد از دو ماه نسبتا آرام، آبان جبران کرد! در سی روز گذشته تا دل‌تان بخواهد اتفاقات پرسر و صدا در تلویزیون و شبکه خانگی رخ داده است. تازه، قصه محدود به 10 موردی که در پرونده ملاحظه می‌کنید، نمی‌شود. برای مثال خود بهروز افخمی یک‌تنه کلی جنجال به‌پا کرد. «نمی‌دانید چه کرده؟ از بزرگترهای‌تان بپرسید!» این جمله آخر نیازمند توضیح است: اگر سریال «رعد و برق» را دیده باشید، می‌دانید که افخمی در خلال خوانش نریشن، با بیننده‌ها شوخی می‌کند و می‌گوید: «برید از بزرگترهای‌تان بپرسید.»

این همان سریالی است که دو قسمت آن رمضان 1400 از شبکه پنج پخش شد و حالا شبکه یک آن را در کنداکتور قرار داده است. از دیگر اتفاقات آبان می‌توان به شکایت فدراسیون فوتبال از محمدحسین میثاقی، مجری «فوتبال برتر» به دلیل نشر اکاذیب اشاره کرد. همچنین روز گذشته خبر رسید که با تصویب مجلس، سازمان برنامه و بودجه مکلف به افزایش ۴۳‌درصدی سهم دولت در تامین اعتبارات سال ۱۴۰۲ سازمان صدا و سیما شد.

استقبال از برنامه‌اي به سبک «کتاب‌باز» سروش صحت در ونکوور کانادا بهانه‌ای شد برای انتقاد دوباره از تلویزیون به‌خاطر تعطیلی این برنامه. اتفاق تلخ ماه درگذشت ناگهانی الهام شکیب و حمیدرضا مرادی است. بیتا فرهی که این روزها شاهد هنرنمایی‌اش با «سرزمین مادری» هستیم، در بستر بیماری به‌سر می‌برد و برایش آرزوی سلامتی داریم. حال خسرو خسرو‌شاهی، دوبلور قهار و خاطره‌ساز کشورمان خوشبختانه خوب است و مترصد شرایطی برای ادامه کار.

‌تعویض ماه/ کوچ اجباری در افق
آنچه رخ داد: شنبه 20 آبان خبر تغییر در تیم تولید برنامه «به افق فلسطین» رسانه‌ای شد. این برنامه‌ای است که سازمان اوج بنا نهاد تا ضعف تلویزیون در قبال جنگ غزه جبران شود. بعد از 26 قسمت اما سازمان اوج جای خود را به گروه معتمد! شبکه افق داد.

واکنش‌هایی که داشت: روایت‌هایی مبنی بر چرایی تعویض گروه سازنده «به افق فلسطین» شنیده شد؛ از جمله این که حرف‌های آذری جهرمی به مذاق تلویزیون خوش نیامده است. برخی رسانه‌ها نیز اعلام کردند محمد جواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه مهمان این برنامه در روز 20 آبان بوده که با مخالفت تلویزیون مواجه شده. خیلی از چهره‌ها نسبت به حذف اوج از «به افق فلسطین» معترض شدند؛ روابط عمومی شبکه افق پاسخ داد و روابط عمومی تیم سازنده این برنامه آن‌ها را نادرست عنوان کرد.

سرانجام ماجرا: پخش «به افق فلسطین» ادامه دارد اما بدون حضور سازمان اوج و چهره‌هایی مثل محمدرضا شهیدی‌فرد. در این 10 روز حجم واکنش‌ها آن‌قدر زیاد بوده که مرور آن‌ها نیازمند چند صفحه است! همین قدر اشاره کفایت می‌کند که «به افق فلسطین» با میزبانی از چهره‌های مختلف و ایجاد فضایی چند صدایی توانست جای خود را خیلی زود باز کند و تبدیل به برنامه‌ای جریان‌ساز شود. حالا اما وزن مهمان‌ها به اندازه 26 قسمت ابتدایی سنگین نیست.

‌دردسرهای ماه/ داستان ناتمام مدیری
آنچه رخ داد: مهران مدیری در آبان‌ماه هم سهمی از اتفاقات فرامتن داشت؛ یکی از آنها ماجرای شکایت صدا‌و‌سیما‌ست و دیگری حواشی ساخت برنامه اسکار در شبکه خانگی. ۱۷ آبان‌ مسعود ستایشی (سخنگوی قوه قضائیه) ادعای تهیه‌کننده مسابقه «دورهمی» مبنی بر شکایت صداوسیما از مدیری را تایید کرد و گفت: «سازمان صداوسیما به طرفیت شرکت همراه رسانه دادخواستی را تقدیم دادگاه کرده و خواسته‌اش مطالبه وجه قراردادی بوده و دادگاه هم در حال رسیدگی به این پرونده است.» پیمان جبلی نیز چندی بعد در پاسخ به ایسنا بیان کرد: «دوستان ما در بخش حقوقی در حال بررسی و پیگیری هستند. این طبیعی است که یک سازمان به لحاظ حقوقی با افراد و موسسات مختلف، در اشکال مختلف با مشکل روبه‌رو شود و بالاخره قوانین و مقررات تکلیف را روشن می‌کند.»

واکنش‌هایی که داشت : ایسنا در گزارشی به تبعات این اتفاق اشاره کرد و نوشت: «سلبریتی‌هایی که به اظهارنظرهای خبرساز سیاسی- اجتماعی عادت یا علاقه دارند، در چنین شرایطی ممکن است برای انعقاد قرارداد با سازمان صداوسیما دچار تردید شده یا حتی قید آن را بزنند.» امیرحسین علم‌الهدی، کارشناس فرهنگی هم به خبرآنلاین گفت: «صداوسیما به ساترا دستور داده مجوز مهران مدیری را ندهند.» این صحبت ناظر به حواشی برنامه اسکار است.

سرانجام ماجرا: خبری جدید درباره وضعیت شکایت رسانه‌ای نشده. راستی پردیس احمدیه هم از او بابت اظهار‌نظر تند یک سال پیش خود عذرخواهی کرد!

‌زیاده‌روی ماه/ هیاهو بر‌سر پایتخت
آنچه رخ داد: رئیس صدا و سیما مصاحبه‌ای با ‌ تسنیم درباره وضعیت سریال «پایتخت» انجام داد و همزمان یکی از رسانه‌ها نوشت که پیمان جبلی به‌طور مستقیم با محسن تنابنده جلسه داشته است. جلسه‌ای که موضوع آن توافق برای ساخت‌ فصل جدید «پایتخت» بوده.

واکنش‌هایی که داشت: مرکز سیمافیلم ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت ساخت مجموعه‌های نمایشی در سازمان صداوسیما اعلام کرد که ساخت فصل جدید سریال «پایتخت» در صورت به نتیجه رسیدن رایزنی‌ مدیران سیمافیلم با تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه نمایشی همانند سایر آثار سازمان صداوسیما وارد فاز تولید خواهد شد. کمی بعد مهدی نقویان در برنامه زنده «جام‌جم» شبکه یک همین حرف‌ها را تکرار کرد و در مصاحبه بعدی نیز مشابه آن را به زبان آورد. عدم تصمیم قطعی درباره یک سریال و نیز حجم تاییدیه و تکذیبیه‌ها اعتراضاتی به دنبال داشت.

مثلا حامد عنقا در برنامه «جام‌جم» گفت: «‌‌در گذشته مدیران آرزوهای خود را هم می‌گفتند که دوست دارند با فلان کارگردان بسازند اما الان فکر می‌کنم دچار یک عدم اعتماد به نفس در حوزه مدیریتی شده‌ایم. مثالش هم «پایتخت» که رئیس سازمان صدا و سیما در حاشیه یک گفت‌وگویی به این ماجرا اشاره می‌کند بعد بلافاصله مرکز سیما فیلم توضیحی را ارائه می‌دهد، فردایش دوباره یک توضیح داده می‌شود؛ چرا؟‌»
سرانجام ماجرا: هنوز تکلیف سریال روشن نیست؛ فارس و کیهان جزو مخالفان ادامه ساخت آن هستند.

اتفاق ماه/ برره آزاد شد
آنچه رخ داد: در آبان 1402 بالاخره «شب‌های برره» اجازه پخش پیدا کرد؛ آن هم نه در تلویزیون بلکه از طریق پلتفرم تلوبیون پلاس. این سریال از ساخته‌های محبوب و پر حاشیه مهران مدیری است که ابتدا سال 1384 روی آنتن شبکه سه رفت اما هیچگاه اجازه بازپخش به‌دست نیاورد. «شب‌های برره» هم بيننده زيادي داشت و هم واكنش‌ها نسبت به آن روز به روز بيشتر مي‌شد. از اعتراض آموزش و پرورش به‌خاطر ازدياد دعواي برره‌اي بچه‌ها در مدارس تا برخي معترضان كه معتقد بودند سريال پر است از الفاط ركيك!

