کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۱۹۵
تاریخ خبر:

ماموریت الکاظمی برای حفظ حاکمیت عراق

روزنامه هفت صبح | نخست وزیر جدید عراق از سوی برهم صالح مامور تشکیل کابینه شد.
* یک: الزرفی کمتر از یک ماه نخست وزیر عراق ماند و بعد همانطور که انتظارش می‌رفت انصراف داد. او با اینکه حمایت آمریکایی‌ها را با خود داشت‌ اما نتوانست بر مخالفانش غلبه کند و سرانجام عدم حمایت احزاب شیعه مانع از تشکیل کابینه او شد.

* دو: ظهر پنجشنبه «عدنان الزرفی» که برای تشکیل دولت جدید عراق از سوی برهم صالح رئیس جمهور این کشور مکلف شده بود، در بیانیه‌ای رسمی از پست نخست وزیری انصراف داد و کناره‌گیری کرد. الزرفی در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران قرائت کرد، با اعلام عذرخواهی از تشکیل کابینه از پست نخست وزیری انصراف داد. در بیانیه الزرفی آمده بود:

تلاش کردم تا مسئولیت تشکیل دولت را با افتخار انجام دهم و برای خودم هدف اساسی مقدسی را قرار دادم که نجات عراق و بازگشتش به راه درست بود تا کشوری موثر در منطقه عربی و اسلامی و جهان باشد. در هفته‌های گذشته‌ تلاش کردم تا یک واقعیت را در سیاست عراق آغاز کنم که بر اساس شراکت اقتصادی مثمر و دارای نتیجه با کشورهای جهان باشد و برنامه‌ریزی کنم جهت فعالیت و خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از عراق و ساخت توانایی‌های نیروهای مسلح. هدف از کناره‌گیری برای تشکیل دولت حفاظت از وحدت عراق و منافع عالی کشور است.

* سه: کمی بعد رئیس جمهوری عراق در توئیتر خود نوشت ‌ مدت طولانی را برای تشکیل دولت تضییع کرده و هدر دادیم که واقعیت آن را به ما تحمیل کرد. او درباره کناره‌گیری عدنان الزرفی نیز تصریح کرد: از او به خاطر در نظر گرفتن منافع ملی تشکر می‌کنم. الکاظمی شخصیتی شفاف و میانه‌رو است که برتحقق حقوق عراقی‌ها تاکید دارد.

* چهار: با اعلام خبر انتخاب الکاظمی به عنوان نخست وزیر عراق از سوی برهم صالح رئیس ائتلاف الفتح، ریاست پارلمان، نخست‌وزیر منطقه کردستان و هیات مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق و طیف‌های سیاسی دیگر عراق، از نخست‌وزیری الکاظمی استقبال و حمایت کردند. همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از معرفی مصطفی عبداللطیف الکاظمی به عنوان نخست وزیر جدید عراق استقبال کرد.

* پنج: «مصطفی عبداللطیف مشتت» معروف به مصطفی الکاظمی متولد ۱۹۶۷ میلادی در شهر بغداد است. او مدرک دیپلم خود را در بغداد به دست آورده و در اوایل دهه ۸۰ به دنبال صدور حکم اعدام علیه‌اش به دلیل وابستگی به حزب الدعوه اسلامی عراق، کشور را ترک کرد. طبق گزارش‌هایی که در رسانه‌های عراق منتشر شده، او در دهه ۸۰ به حزب الدعوه اسلامی عراق پیوسته است.گرچه گفته می‌شود ‌ او دارای تابعیت دوگانه است اما برخی از روزنامه‌نگاران عراقی تاکید کرده‌اند ‌ او فقط دارای تابعیت عراقی است و هیچ تابعیت دیگری ندارد.

وی در سال ۲۰۱۴ توانست مدرک کارشناسی رشته حقوق را از یکی دانشگاه‌های خصوصی در عراق دریافت کند.الکاظمی در طول دوران معارضه علیه رژیم صدام به عنوان یک خبرنگار معارض شناخته می‌شد.از او به عنوان یکی از روزنامه‌نگاران در رسوایی رژیم صدام در سطح بین‌المللی یاد می‌شود. تاکنون چند کتاب به رشته تحریر درآورده و ادعا می‌شود که اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۰ یکی از کتاب‌های او را به عنوان بهترین کتاب یک پناهنده سیاسی برگزیده است.

* شش: آمریکا از تعیین رئیس دستگاه اطلاعات عراق به عنوان نامزد نخست‌وزیری جدید این کشور استقبال کرد. دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در سخنانی از تعیین مصطفی الکاظمی، رئیس دستگاه اطلاعات عراق به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور استقبال کرد.وی در این باره گفت: الکاظمی در مسئولیت‌های پیشین خود ثابت کرد که یک شخصیت ملی و باکفایت است. شنکر ابراز امیدواری کرد که الکاظمی هرچه سریع‌تر موفق به تشکیل یک دولت ‌مستقل‌ و ‌قوی‌ شود.

* هفت: مصطفی الکاظمی که روز پنجشنبه برای تشکیل دولت جدید عراق از سوی رئیس جمهور این کشور مامور شد، تاکید کرد ‌ باید سلاح در دست دولت این کشور باشد و حاکمیت کشور حفظ شود. به نقل از بغداد الیوم، مصطفی الکاظمی در اولین سخنرانی تلویزیونی خود خطاب به عراقی‌ها گفت آزمونی که در پیش روی وی قرار دارد، یک وظیفه ملی است که مسئولیت‌ آن بر دوش همگان قرار دارد.
وی عنوان داشت، با وجود گذشت سال‌های مدید از سرنگونی نظام سابق اما خواسته‌های ملت عراق در نتیجه شکست‌هایی که همگان متحمل مسئولیت آن هستند، محقق نشده است.

الکاظمی تعهد داد دولتی تشکیل دهد که خدماتی را به شهروندان ارائه دهد و این دولت در انزوا و در اتاق‌های تاریک نباشد. وی با بیان اینکه دولتش دولتِ عمل و نه حرف خواهد بود، تصریح کرد که این دولت در خط مقدم دفاع از ملت در رویارویی با کرونا از طریق به کار گرفتن تمامی امکانات داخلی و روابط خارجی برای مهار این بحران می‌ایستد. الکاظمی گفت: حاکمیت عراق خط قرمز است، ما از حاکمیت عراق کوتاه نخواهیم آمد، دولت شبانه‌روز برای حفظ حاکمیت عراق تلاش خواهد کرد. من تکرار می‌کنم که حاکمیت عراق مورد مناقشه نخواهد بود، عراق متعلق به عراقی‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی سلاح‌ها فقط باید در اختیار دولت باشد نه گروه‌ها و افراد، تصریح کرد: نهاد امنیتی در بخش‌های مختلف آن (ارتش، پلیس، حشد و پیشمرگ‌ها) به وظیفه خود برای ممانعت از رها شدن سلاح از طریق تدابیر قاطعانه عمل خواهد کرد. الکاظمی با اشاره به اینکه دولتش بر حفظ کرامت شهروندان عراقی تاکید خواهد داشت، گفت: ما اجازه به اهانت به هیچ عراقی از سوی یک طرف داخلی یا خارجی را نمی‌دهیم، مردم عراق وابسته به هیچ‌کس نیستند، بلکه زاده تمدن‌ها هستند.الکاظمی گفت: مبارزه با فساد یک ماموریت ملی است و بازگشت آوارگان یک هدفی است که من آن را رها نخواهم کرد.

کدخبر: ۳۱۹۱۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر