کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۷۸۸
تاریخ خبر:

ماهان، مقصر است یا بی‌گناه؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | نماینده مجلس: متهم ردیف اولند/ ماهان: وزرا خواستند برویم چین… ماجرای مقصر شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان ادامه دارد و در کنار مسئله عدم قرنطینه شهر قم، مسئله پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد چین نیز به‌عنوان یکی از دلایلی اصلی برای انتشار این ویروس برشمرده می‌شود.

دیروز بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در این خصوص با ایسنا صحبت کرد و گفت، موضوع تداوم پرواز برخی ایرلاین‌ها به چین را در قالب تحقیق و تفحص از سازمان هواپیمایی دنبال خواهد کرد. او ادامه داد: کشور ما مثل خیلی از کشورهای دیگر از این آلودگی عاری بود و اگر ما بخواهیم متهمان شیوع کرونا در کشور را رده‌بندی کنیم، متهمین ردیف اول کسانی هستند که عامل ورود این ویروس به کشور بودند و باعث شدند هزینه جانی، مالی و معنوی سنگینی به کشور وارد شود که به‌راحتی قابل جبران نیست.

قطعا سازمان هواپیمایی که مانع انجام پرواز به چین نشد، در کنار ایرلاین ماهان از متهمان ردیف اول است. پروازهای ایران به چین درحالی تداوم پیدا کرد که سایر کشورها پروازهای خود را به این کشور متوقف کرده بودند و یک ایرلاین ایرانی می‌گفت که برای واردکردن کالای پزشکی به این کشور می‌رود، درحالی‌که هم مسافر می‌برد و هم مسافر بقیه کشورها را جابه‌جا می‌کرد.

ضمن اینکه ادعای وارد کردن کالای پزشکی در شرایطی که حتی پزشکان و پرستاران کشورمان از وسایل لازم برای مبارزه با این ویروس محرومند، ادعایی مضحک بیش نیست. این اتفاق در شرایطی افتاد که حتی گروه پروازی هم بدون نظارت و قرنطینه به راحتی تردد می‌کردند.
در روز چهارشنبه ۲۱ اسفند گزارش تندی با عنوان «نقش ماهان در پرونده کروناگیت» در روزنامه شرق منتشر شده بود که در پی آن، هواپیمایی ماهان جوابیه‌ای برای این روزنامه ارسال کرد که در شماره پنج‌شنبه آن منتشر شده است. در بخشی از توضیحات ماهان آمده است:

«برابر درخواست‌های مکرر وزارتخانه‌های محترم خارجه و بهداشت و سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر بازگرداندن دانشجویان نخبه و هم‌وطنان ایرانی گرفتار‌آمده در چین، شرکت هواپیمایی ماهان و کادر داوطلب و ایثارگرش(درحالی‌که ماهان هرگز پروازی به ووهان چین تا به آن روز نداشت) مبادرت به انتقال دانشجویان در شرایط خاص و ویژه‌ پزشکی و قرنطینه‌ای کرد…

همچنین بنا به تأکید و درخواست وزارت محترم بهداشت و وزارت محترم خارجه ده‌هاتن اقلام پزشکی شامل کیت‌های تشخیصی، لباس‌های محافظتی، تیم پزشکان متخصص چینی، دستگاه اکسیژن‌سنج، دستگاه اکسیژن‌ساز و سایر اقلام پزشکی و دارویی را از مبدأ چین و با رعایت ضوابط سازمان بهداشت جهانی به ایران منتقل کرد .

از سوی دیگر با توجه به اینکه با بروز بحران پیش‌آمده و ارتباط این بحران با کشور چین از یک سو و وابستگی صنایع تولیدی کشور به اقلام مورد نیاز صنعت از چین(و خطر) تعطیلی کارخانجات تولیدی بود به نحوی که ممکن بود بالغ بر ۵۰۰هزار شاغل بیکار شده و کشور را با تعطیلی مواجه کند، این شرکت بدون توجه به منافع مادی و حتی با پذیرش ضرر و زیان، دولت محترم و صنایع کشور را همراهی نموده و بالغ بر صدها تن اقلام صنعتی را به کشور حمل کرده است.»

کدخبر: ۳۱۴۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    گناهکار