در نهايت هم سريال نيمه تمام ماند و فقط يك بار يكي از شبكه‌هاي استاني سراغ بازپخش آن رفت. بعد از 14 سال هم شبکه آی‌فیلم صرفا به پخش بریده‌هایی از آن در قالب ميان برنامه «طنز نما» بسنده کرد. حساسيت به قدري بالا است كه چند سال پيش مسئولان تلويزيون رسما با ادامه ساخت سري دوم آن مخالفت كردند. «شب‌هاي برره» خالي از ايراد نيست اما به دليل خلق يك دنياي خيالي و شخصیت‌هایی خاص، توانست با بسياري از مسائل جامعه شوخي كند.

واکنش‌هایی که داشت: علاقه‌مندان از این اتفاق خوشحال شدند و احساس خود را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند!
سرانجام ماجرا: «شب‌های برره» را می‌توانید در تلوبیون ببینید؛ به‌زودی پرونده‌ای مفصل درباره این سریال منتشر خواهیم کرد.

‌عجیب ماه/ حکایت شنا و سینه
آنچه رخ داد: در میان اتفاقات عجیب آبان، دو مورد بیشتر به‌چشم آمدند. یکی از آن‌ها سانسور کلمه سینه در سریال «پدر گواردیولا» است و دیگری مربوط می‌شود به شنای امیر‌حسین رستمی با لباس. صفحه اینستاگرامی «فیلمتو» درباره اولی نوشته: «در یکی از سکانس‌‌های قسمت چهارم از فصل دوم سریال «پدر گواردیولا»، ترانه قدیمی «دریا دریا» بازخوانی می‌شود، اما کلمه «سینه» تبدیل به «دست» شده است! اصل این ترانه قبل از انقلاب، توسط چند خواننده اجرا شده و برای خیلی‌ها نوستالژیک است.» ماجرای دومی هم از این قرار است که امیر‌حسین رستمی برای تبلیغ سرزمین‌ موج‌‌های آبی مشهد با لباس وارد استخر شده.

واکنش‌هایی که داشت: کاربران فضای مجازی نوشته‌اند که کلمه سینه در ترانه «دریا دریا» به عضوی خاص اشاره ندارد و منظور فاصله دو کتف است. یکی از آن‌ها گفته لرزاندن سینه جزوی از رقص بندری محسوب می‌شود و ربطی به مرد یا زن هم ندارد. برخی نیز این اتفاق را حاصل ممیزی‌های سختگیرانه دانسته‌اند. درباره شنای رستمی با لباس هم شاهد واکنش‌های زیادی بودیم. به‌عنوان مثال، صفحه اینستاگرامی «تی‌وی‌بان» دلیل چنین اتفاقی را ممیزی تلویزیون دانسته. برخی کاربران با لحن شوخ به مصاف ماجرا رفته‌اند و عده‌ای بیانی تند و تیز و انتقادی دارند.
سرانجام ماجرا: زندگی ادامه دارد!

‌هزینه‌ساز ماه/ اظهارات کنترل نشده
آنچه رخ داد: آنتن زنده تلویزیون شاهد چند اتفاق و اظهارنظر واکنش‌برانگیز بود. جنجالی‌ترین آن مربوط است به اظهارات منصوره معصومی‌اصل که در شبکه قرآن به خاطر دعوت شبکه افق از محمدجواد آذری‌جهرمی و محمدعلی ابطحی به برنامه به افق فلسطین تلویزیون انتقاد کرد و گفت: « این مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست.» میلاد شیران مجری برنامه صبح تلویزیون با اعلام ثبت‌نام حسن روحانی در انتخابات خبرگان به عملکرد او در دوران ریاست جمهوری طعنه زد و گفت:« ان‌شاءا… شورای نگهبان به وظیفه اصلی‌اش خیلی درست عمل می‌کند.»

واکنش‌هایی که داشت: درباره اولی شاهد موج اعتراض و انتقاد از همه طیف‌های فکری بودیم‌؛ چه سلبریتی‌های حوزه هنر و چه دیگر چهره‌های مطرح. مثلا محمود کریمی در شبکه افق به شکل کنایی پاسخ او را با بیان جمله «ایران متعلق به همه است» را داد. شبکه افق نیز در یک «اسلایدشو» سخنان شهید سلیمانی را در قالب صدا و گزیده‌ای از آن سخنان پخش کرد که رد نظر خانم معصومی است. از این دست واکنش‌ها فراوان بود… در مورد دومي نيز رسانه‌های حامی حسن روحانی معترض شدند و خبر ممنوع‌الفعالیت شدن شیران را منتشر کردند.

سرانجام ماجرا: شیران به آنتن بازگشته و صداوسیما بدون اشاره به نام معصومی‌اصل اعلام کرد: «موضع مهمانان برنامه‌های زنده الزاما موضع ما نیست.» در این ماه ترک آنتن زنده توسط پدر شهید عجمیان نیز حاشیه‌ساز شد.

‌تصمیم ماه/ شبکه دو بدون سریال
آنچه رخ داد: در آبان ماه چند تغییر مدیریتی در تلویزیون رخ داد؛ همچنین اعلام شد شبکه دو دیگر سریال جدید ایرانی پخش نخواهد کرد. صحبت از سرنوشت سریال «87 متر» هم به میان آمد. یک بار دیگر شبکه پنج شد شبکه تهران.

واکنش‌هایی که داشت: «شبکه دو قرار است سریال‌های مناسبتی در نوروز و ماه رمضان داشته باشد. این هم تصمیم کلان است؛ تصمیم سیمافیلم نیست.» این بخشی از اظهارات مهدی نقویان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر است که پرده از یک تصمیم مهم برمی‌دارد. تحلیلی مفصل در این‌باره منتشر کردیم که خلاصه‌اش یک چیز است: با حذف سریال، شبکه دو شرایطی وخیم‌تر پیدا می‌کند.

سرانجام ماجرا: فعلا شبکه دو در غیاب سریال جدید و با‌کیفیت، مشغول پخش برنامه‌هایی مثل «مدار بسته»، «سیدخندان»، «پاورقی»، «چند روایت معتبر» و… است که انتظار از آن‌ها برای بازگرداندن رونق به این شبکه گزاف است. نقویان درباره سریال «87 متر» کیانوش عیاری هم گفته: «در حال حاضر با پلتفرم‌ها در حال مذاکره هستیم و منتظر جواب آنها هستیم و هنوز جواب نداده‌اند.» عجیب است که این سریال را خود تلویزیون پخش نمی‌کند. شبکه پنج هم در نیمه آبان بار دیگر به شبکه تهران تغییر نام داد. عوض کردن نام نمی‌تواند تحول را به این شبکه که روزگاری یکه‌تاز بود بازگرداند.

‌ بازگشت ماه/ شبکه مخفی زنان آمد
آنچه رخ داد: در ماه آبان، سریال کمدی- تاریخی «شبکه مخفی زنان» که پخش آن به مدت 9 ماه متوقف شده بود، سرانجام مجوز پخش گرفت و قسمت بیست و یکم آن بعد از مدت‌ها به دست علاقه‌مندان رسید. این سریال را افشین هاشمی کارگردانی کرده و از طریق پلتفرم نماوا پخش می‌شود.

واکنش‌هایی که داشت: «شبکه مخفی زنان» سریالی پرطرفدار نیست اما بر سر این‌که نباید توقیف بماند اشتراک نظر وجود دارد. در این 9 ماه بارها خبر از سرگیری انتشار آن رسانه‌ای شد. حتی مسئولان ساترا از نبود مشکل خبر دادند اما بین قسمت بیستم و بیست و یکم آن فاصله‌ای طولانی افتاد.

سرانجام ماجرا: هاشمی سریالش را بر اساس فیلمنامه محمد رحمانیان نوشته که داستان آن درباره میرزامحمود زنبورک‌چی، رئیس اداره سجل احوال (ثبت احوال) است که ۴ همسر اختیار کرده. آنها فکر می‌کنند میرزا تنها ۲ همسر دارد و در واقع یک هوو دارند! «شبکه مخفی زنان» ضمن بازخوانی بخشی از اتفاقات تاریخ معاصر با لحن طنز، به ماجراهای جنبش زنان نیز می‌پردازد. این سریال سال قبل و همزمان با اعتراضات مهر توقیف خورد. اما این‌که آیا ممیزی شده یا نه مشخص نیست. لیلا حاتمی، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، حمید فرخ‌نژاد، شقایق دهقان، امیر‌حسین رستمی، مونا فرجاد، به‌آفرید غفاریان و… بازیگران «شبکه مخفی زنان» هستند.

‌خفت‌گیری ماه/ نوبتِ مونا
آنچه رخ داد: مونا فرجاد روز دوشنبه ۱۵ آبان با انتشار چند عکس از خود در بیمارستان، نوشت که شب گذشته مقابل یک رستوران مردی به قصد سرقت تلفن همراه با کلاه مشکی و ماسک با قمه به او و یکی از دوستانش حمله کرده و اگر واکنش سریع او نبود، بی‌شک الان اتفاق ناگواری افتاده بود.

واکنش‌هایی که داشت: پست اینستاگرامی مونا فرجاد در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی بازنشر داده شد. کمی بعد مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد: «برابر بررسی دقیق صورت گرفته، انتشار خبر در خصوص سرقت با سلاح سرد از یکی از بازیگران سینما و تئاتر کشور کاملا کذب و دروغ بوده و این دروغ‌پراکنی با سوءاستفاده از تصویر این بازیگر در زمان مراجعه به یکی از مراکز درمانی صورت گرفته است.» این بازیگر اما پست خود را حذف نکرد.

سرانجام ماجرا: خیلی‌زود سر‌و‌صداها خوابید! منتها این اتفاق یادآور چند مورد مشابه است که برای چهره‌های مختلف رخ داده. مثلا در آبان دومین سرقت گوشی از محمد‌حسین میثاقی در سه ماه اخیر رخ داد. علیرام ‌نورایی، محمد شیری، سید‌مرتضی فاطمی و وحید آقاپور از جمله چهره‌های هنری هستند که در یک سال اخیر مورد خفت‌گیری قرار گرفته‌اند. علی دایی، علیرضا بیرانوند،‌ سیامک نعمتی، هاشم بیک‌زاده، سینا زامهران، مهدی شریفی و… نيز ورزشکارانی هستند که این اتفاق تلخ را تجربه کرده‌اند.

‌ پایان ماه/ مهمونی را چه می‌شود
آنچه رخ داد: ابتدای آبان پرونده فصل دوم «مهمونی» ایرج طهماسب در نماوا و فیلیمو بسته شد.
واکنش‌هایی که داشت: سری اول «مهمونی» یک اتفاق بود؛ عروسک‌ها به دل نشستند و مصاحبه‌های طهماسب مورد توجه قرار گرفتند. در سری دوم هم برنامه قدرت داشت اما آرام‌آرام رنگ تکرار گرفت. فیلم‌نیوز در این‌باره نوشت: «مجموعه «مهمونی» ایرج طهماسب با وجود داشتن شخصیت‌های عروسکی جذاب و موقعیت‌های دلنشین و خنده‌دار، در شیوه مواجهه با مهمان‌ها روی دور تکرار افتاده و حرکت روی الگوی مشخص همیشگی آن‌هم در طولانی‌مدت باعث شده برخی مخاطبان انگیزه‌شان را برای پیگیری کل قسمت‌ها از دست بدهند و صرفا به تماشای بخش‌های وایرال‌شده در شبکه‌های اجتماعی بسنده کنند.»

سرانجام ماجرا: هنوز «مهمونی» ادامه داشت که خبر ساخت سری سوم آن برای پخش از شبکه نسیم در نوروز 1403 رسانه‌ای شد. همزمان با پایان برنامه، ایرج طهماسب در اینستاگرامش پستی معنا‌دار به اشتراک گذاشت: «مهمونی تمام شد»! برخی رسانه‌ها نیز اطلاع دادند که دکور برنامه جمع‌ شده. فرهیختگان از این دو اتفاق نتیجه گرفت: «به‌نظر می‌رسد معنی این پست و خبر جمع‌آوری دکور این باشد که طهماسب قصد ندارد با عروسک‌های جدیدش مهمان تلویزیون باشد.» با این همه شاید واقعا «مهمونی» طهماسب سر از شبکه نسیم در‌آورد و پایانی باشد بر 5 سال دوری او از تلویزیون.

کدخبر: ۵۴۸۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر