کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۹۲۰۰
تاریخ خبر:

محاصره در برف

روزنامه هفت صبح | از روز دوشنبه یک سامانه بارشی جدید وارد کشور شده که تمرکز اصلی آن روی مناطق شمال و شمال غرب کشور است و استان‌های گیلان و اردبیل و زنجان به طرز عجیبی درگیر بارش‌ها هستند. خودروها ساعت‌ها در آزادراه قزوین به رشت و دیگر جاده‌ها گرفتار شدند، آب و برق ده‌ها هزار خانوار در استان گیلان قطع شده، ارتفاع برف در خلخال به یک و نیم متر رسیده.

‌راه روستاهای چند استان کلا بسته شده، در محور مهاباد به بوکان ۶ متر برف نشسته و گفته شده بارش کولاک در بعضی نقاط دست کم تا چهارشنبه هم ادامه خواهد داشت. بارش برف معمولا اتفاق لذتبخشی است اما این عکس‌ها و فیلم‌هایی که از بعضی نقاط گیلان و اردبیل منتشر شده واقعا دلهره‌آور است و نگرانی‌هایی بابت امدادرسانی به مردم محاصره در برف وجود دارد. در ادامه چند نکته درباره وضعیت استان‌های مختلف و وضعیت آب و هوایی روزهای آینده را مرور می‌کنیم.

* یک: شدت بارش برف در استان گیلان را بعضی با سال ۸۳ مقایسه می‌کنند. اتفاقی که درست مثل امسال از روز ۲۱ بهمن شروع شد و ارتفاع برف در رشت و بعضی نقاط این استان به ۲ و ۳ متر رسید و میزان خسارات آن زمان بیش از ۱۰۰میلیارد تومان گزارش شد. بعد در سال ۸۶ هم شرایط مشابهی پیش آمد و با توجه به آن دو تجربه قبلی امسال انتظار می‌رفت که بعد از هشدارهای مکرر هواشناسی آمادگی بیشتری برای مدیریت این بحران وجود داشته باشد.

تا آخرین اخباری که منتشر شده اما برق ۲۶۴هزار مشترک گیلانی قطع است، خطوط تلفن همراه با اختلال مواجه شده، ۲۵۰۰نفر در راه ماندند، آب شرب ۱۲هزار مشترک شهرهای این استان قطع شده، در بعضی نقاط دما تا ۲۰درجه کاهش یافته و دست کم دو نفر تا الان جان خود را از دست دادند. خبرگزاری ایسنا هم نوشته که مسافران در راه مانده آزادراه قزوین به رشت پیاده به سمت رشت راه افتاده‌اند.

* دو: اوضاع برف و کولاک در خلخال از نقاط دیگر وخیم‌تر است. ارتفاع برف در مسیر اسالم به خلخال به بیش از ۱٫۵متر رسیده. به گفته رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خلخال دسترسی به بیش از ۷۰روستا در خلخال مسدود شده و یک مرتبه تلاش شده که مسیرها باز شود اما بارش دوباره برف و کولاک دوباره همه مسیرها را مسدود کرده. سایت accuwather بیشینه دمای هوا در خلخال را منفی ۱۱درجه سانتیگراد گزارش کرده و مینیمم دمای هوا را منفی ۱۷درجه.

برای روز چهارشنبه هم اوضاع تقریبا بر همین منوال است و دمای هوای خلخال بین منفی ۱۲ و منفی ۸ درجه سانتگیراد پیش بینی شده. از روز پنجشنبه اما تا چند درجه‌ای دمای هوا بالا می‌رود و تازه در روز شنبه دمای صفر درجه در این شهر از استان اردبیل احساس خواهد شد. جالب اینکه درست در زمانی که دمای هوای خلخال به منفی ۱۷درجه رسیده شهر یاکوتسک در سیبری که به سردترین شهر دنیا معروف است منفی ۱۵ درجه است.

* سه: دیروز دمای هوای بعضی شهرهای دیگر از جمله همدان و زنجان با منفی ۱۰درجه سانتیگراد، کرمانشاه با منفی ۹ درجه، اردبیل و ارومیه و تبریز با منفی ۷درجه و سنندج با منفی ۶درجه تا حدودی شبیه خلخال بود. جالب اینکه دقیقا در همین زمان دمای هوا در بندرعباس ۲۲‌درجه و زاهدان ۱۴ درجه بود. تهران هم سه‌شنبه شب منفی ۵درجه را تجربه کرد اما پیش‌بینی شده که دمای هوای پایتخت از روز پنجشنبه تا ۸درجه سانتگراد گرم‌تر بشود.

* چهار: در مورد ارتفاع برف در نقاط مختلف دیروز گزارش‌های متعددی منتشر شد.خیلی از عددهایی که البته اعلام می‌شود مربوط به داخل شهرها نیست و در ارتفاعات یا محورهای مواصلاتی ثبت شده. به طور مثال این ۶متر برف که اشاره کردیم مربوط به گردنه «قره‌بلاغ» در محور مهاباد به بوکان است که‌ عملا سه روز است این جاده را از سرویس دهی به مسافران خارج کرده و الان خود ماشین‌آلات راهسازی هم در برف مدفون شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان ارتفاع برف در نقاط مختلف استان گیلان را اینطور گزارش کرده:‌ مسیر پونل- خلخال از توابع شهرستان رضوانشهر ۷۰- ۸۰ سانتیمتر، بهارستان- اقاچای از توابع آستارا ۷۰ سانتیمتر، گیلوان از توابع شهرستان ماسال ۶۰-۷۰ سانتیمتر، مسیر بلوردکان- خصیب دشت ۶۰ سانتیمتر، امامزاده ابراهیم شفت و قوشه لانه رودبار ۵۰ سانتیمتر، ماسوله و صومعه سرا ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر و فومن ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر.

* پنج: در استان آذربایجان شرقی و تبریز هم بارش برف باعث دردسر مسافران شده. اینطور که مدیرکل بحران این استان خبر داده به ۲۶۸۵ نفر از مسافران در جاده‌های این استان امدادرسانی شده و ۲۴ دستگاه اتوبوس در محور سرچم به اردبیل گرفتار شده بودند. در استان آذربایجان غربی هم اوضاع به همین ترتیب است .

مدیرکل هواشناسی این استان گفته دمای هوا در چالدران به منفی ۲۰ درجه سانتیگراد هم رسیده. همچنین بارش برف دسترسی به ۲۷۰ روستای این استان را هم مسدود کرده است. از طرفی بارش برف در استان زنجان دو محور زنجان به طارم و زنجان به دندی را مسدود کرد. حداقل ۲۰۰ خودرو در آزادراه تبریز به زنجان گرفتار برف شدند و نیاز به امدادرسانی پیدا کردند.

توضیحات

Khalkhal

توضیحات

Khalkhal

توضیحات

Tabriz

توضیحات

mahabad

کدخبر: ۳۰۹۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر