کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۶۸۹
تاریخ خبر:

مروری بر دوران حضور وریا در فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح | دوران وریا غفوری در استقلال به پایان رسید. او در این سال‌ها یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازیکنان استقلال بود. از نظر فنی روزهای تلخ و شیرین زیادی را پشت سر گذاشت و البته حضور پررنگ و فعالش در مسائل اجتماعی باعث شد تا او تبدیل به چیزی فراتر از یک بازیکن فوتبال شود.

قبل از استقلال
وریا فوتبال حرفه‌ای را با پاس همدان شروع کرد و پس از سه فصل به تیم شهرداری تبریز پیوست و در این تیم بود که نامش به رسانه‌ها راه یافت. دو فصل در این تیم بازی کرد و به تهران آمد تا در تیم نفت بازی کند. این شروع یک دوران موفقیت‌آمیز برای او بود. دو فصل مدافع راست ثابت این تیم بود اما با گل معرکه و باورنکردنی‌اش به استقلال و سیدمهدی رحمتی بود که در فوتبال ایران تبدیل به یک چهره شناخته‌شده شد.

گل او با شوتی از وسط زمین تا مدت‌ها سوژه اول فوتبال ایران بود و همین شوت بود که باعث شد فوتبالش به چشم بیاید و تیم‌های بزرگ‌‎تر به فکر جذب او بیفتند. در پایان همین فصل و در حالی که استقلال هم یکی از مشتریان وریا بود، او به تیم سپاهان رفت و دو فصل هم در این تیم بازی کرد. با این تیم یک بار قهرمان لیگ برتر شد و توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی هم دعوت شد. وریا در سال ۱۳۹۵ به استقلال پیوست.

لحظات به یادماندنی
از نظر فوتبالی وریا غفوری چند لحظه به یادماندنی در فوتبال ایران خلق کرده است. شوتش با پیراهن نفت به استقلال، پاس گلش به سردار آزمون مقابل عراق در جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ و گلش در دربی ۸۷ مهم‌ترین اتفاقات فوتبالی وریا غفوری بودند. از نظر تیمی هم او با استقلال یک قهرمانی در جام حذفی و یک قهرمانی در لیگ برتر به دست آورد. او البته در مقطعی به دلیل رفتن استراماچونی، در دو بازی نقش سرمربی را هم برای استقلال ایفا کرد.

وریا در استقلال
او در زمان علیرضا منصوریان به استقلال آمد اما در فصل اول نتوانست در این تیم جا بیفتد و حتی گفته می‌شد در پایان فصل از استقلال جدا خواهد شد. با این حال ماندنی شد و در ادامه وقتی وینفرد شفر هدایت استقلال را به عهده گرفت، تبدیل به یک بازیکن کلیدی در تیم شد. در زمان استراماچونی اوج گرفت و محبوب‌ترین بازیکن استقلال شد اما در دوران سرمربیگری فرهاد مجیدی افت کرد و اتفاقا در ضعیف‌ترین فصلش بود که استقلال قهرمان لیگ برتر شد و جام قهرمانی را هم وریا غفوری به عنوان کاپیتان بالای سر برد و ظاهرا این آخرین فصل حضور او در استقلال است.

وریای غیرفوتبالیست!
اما در تمام این سال‌ها، واکنش‌های وریا به مسائل اجتماعی باعث شد تا او از یک پوسته چهره صرفا فوتبالی بیرون بیاید و تبدیل به یک چهره مهم و بحث‌برانگیز در فضای مجازی هم بشود. یکی از مهم‌ترین واکنش‌های او ماجرای دختر آبی بود. دختری که به دلیل تلاش برای ورود به ورزشگاه بازداشت شد و پس از اینکه متوجه شد به ۶ ماه حبس محکوم شده، خودسوزی کرد و چند روز بعد درگذشت. بازیکنان استقلال به رهبری وریا غفوری در اولین بازی خود بعد از این اتفاق، با پیراهن‌هایی که روی آنها نوشته شده بود: «دختر آبی» به زمین رفتند و عکس گرفتند.

به صفحه اینستاگرام وریا غفوری اگر سر بزنید می‌بینید که علاوه بر پست‌های ورزشی، پست‌های غیر ورزشی و اجتماعی هم دیده می‌شود. او چند باری نسبت به اتفاقاتی که برای کولبران در نقاط مرزی ایران رخ می‌داد پست منتشر کرد و از آنها حمایت کرد. اما امنیتی شدن این ماجرا باعث شد تا بخشی از جامعه این رفتار او را نپسندد. وریا در مقطعی هم نسبت به عملکرد صدا و سیما در برابر مسائل و اتفاقات مختلف موضع‌گیری کرد.

اما آخرین کنش اجتماعی او احتمالا همان چیزی است که باعث شده تا دوران فوتبال او در استقلال به پایان برسد. وریا پس از پایان بازی فولاد خوزستان و استقلال که با پیروزی استقلال و قطعی شدن قهرمانی این تیم در لیگ برتر همراه بود، در مصاحبه با خبرنگاران به جای صحبت کردن از قهرمانی تیمش، به اعتراضات مردم خوزستان نسبت به شرایط زندگی‌شان اشاره کرد و گفت: «وقتی صحبت از مسائل اجتماعی باشد، فوتبال دیگر برای من اولویت نیست.

مردم حق دارند سعادتمند زندگی کنند و امیدوارم مشکلات مردم حل شود. ما باید زبان مردم باشیم و من ناراحت می‌شوم وقتی این وضعیت را می‌بینم.» درست بعد از این مصاحبه بود که به نظر می‌رسید او در لیست سیاه صدا و سیما قرار گرفته است. در مقطعی تصویر همه بازیکنان این تیم در برنامه فوتبال برتر پخش شد اما خبری از تصویر کاپیتان تیم نبود. ولی اعتراض در فضای مجازی و حمایت چهره‌های سرشناس از او باعث شد تا صدا و سیما رویه‌‎اش را تغییر دهد و تصویر وریا را در جریان جشن قهرمانی این تیم پخش کند.

سرمربی او را نمی‌خواهد یا مدیر؟
قطعا حق هر مربی است که بازیکنانش را انتخاب کند و کسانی را که نمی‌خواهد در لیست مازاد یا فروش قرار بدهد. اما باور کردن اینکه ساپینتوی پرتغالی با کمترین شناخت نسبت به فوتبال ایران، وریا غفوری را نخواهد آسان نیست. بسیاری از هواداران استقلال معتقدند این مدیریت باشگاه است که می‌خواهد هر چه زودتر و تا قبل از بازگشت ساپینتو به ایران، وریا از تیم جدا شود و به همین دلیل هیچ مذاکره‌ای با او انجام نداده تا او مجبور به جدایی از این تیم شود.

کدخبر: ۴۶۴۶۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر