کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۷۷۷
تاریخ خبر:

پنج نکته درباره مالیات خانه و خودرو لوکس ‌

روزنامه هفت صبح | واحدهای مسکونی لوکس و خودروهای لوکس در صورت رای مثبت مجلس، از سال آینده مشمول پرداخت مالیات تازه می‌شوند. امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی جزییات این طرح را تشریح کرده است.

* یک: مالیات خانه ها و خودروهای لوکس چقدر جدی است؟

آنچه مجلس درباره مالیات خانه ها و خودروهای لوکس پیشنهاد داده، در حقیقت مالیات بر اصل ثروت است. به عبارت دیگر ما دو نوع مالیات در حوزه مسکن داریم؛ یکی مالیات بر نقل و انتقال که مالیاتی فراگیر است و همه افراد در زمان فروش باید این مالیات را پرداخت کنند، چه واحد مسکونی یا خودرو لوکس باشد چه نباشد. اما مالیات پیشنهادشده جدید مالیاتی است که بر اصل ثروت تعلق می‌گیرد. این نوع مالیات قبلا هم در قانون وجود داشته اما تا به ‌‌حال اجرایی نشده بود. این مالیات در یک‌سال باید دریافت شود، از این‌رو زمان کافی برای تدوین دستورالعمل و اجرایی‌کردن آن وجود دارد.

* دو: خودرو و خانه لوکس کدام است؟

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ‌و در صورت تصویب مجلس، ‌در سال آینده خودروهایی که قیمت بالاتر از یک‌میلیارد تومان دارند و واحدهای مسکونی که قیمت بالاتر از ۱۰میلیارد تومان دارند، مشمول پرداخت مالیات ویژه، یا همان مالیات بر ثروت خواهند شد. به این ترتیب در سال آینده مالک خانه‌ای با ارزش ۱۵میلیارد تومان باید سالانه پنج‌میلیون تومان مالیات پرداخت کند، اگر خانه‌ای ۲۵میلیارد تومان ارزش داشته باشد، صاحب آن باید سالانه ۲۵میلیون تومان مالیات بپردازد. در عین حال خودروی سه‌میلیارد تومانی، مالیات سالانه ۱۵میلیون تومان و خودروی پنج‌میلیارد تومانی نیز مالیات سالانه ۳۰میلیون تومان باید پرداخت کند.

* سه: نسبت مالیات خانه‌های لوکس

طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، مقرر است واحد مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰میلیارد تومان و بیشتر با این ترتیب مشمول مالیات می‌شود: نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵میلیارد تومان، یک در هزار. نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵میلیارد تومان، دو در هزار. نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰میلیارد تومان، سه در هزار. نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰میلیارد تومان، چهار در هزار. نسبت به مازاد ۶۰میلیارد تومان به بالا، پنج در هزار.

* چهار: نسبت مالیات خودروهای لوکس

در عین حال مالیات خودروهای لوکس با قیمت بالاتر از یک‌میلیارد تومان نیز به این شرح مشخص شده است: نسبت به مازاد یک تا ۱.۵میلیارد تومان، نیم‌درصد، نسبت به مازاد ۱.۵ تا سه‌میلیارد تومان، یک‌درصد. نسبت به مازاد سه‌میلیارد تومان به بالا، ۱.۵درصد.

* پنج: موارد معافیت از مالیات

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، واحدهای مسکونی در حال ساخت، املاک و خودروها در سال تملک، واحد مسکونی و خودرو متعلق به اشخاص موضوع ماده ۲ قانون مالیات‎های مستقیم و خودروهای تولید داخل قبل از فروش توسط کارخانه‌های سازنده و بالاخره خودروی وارداتی قبل از ورود توسط نمایندگان رسمی، ‌مشمول دریافت این مالیات نخواهند بود.

کدخبر: ۳۰۸۷۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر