کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۶۵۷
تاریخ خبر:

انجمن مخالفان واکسن؛‌ از نیویورک تا شهرک‌ غرب

روزنامه هفت صبح | فکر می‌کنید فقط در دوران امیرکبیر عده‌ای با مقاومت در برابر واکسیناسیون خون به دل او می‌کردند؟ لابد از تجمع روز پنجشنبه عده‌ای در برابر وزارت بهداشت خبر ندارید؛ جمعیتشان چندان زیاد نبود، اما کارشان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت؛ تابلوهایی بالا برده بودند با این نوشته‌ها:

* نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی! ما خودمان واکسن امام‌ کاظم داریم!
* مطالبه ما: خروج سازمان صهیونیستی- آمریکایی بهداشت جهانی از نظام تصمیم‌گیری کشور
* واکسن خارجی، واکسن داخلی، توطئه توطئه
* واکسن خارجی یعنی واکسنی که با مبانی صهیونیست‌ها تولید می‌شود

این تجمع کوچک از چند جهت مورد توجه قرار گرفت؛ عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شاکی شدند که چرا به این افراد اجازه تجمع داده می‌شود و عده‌ای دیگر هم اعلام کردند که باید به جرم تشویش اذهان عمومی علیه آنها اعلام جرم شود، اما کسانی هم بودند که می‌گفتند در همه‌جای جهان، نمونه‌های مشابه این معترض‌ها دیده می‌شود .

با مرور اتفاقاتی که با شروع واکسیناسیون در تمام جهان رخ داده، می‌بینیم که حق با همین گروه سوم است و واکسیناسیون علیه کرونا حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا هم مخالفانی دارد، اما حرف حساب مخالفان و موافقان داخلی واکسن چیست؟

*** چرا ویروس را وارد بدنمان کنیم؟
تکلیف عده‌ای از مخالفان واکسیناسیون در ایران کاملا مشخص است؛ آنها به طور ویژه مخالف واکسن خارجی هستند و می‌گویند که کشورهای تولیدکننده واکسن دشمن ما هستند و ما نباید از دست دشمن واکسن بگیریم، چون به احتمال زیاد با این واکسن قرار است به ما صدمه بزنند؛ مثلا رضا منتظر که خودش را پژوهشگر طب سنتی معرفی می‌کند از جمله همین افراد است و می‌گوید:

«اینکه انسان نباید از دست دشمنان خود، آن هم دشمنانی که در مسائل پزشکی سابقه دشمنی خود را با ملت ما نشان داده‌اند، غذا و دارو دریافت کند، یک اصل کاملا عقلانی و منطقی است و هر فرد عاقلی آن را می‌پذیرد. ما نمی‌توانیم به واکسنشان اعتماد کنیم و سلامت مردم را بازیچه منافع یکسری از کمپانی‌های دارویی خارجی قرار دهیم؛ دلیل مخالفت ما این است و این مخالفت تنها مربوط به اطبای سنتی نیست.»

دسته دیگری هم هستند که نه فقط با واکسن خارجی که با هر نوع واکسنی که با هدف مقابله با کرونا ساخته و تزریق شود مخالف هستند. حسین مهدوی که یک «فعال طب سنتی» در اینستاگرام است و اتفاقا از تجمع روز پنجشنبه هم خیلی حمایت کرده، یکی از همین‌هاست. او می‌گوید:

«اولا که ما هنوز در مورد ماهیت ویروس کرونا اطمینان نداریم، ما نمی‌دانیم این ویروس چطور و با چه هدفی تولید شد، بنابراین نمی‌توانیم قبول کنیم که ویروس را خودمان دستی‌دستی وارد بدنمان کنیم، آن هم در شرایطی که در طب اسلامی و سنتی روش‌ها و پروتکل‌های مختلفی برای مقاومت در برابر بیماری وجود دارد و اصلا نیازی به تزریق واکسن نیست.»

او و چندین نفر از همفکرانش اعتقاد دارند که حتی نمونه وطنی واکسن کرونا هم زیر نظر نهادهای بین‌المللی مثل سازمان بهداشت جهانی ساخته می‌شود و هیچ اطمینانی به آن نیست، بنابراین نباید تن به تزریق واکسن داد، چون سازمان‌های جهانی هدفی غیر از تضعیف مردم کشور ما ندارند و اصلا بعید نیست که نقشه شومی در سر داشته باشند.

*** متوهم اوریجینال خارجی
اما مخالفت با واکسن در قلب اروپا و آمریکا خیلی پرشورتر از کشور ما جریان دارد و آنها نه فقط در مورد کرونا که در مورد خیلی از ویروس‌های دیگر کار را به سطح هشدار رسانده‌اند، اما در مورد کرونا، مخالفان واکسیناسیون را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد:

* یک: نه به واکسن، هر واکسنی: این گروه که چندان کوچک هم نیستند و در کشورهای مختلف گسترش پیدا کرده‌اند کلا واکسن نمی‌زنند، اجازه تزریق واکسن به بچه‌هایشان را هم نمی‌دهند. آنها از ابتدای کشف واکسیناسیون برای مقابله با ویروس‌ها، وجود داشته‌اند، اما از سال ۱۹۹۸ تعدادشان خیلی بیشتر شده، آن هم بعد از اینکه یک مقاله پزشکی در ژورنال معتبر لنست منتشر شد که در آن اندرو ویکفیلد، یک پزشک بریتانیایی ادعا کرده بود که ربط مشخصی بین واکسیناسیون (به صورت دقیق‌تر واکسن سه‌‌گانه سرخک، اوریون و سرخجه) و خطر ابتلا به اوتیسم وجود دارد.

بعدها مشخص شد که او، با دستکاری داده‌ها، شواهد مربوط به مطالعه خود را جعل کرده بوده و مقاله او از ژورنال هم حذف شد، اما انگار این مقاله دستکاری‌شده اثرش را گذاشته بود و کم‌کم نرخ ابتلا به سرخک و اوریون در آمریکا، بریتانیا، آلمان و دیگر کشورها شروع به افزایش کرد تا جایی که الان در آلمان هر کس که از تزریق واکسن سرخک به بچه‌اش خودداری کند، ۲۵۰۰ یورو جریمه می‌شود. این واکسن‌نزن‌ها، یک مدل دیگر هم دارند؛ آنها می‌گویند واکسن شیوه شرکت‌های دارویی برای پول درآوردن است و همیشه راه بهتری برای مقابله با بیماری‌ها وجود دارد که دولت‌ها و مجامع پزشکی آنها را به مردم نمی‌گویند.

* دو: نه به واکسن کرونا، چون مرموز است: عده‌ای که به صورت دائمی مخالف واکسن نیستند، اما ترجیح می‌دهند همه‌چیز را خیلی مرموز ببینند، می‌گویند واکسن کرونا نمی‌زنیم. آنها اعتقاد دارند که کرونا یک ویروس عادی نیست که حالا بخواهیم تن به واکسن آن بدهیم؛ مثلا بعضی‌هایشان می‌گویند کرونا ناشی از انتشار پلوتونیوم در زمین بر اثر سقوط یک ماهواره است. بعضی‌های دیگر یک اسکناس استرالیایی را نشان می‌دهند و می‌گویند روی آن تصویر مبهمی از ویروس کرونا دیده می‌شود. پس از سال ۲۰۱۷ که این اسکناس چاپ شده، دست‌های پشت‌پرده مشغول بازیگردانی بوده‌اند و حالا ما باید با هوشیاری در برابر واکسن مقاومت کنیم.

* سه: مخالفت مذهبی: یکی از متراکم‌ترین نقاط جغرافیایی که در آن مخالفان واکسیناسیون قرار دارند، محله‌های ارتدوکس‌نشین نیویورک است؛ جایی که ساکنان آن به دلایل مذهبی حاضر نمی‌شوند اجازه تزریق واکسن به بچه‌هایشان را بدهند. آنها از چندین هفته قبل اعلام کرده‌اند که هیچ‌جوره زیر بار تزریق واکسن کرونا نمی‌روند و کسی نمی‌تواند آنها را مجبور کند. عجیب اینکه سال‌هاست مقاومت آنها در برابر واکسیناسیون یکی از چالش‌های سیستم بهداشت و درمان نیویورک محسوب می‌شود.

* چهار: مخالفان واکسن و بیل گیتس: باور کردن این هم سخت است، اما واقعا عده‌ای در کشورهای توسعه‌یافته چندسال است هم‌وغم زندگی‌شان را گذاشته‌اند روی اینکه دست بیل گیتس را رو کنند. آنها هر موضوعی را به او ربط می‌دهند و از قضا در مورد کرونا توانسته‌اند عده زیادی را دور خودشان جمع کنند. حالا آنها می‌گویند که بیل گیتس می‌خواهد از طریق تزریق واکسن، میکروچیپ‌هایی را وارد بدن انسان‌ها کند و آنها را به کنترل خودش دربیاورد.

این عده می‌گویند بیل گیتس تامین‌کننده صفر تا صد منابع مالی تولید واکسن است و حتی هزینه‌های سازمان بهداشت جهانی را می‌پردازد تا همه‌چیز را مدیریت کند. البته بیل گیتس از سال ۲۰۱۵ دائما در حال هشدار دادن درمورد عواقب شیوع ویروس‌های خطرناک و پاندمی‌های متعدد است و بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس سال‌هاست که در زمینه بهداشت و درمان فعالیت می‌کند. این دسته از مخالفان واکسن می‌گویند بچه‌های بیل گیتس هنوز واکسن نزده‌اند.

کدخبر: ۳۶۶۶۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    چهره ها انگلیسی و آمریکایی است.