کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۴۰۷
تاریخ خبر:

ماموریت؛ ‌شکستن شاخ ودیعه و اجاره ‌مسکن

ماموریت؛ ‌شکستن شاخ ودیعه و اجاره ‌مسکن

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ اجاره‌خانه‌ها بالا رفته و پرداخت آن برای بسیاری افراد کار آسانی نیست. این وضعیت باعث شده تا تعداد آگهی‌هایی که در آنها افراد دنبال پیدا کردن همخانه هستند به‌شکل چشمگیری زیاد شود. از طرف دیگر دانشگاه‌ها باز شده‌اند و بسیاری از دانشجویان که نمی‌خواهند در خوابگاه‌ها با قوانین خاص و تعداد بالا زندگی کنند، دنبال همخانه شدن با یکی دو نفر دیگر هستند. بیشتر مخاطبان آگهی‌های مربوط به همخانه شدن افراد مجردی به حساب می‌آیند که می‌خواهند مستقل زندگی کنند.

نگاهی به وضعیت آگهی‌ها در کلانشهرها نشان می‌دهد در تهران بیش از دیگر شهرها نیاز به همخانه شدن احساس می‌شود و رتبه‌های بعدی مربوط به مشهدو کرج و اصفهان است. در شیراز و اهواز و کرمانشاه و تبریز به ندرت با چنین آگهی‌هایی رو به رو می‌شویم. بیشتر افرادی که درخواست همخانه شدن دارند زنان هستند که دنبال زنان کارمند و کم‌حاشیه‌ای می‌گردند که بتوانند هزینه‌های زندگی مستقل را با آنها نصف کنند.

آگهی‌دهندگان اغلب یک خانه را اجاره کرده‌اند و امسال برای تمدید اجاره نیاز به پول بیشتری دارند و آن را از یک نفر دیگر دریافت می‌کنند. بد نیست بدانید که قراردادهای اجاره به نام یک نفر بوده و به همین خاطر ممکن است در هنگام پس گرفتن مبلغ ودیعه به مشکل برخورد کنید. در عوض نیازی نیست که شما به عنوان کسی که به خانه اضافه شده، کمیسیون به املاکی‌ها بپردازید. در اغلب آگهی‌ها قوانین هر واحد مسکونی ذکر شده که پرتعدادترین آنها مربوط به موجه بودن و کم رفت و آمد بودن است. افراد ترجیح می‌دهند که با کسانی همخانه شوند که شاغل هستند و در حقیقت حقوق ماهیانه‌ای دارند که بشود روی آن حساب کرد.

‌چه‌کسانی بیشتر دنبال همخانه می‌گردند؟
اگر آگهی‌های مربوط به هم‌خانگی را ورق بزنید، فوری متوجه خواهید شد اغلب کسانی که دنبال همخانه می‌گردند، زن‌ها هستند و به ندرت آگهی از سوی مرد‌ها می‌بینیم که درخواست همخانه شدن داشته باشند. مثلا در تبریز یک خانه 60 متری قدیمی‌ساز و نه چندان تمیز و مرتب آگهی شده که اتاق هم ندارد و در شرح آگهی آمده فقط خانم‌های موجه تماس بگیرند. ودیعه چنین خانه‌ای 10 میلیون تومان و اجاره‌اش ماهی یک میلیون تومان است.

بر اساس یک آگهی دیگر که مربوط به تهران است، یک خانه 55 متری و یک خوابه و 17 سال ساخت وجود دارد که در طبقه دوم قرار گرفته و امکانات خاصی ندارد و یک همخانه خانم مورد نیاز است. صاحب آگهی نوشته من دنبال یک خانم بالای 25 سال هستم که حتما شاغل باشد و ساعاتی از روز را بیرون از خانه کار کند. اگر کسی بخواهد با این خانم همخانه شود باید 200 میلیون تومان رهن برای خانه‌ای در خیابان سلسبیل هزینه کند.

در کرج خانمی که در دهفان ویلا خانه‌ای 85 متری و دو خوابه را اجاره کرده، دنبال نصف کردن هزینه‌ها و همخانه شدن با خانم دیگری است که بتواند 35 میلیون تومان ودیعه بپردازد و ماهی سه میلیون تومان پول بدهد. او نوشته خودم 35 ساله هستم و ترجیح می‌دهم همخانه‌ام خانمی با سنی در همین حدود باشد و در بیرون از خانه کار کند. در آگهی دیگری که مربوط به شمال تهران است، فردی نوشته من دنبال یک خانم برای هم‌خانگی هستم که دوست و رفیق نداشته باشد و خانواده‌اش هم اهل مهمانی آمدن نباشند.

او نوشته که برای خانه‌ای که در اجاره دارد کسی را نیاز دارد که بتواند علاوه بر پول‌پیش 100 میلیون تومانی، هشت میلیون تومان هم اجاره بدهد. خانه‌ای که این زن جوان در اجاره دارد و حالا می‌خواهد آن را با فرد دیگری شریک شود دارای وسایل است و در طبقه سوم یک ساختمان دهه پنجاهی قرار گرفته. این خانه 85 متری و دو خوابه است و نور و ویوی خوبی دارد.

‌بیشتر کدام خانه‌ها آگهی می‌شوند؟
کسانی که دنبال یک همخانه برای کم کردن هزینه‌های زندگی مستقل می‌گردند، اغلب در خانه‌های 70 تا 100 متری و دو خوابه زندگی می‌کنند. البته طبیعی است که کسی برای همخانه شدن حداقل نیاز به فضای شخصی به اندازه یک اتاق داشته باشد. در این پروسه عملا خانه‌هایی که تک اتاق خوابه هستند طرفدار زیادی ندارند. مثلا در یک آگهی مربوط به خانه‌ای 10 سال ساخت در خیابان پیروزی تهران آمده که به همخانه خانم نیاز است که بتواند ماهی 10 میلیون تومان اجاره بپردازد.

این خانه دو خوابه است و انباری و بالکن دارد و در ضمن زنی که آگهی را منتشر کرده، از همخانه شدن با اتباع استقبال می‌کند. یک گزینه دیگر مربوط به مهرشهر کرج و واحدی 75 متری و دو خوابه است که پارکینگ و انباری دارد. کسی که بخواهد در این خانه زندگی کند، باید بتواند 50 میلیون تومان ودیعه بپردازد و ماهی چهار میلیون تومان هم در اجاره شریک شود. فرد دیگری که در این واحد زندگی می‌کند و آگهی را منتشر کرده، مرد 34 ساله‌ای است که دنبال همخانه مرد با سن کمتر از 35 سال و شاغل می‌گردد. او نوشته که امکان ندارد با فرد سیگاری همخانه شود.

یکی دیگر از آگهی‌ها مربوط به خانه‌ای 78 متری در مشهد است که دو اتاق خواب دارد و البته همین حالا هم دو خانم دیگر ساکن آن هستند. آنها دنبال یک نفر دیگر می‌گردند که بتواند 30 میلیون ودیعه پرداخت کند و ماهی سه میلیون تومان هم اجاره بدهد. این خانه دارای آسانسور و انباری است و البته چون دیگر اعضای خانه ماشین ندارند، ساکن جدید خانه می‌تواند از پارکینگ استفاده کند. در خیابان بزرگمهر اصفهان یک خانه 80 متری نوساز آگهی شده که نیاز به ماهی 12 میلیون و 500 هزار تومان اجاره دارد. خانمی که بخواهد بخشی از این خانه را اجاره کند نیازی به آوردن وسایلی به غیر وسایل شخصی ندارد و نیازی نیست که پول‌پیش پرداخت کند.

‌کدام مناطق در آگهی‌ها محبوب هستند؟
در کلانشهرها بیشتر افرادی که آگهی همخانه شدن منتشر کرده‌اند، ساکن مناطق شمال یا در حقیقت گران‌قیمت و مرکز شهرها هستند. دلیلش احتمالا این است که با بالارفتن کرایه خانه پرداخت هزینه‌ها در مناطق ثروتمندنشین روز به روز سخت‌تر می‌شود و از طرف دیگر بیشتر دانشجوها یا کارمندان ساکن خانه‌هایی در مرکز شهرها هستند که دسترسی راحت‌تری به مراکز آموزشی یا ادارات دارد. مثلا در تهران یک آگهی منتشر شده که نیازمند همخانه در خیابان هروی است.

در این آگهی، ساکن قبلی خانه نوشته که دنبال همخانه‌ای می‌گردد که بتواند ودیعه 170 میلیون تومانی بپردازد و ماهی شش میلیون تومان اجاره بدهد. همچنین در ونک خانه‌ای 75 متری آگهی شده که دو خوابه و ساخت سال 1385 است و ماهی هشت میلیون تومان و ودیعه 150 میلیون تومانی نیاز دارد. کسی که بخواهد در این خانه همراه با ساکن فعلی، زندگی کند، باید مرد کمتر از 35 سال باشد که رفت و آمد زیادی نداشته باشد. همچنین شما اگر خانم و مرتب باشید، می‌توانید در خیابان قلهک با دو خانم دیگر که معلم هستند همخانه شوید و برای یک خانه 100 متری و دو خوابه ودیعه 50 میلیون تومانی و اجاره 10 میلیون تومانی پرداخت کنید.

این خانه در طبقه اول است و شما اگر خودرو داشته باشید، می‌توانید از پارکینگ استفاده کنید. در بلوار کشاورز هم می‌شود با 50 میلیون تومان و ماهی پنج میلیون تومان اجاره شریک در یک خانه 85 متری و دو خوابه شد که به مترو نزدیک است و در طبقه دوم قرار گرفته. در خیابان جابرانصاری اصفهان که یکی از محله‌های مرکزی شهر است، شما می‌توانید با پرداخت 50 میلیون تومان ودیعه و ماهی چهار میلیون تومان اجاره در یک خانه 70 متری دو خوابه که آسانسور، انباری و پارکینگ دارد شریک شوید. در بلوار توس مشهد اگر 100 میلیون تومان دارید و آقا هستید می‌توانید در یک خانه 70 متری و دو خوابه با یک آقای دیگر همخانه شوید. این خانه پارکینگ دارد و در طبقه دوم قرار گرفته است.

‌قوانین سفت و سختی برای همخانه پیدا کردن
همخانه شدن با دیگری کار آسانی نیست و شما اغلب باید با شرایط فردی که قبل از شما در آن خانه ساکن بوده، هماهنگ شوید. در اغلب آگهی‌ها، فرد قبلی یک طومار از شرایطش نوشته که اگر با آن موافق نباشید باید قید آن خانه را بزنید. یکی از کلید واژه‌هایی که زیاد در آگهی‌ها دیده می‌شود موجه است. اغلب کسانی که دنبال همخانه می‌گردند، می‌خواهند با یک فرد موجه همراه شوند تا دردسر زیادی نداشته باشند.

مثلا یک آقا که در خانه‌ای 40 متری زندگی می‌کند نوشته است دنبال یک مرد موجه که رفت‌وآمد نداشته باشد می‌گردم که بتواند 50 میلیون تومان ودیعه بپردازد و ماهی یک میلیون تومان هم اجاره بدهد. او نوشته که ترجیح می‌دهد همخانه‌اش دانشجو باشد. یک نفر دیگر که خانه‌ای را دو سال است در جنت‌آبادجنوبی اجاره کرده، دنبال یک همخانه آرام و بدون حاشیه می‌گردد که در یک خانه 80 متری و دو خوابه که در طبقه سوم قرار گرفته و آسانسور و پارکینگ ندارد شریک شود.

در آگهی آمده که فردی که برای همخانه شدن مراجعه می‌کند حتما باید شاغل باشد و البته نیازی نیست که وسیله‌ای با خود بیاورد. اگر بخواهید در خیابان سنایی در مرکز تهران همخانه یک آقای مجرد و موجه شوید، باید 100 میلیون تومان ودیعه بپردازید و ماهی 15 میلیون تومان هم پول بدهید. این خانه در طبقه دوم قرار گرفته و فول امکانات است و در عوض شما هم باید موجه، آرام و کم رفت و آمد باشید. در مارلیک کرج واحدی 70 متری و 17 سال ساخت آگهی شده که دو خوابه است و انباری دارد.

برای سکونت در این خانه باید 50 میلیون تومان ودیعه بپردازید و ماهی دو میلیون تومان هم اجاره بدهید. در بخش شرایط این خانه آمده که شما باید یک خانم کاملا بی‌حاشیه باشید و حتی اعضای خانواده هم برای دیدنتان به خانه نیایند. آگهی دیگری که مربوط به شیراز است، مربوط به یک خانه 100 متری و 22 سال ساخت با پارکینگ می‌شود که 40 میلیون پول‌پیش و ماهی سه میلیون تومان اجاره دارد و در محله معالی‌آباد قرار گرفته. در توضیحات این آگهی آمده دنبال خانمی کمتر از 30 سال که رفت‌وآمدی ندارد است که حتما کارمند باشد.

فرد دیگری که برای شش ماه دنبال همخانه می‌گردد نوشته دنبال یک آقا با سن کمتر از 30 سال است که بتواند ماهی سه میلیون و 500 هزار تومان اجاره داده و ودیعه 50 میلیون تومانی را بپردازد. این آگهی مربوط به محله فرهنگ اصفهان و یک خانه 91 متری و دو خوابه است که سال 1389 ساخته شده است. فرد آگهی دهنده نوشته چک ضمانت می‌گیرد چون وسایل خانه نو هستند.

‌هشدار؛ خطر در کمین است
آگهی‌های همخانه شدن خالی از خطر نیستند. نمی‌خواهیم بدبینتان کنیم اما یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید برخی چیزها بهتر از آن هستند که واقعی باشند و این در مورد بسیاری از آگهی‌های منتشر شده برای همخانه شدن صدق می‌کند. مثلا در بین آگهی‌ها ما به یک خانه 60 متری در شهرک اکباتان برخوردیم که شخص آگهی دهنده گفته بود وسایل واحد کامل است و دنبال فردی می‌گردد که بتواند پنج میلیون ودیعه و ماهی یک میلیون تومان اجاره پرداخت کند.

این در حالیست که اجاره یک واحد با چنین متراژی در اکباتان حداقل ماهی 12 میلیون تومان و ودیعه‌اش بالای 200 میلیون تومان است. یک نمونه دیگر آگهی مربوط به محله گرانقیمت جلفا در اصفهان است که مستاجر قبلی دنبال یک همخانه برای واحدی 100 متری و دو خوابه و یک سال ساخت می‌گردد که خانم باشد و بتواند ماهی سه میلیون تومان اجاره بدهد و به پول‌پیش هم نیازی ندارد. در توضیحات این آگهی آمده همه وسایل کامل در خانه وجود دارد و ساختمان امکاناتی از قبیل آسانسور، انباری و پارکینگ دارد.

واحد دیگری در کرج آگهی شده که عکس‌ها به طور مشخص فیک و ژورنالی هستند. در این آگهی آمده خانه 70 متری دو خوابه که دو سال قبل ساخته شده و پارکینگ و انباری و آسانسور دارد، با ودیعه یک میلیون تومانی و اجاره 100 هزار تومانی انتظار یک همخانه را می‌کشد. به نظر می‌رسد در چنین مواردی، کمی جستجو در مورد اجاره خانه‌های مشابه در محله‌ها و پرس‌وجو از همسایه‌ها و توجه به عکسی که در آگهی ضمیمه شده، می‌تواند مانع از بی‌گدار به آب زدن شود.

کدخبر: ۵۴۶۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر