کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۰۲۱
تاریخ خبر:

‌محبوبیت ناتمام یوسف و زلیخا

‌محبوبیت ناتمام یوسف و زلیخا

روزنامه هفت صبح، ‌گروه تلویزیون | سریال «یوسف پیامبر» ابتدا سال 87 روی آنتن رفت و بعد از آن بارها بازپخش شد. خاطرتان هست که در زمان پخش سریال، خیلی‌ها مشتاقانه آن را پیگیری می‌کردند تا شاهد سرنوشت یوزارسیف و زلیخا باشند. حتی تصویر یوسف و زلیخا روی لوازم‌التحریر و … قرار گرفت و پوسترهای آن به فروش رفت.

زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور سریال را بر اساس سوره یوسف که به احسن‌القصص مشهور است، ساخت و نقش اصلی را به مصطفی زمانی سپرد. زمانی با این سریال مشهور‌ شد و حتی هنوز عده‌ای او را با نام یوزارسیف می‌شناسند! کتایون ریاحی هم نقش زلیخا را بازی کرد و به شهرتی دوباره دست یافت. او با پایان این سریال از دنیای بازیگری خداحفظی کرد.‌

مورد اول| بازپخش دوباره
حساب میزان پخش سریال «یوسف پیامبر» را نداریم اما همین‌قدر می‌دانیم که جزو رکوردداران است. حتی یکی از مسئولان تلویزیون گفته بود مردم بیش از همه متقاضی بازپخش «یوسف پیامبر»، «مختارنامه» و «افسانه جومونگ» هستند. حالا مدتی است شبکه آی‌فیلم بار دیگر سریال «یوسف پیامبر» را در کنداکتور قرار داده و هر شب آن را پخش می‌کند.

مورد دوم| رکورد یک میلیونی
تا روز گذشته 14 قسمت از سریال «یوسف پیامبر» در آی‌فیلم پخش شده و احتمالا باز هم اقبال مخاطب را به خود دیده است. شاهد مثال اینکه همین 14 قسمت در اپلیکیشن تلوبیون حدود یک میلیون بار دیده شده و چنین عددی گویاترین نشانه محبوبیت آن است. طبعا در ادامه باز هم شاهد رکوردشکنی سریال خواهیم بود و میزان آمارش در تلوبیون بیشتر و بیشتر می‌شود.

مورد سوم| در جمع برترین‌ها
مورد دیگری که می‌توان از آن به عنوان محبوبیت «یوسف پیامبر» شاهد مثال آورد، موقعیت سریال در جمع 12 محتوای برتر یک ماه اخیر تلوبیون است. سری به اپلیکیشن تلوبیون زدیم و دیدیم قسمت‌های هشتم، چهاردهم، دهم، هفتم و دوازدهم به جمع محبوب‌ترین‌ها راه یافته‌اند. این یعنی حدود نیمی از برترین‌های اخیر تلوبیون در اختیار «یوسف پیامبر» است. تا روز گذشته قسمت هشتم 114 هزار بار، قسمت چهاردم 108 هزار بار، قسمت دهم 107 هزار بار، قسمت هفتم 94 هزار بار و دوازدهم 92 هزار بار دیده شده‌اند.

مورد چهارم| یکه‌تازی
جالب است بدانید هفت محتوای برتر دیگر تلوبیون اختصاص به لحظات حساس و گل‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران دارد. این یعنی «یوسف پیامبر» گوی رقابت را از دیگر برنامه‌ها و سریال‌های جدید و قدیم تلویزیون ‌ ربوده است. این روزها سریال «رعد و برق» تنها اثر جدید و شبانه تلویزیون محسوب می‌شود که روی آنتن شبکه یک می‌رود و آمار بازدید آن پایین است.

آی‌فیلم و تماشا نیز مثل همیشه چند سریال قدیمی روی آنتن دارند. اینکه برنامه‌هایی مثل «فوتبال برتر» ، «کودک شو»، «مدار بسته»، «به افق فلسطین» و … سهمی در محتواهای برتر ندارند، قابل تامل است. یادآور شویم که آمار «سرزمین کهن» چون اساسا در تلوبیون پلاس بارگذاری می‌شود، در اپلیکیشن تلوبیون لحاظ نشده. اگر این اتفاق رخ می‌داد، وضعیتی بهتر از «یوسف پیامبر» به دست می‌آورد.

مورد پنجم| اقبال مجازی
همزمان با بازپخش دوباره «یوسف پیامبر» در فضای مجازی هم بار دیگر سهمی از شوخی‌ها به این سریال اختصاص یافته. فارغ از محتوای شوخی‌ها، همین که یک سریال یا برنامه صاحب چنین موقعیتی است، یعنی اهمیت دارد و دیده می‌شود. اگر جز این بود باید برای دیگر محصولات متعدد تلویزیون هم چنینی اتفاقی رخ می‌داد که نداده است.

درکنار آن، شاهد نقدها و محتواهای جدی درباره «یوسف پیامبر» نیز هستیم. مثلا صفحه اینستاگرامی «تی‌وی بان» سکانسی از سریال را بازنشر داده و دلایل محبوبیت سریال را شرح داده است…. زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور پس از ساخت «یوسف پیامبر» قصد ساخت سریال «موسی» را داشت که از دنیا رفت. حالا مدت زیادی است که ابراهیم حاتمی‌کیا به عنوان جانشین، مشغول پیش تولید این سریال شده. مسئولان تلویزیون قول نتیجه‌ای متفاوت را داده‌اند اما خود حاتمی‌کیا از ماموریت و مسیری سخت مطلع است.

«یوسف پیامبر» با وجود آنکه برخلاف «مختارنامه» نتوانست سخت‌پسندها را راضی کند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و حتی آوازه آن به بیرون از مرزها هم رفت. آیا «موسی» نیز صاحب چنین موقعیتی خواهد شد؟ باید چند سال منتظر نتیجه دستپخت ابراهیم حاتمی‌کیا ماند و دید حاصل این همه وسواس و سخت‌گیری برای تولید یک سریال استاندارد، چه خواهد شد.

کدخبر: ۵۴۹۰۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر