کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۲۹۸۷
تاریخ خبر:

دو ایرانی ‌‌‌با لباس پلیس، توریست‌های استانبول را تلکه می‌کردند

روزنامه هفت صبح| روزنامه دیلی صباح دو هفته پیش عکسی از بازداشت دو مرد ایرانی منتشر کرد که در ماه‌های گذشته حدود 13هزار دلار از دو توریست دزدی کرده بودند. حالا چطور؟ با پوشیدن لباس پلیس ترکیه و متوقف کردن مردم به بهانه ایست بازرسی. ماجرای بازداشت آنها در استانبول به زمانی برمی‌گردد که اواسط مهر ماه پیش یک مرد تاجیک را با همین روش متوقف کردند و از کیف پول او سه هزار و 700 دلار دزدیدند. یک شکایت مشابه هم پیش از این یک مرد اوکراینی ثبت کرده بود. این ملی‌پوش هاکی اواخر مهرماه 10 هزار دلار دقیقا با همین روش از دست داده بود.

سرنخ‌های کشف شده در تحقیقات پلیس برای این دو پرونده آنها را به متهمان مشابهی رساند. برای همین هم به کمک دوربین‌های امنیتی پلاک خودروی مظنونان را شناسایی کردند و از همین طریق نیز متهمان بازداشت شدند. این دو فرد که تابعیت ایرانی دارند پس از طی مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

از آنها دیگر چه اطلاعاتی داریم؟ یکی از آنها اسماعیل.ب، مردی 43 ساله و دیگری کیومرث.پ مردی 54 ساله است. در این عملیات یک دستگاه خودروی لوکس با پلاک مسروقه هم کشف و ضبط شده و اسماعیل پیش از این چهار بار دیگر هم سابقه بازداشت داشته. این تمام اطلاعاتی است که پلیس تا این مرحله در اختیار رسانه‌های ترکیه قرار داده.

از مچ‌گیری همسر‌تا قاچاق انسان
دیلی صباح یا همان روزنامه صباح که چهارمین روزنامه پرفروش ترکیه است، دو ماه پیش یک پرونده دیگر هم منتشر کرده بود که باز متهم اصلی در آن چهار فرد ایرانی بودند. این ماجرا اواسط شهریور ماه منتشر شد که در آن روایت شده بود که پلیس این چهار نفر را به اتهام قاچاق انسان، جعل سند و جاسوسی بازداشت کرده. تیم ضد مهاجرت و آدم‌ربایی مرزی استانبول در این عملیات 176 پاسپورت ترکیه‌ای یا کشورهای دیگر پیدا کرد که قبلا سرقت شده بودند.

همچنین مدارک شناسایی دیگری مانند گواهینامه رانندگی و تجهیزات جاسوسی از خانه آنها کشف شد. این بار پلیس نام این چهار نفر را به اختصار معرفی کرده و جزئیات زیادی از سن و سالشان اعلام نکرده بود. در این عملیات آنها 67 پاسپورت ترکیه پیدا کردند که قبلا برای 58 مورد آنها گزارش سرقت اعلام شده بود. همچنین 110 پاسپورت دیگر هم از کشورهای دیگر کشف شد که 51 مورد آن سرقتی بود.

در حمله پلیس به خانه این تیم، شش گواهینامه رانندگی ترکیه، 20 کارت ملی، شش مجوز اقامت ترکیه، 20 کارت هویت کشورهای دیگر و شش کارت شناسایی جعلی پیدا شد. همچنین گواهینامه رانندگی 13 کشور دیگر و مجوز اقامت 9 کشور دیگر جزو کشفیات این عملیات بود. پلیس اعلام کرده بود که حتی مهر ورود و خروج به کشورهای مختلفی در خانه متهمان وجود داشته. در بازرسی خانه آنها، مجموعه وسایل دیگری مثل دستگاه شنود، دوربین مخفی، اسکنر و وسایل جاسوسی دیگر هم پیدا شد.

پلیس گفته زمان پیدا کردن این وسایل مرد ایرانی ادعا کرده که او به جز همسرش با زن دیگری هم در رابطه بوده و این وسایل را همسرش بدون اطلاع او در خانه نصب کرده تا مچ او را بگیرد. خود این مرد پیش از این غیرقانونی وارد کشور ترکیه شده بود و همسر او می‌گفت از فعالیت‌های او بی خبر بوده.

دو فرد دیگر بازداشتی هم به پلیس اینطور اعتراف کرده بودند که برای ماه عسل به خانه این متهم آمده و از همه چیز بی‌خبر بودند. در نهایت متهمان به اتهام قاچاق انسان، جعل اسناد رسمی و ارائه اطلاعات محرمانه دولتی برای جاسوسی سیاسی و نظامی بازداشت و پس از طی مراحل قانونی به دادسرا منتقل شدند.

کدخبر: ۴۹۲۹۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر