کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۱۵۹
تاریخ خبر:

مالباخته‌ها بخوانند؛ درباره نمایشگاه مجازی اموال مسروقه

روزنامه هفت صبح | روال سنتی کار به این شکل است که شما به کلانتری می‌روید یا زنگ می‌زنید به پلیس و در حضور مامور گزارش سرقت اموالتان را ارائه می‌کنید پلیس هم اگر بعدا جست و جوها و دستگیری دزدها به چیزی شبیه آنچه از شما دزدیده شده برخورد، تماس می‌گیرد و از شما می‌خواهد که به محل انبار شدن اموال کشف شده بروید و اگر شی یا اشیا سرقت شده شما بین وسایل بود، آن را ثابت کنید و بعد از طی شدن مراحل اداری کار، وسیله‌تان را تحویل بگیرید اما مدتی است که پلیس یک سامانه راه‌اندازی کرده تا شما بتوانید هر چند وقت یک بار به صورت مجازی از کالای کشف شده بازدید کنید. ما آنچه در این سامانه که می‌توان اسمش را نمایشگاه کالاهای مسروقه گذاشت، خواهید دید برایتان مرور کرده‌ایم.

*** مردم خبر ندارند
اول این را بگوییم که بهانه سر زدنمان به این نمایشگاه حرف‌های دیروز رئیس پلیس آگاهی تهران است. سردار علیرضا لطفی گفته: «حدود یک سال است که سامانه «نمایشگاه مجازی اموال مسروقه مکشوفه» فعالیت خودش را آغاز کرده و مسروقات کشف شده رسوبی در این سامانه بارگذاری می‌شوند. کشفیاتی که نزد پلیس و مقام قضایی رسوب می‌شوند و مالکی برای آن پیدا نمی‌شود را اصطلاحاً کشفیات رسوبی می‌گوییم.

این کشفیات را در سامانه نما بارگذاری می‌کنیم تا مردم به این سامانه مراجعه و آنها را شناسایی کنند و کالای به سرقت رفته خود را دریافت کنند اما متأسفانه تاکنون مراجعه مردم به این سامانه مناسب نبوده و عدد خروجی کالا بسیار پایین است.» این یعنی کلی وسیله مکشوفه و رسوب کرده در سامانه نما وجود دارد که کسی برای گرفتن آنها مراجعه نمی‌کند، خدا را چه دیدید شاید وسایل دزدیده شده شما هم آنجا باشد.

*** گالری تصاویر
برای اینکه وارد این نمایشگاه شوید باید آدرس police.ir را در موتور جست و جوی گوشی یا کامپیوترتان وارد کنید. فقط در جریان باشید که باید فیلتر شکنتان خاموش باشد چون دسترسی به این سایت از کشورهای دیگر مسدود است. بعد از اینکه وارد صفحه اصلی سایت پلیس شوید، سمت چپ سایت چشمتان به یک باکس آبی رنگ می‌خورد که داخلش خیلی ساده و سر راست نوشته شده: «سامانه اموال کشف شده»؛وقتی روی این باکس کلیک کنید اول برایتان توضیح داده می‌شود که محتویات این بخش ازسایت آفلاین بوده و به هیچ وجه به بانک اطلاعاتی پلیس آگاهی متصل نیست و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارد و فقط برای آگاهی شما ایجاد شده و نمی‌توانید بر اساس اطلاعات موجود در آن اقدام قانونی انجام بدهید.

اگر به سرتان زده که با ورود به این بخش از سایت پلیس گزارش اشتباهی بدهید یا فرم‌ها را همراه با خوشمزگی پر کنید، بقیه توضیحات را بخوانید که نوشته به استناد قانون جرایم رایانه‌ای با سوء‌استفاده کنندگان، متخلفین و مزاحمین سایبری برخورد قانونی خواهد شد. پس اگر اموال مسروقه‌ای ندارید و صرفا می‌خواهید ببینید در انبار رسوبی‌های پلیس چه خبر است حواستان باشد که تا کجا می‌توانید پیش بروید.
توضیحات را که خواندید صفحه‌ای برایتان باز می‌شود که بی‌شباهت به صفحات فروشگاه‌های آنلاین نیست. آنجا کالاهای مختلف با دسته‌بندی‌های دقیق و گرافیکی برای شما قرار داده شده‌اند. وقتی بدانید اینجا سایت پلیس است و قرار نیست جلب مشتری انجام شود ارزش کار گرافیکی که برای آیکون‌های مختلف انجام شده بیشتر به نظر می‌آید.

در این بخش شما با ۹ دسته بندی رو‌به‌رو می‌شوید؛ از لوازم خانگی، خودرو، زیور آلات و عتیقه گرفته تا تجهیزات فنی و کارگاهی و حتی لوازم بهداشتی. بخشی وجود دارد به نام لوازم شخصی که شامل وسایل واقعا شخصی مثل ریش تراش، عینک، عصا، سشوار و… می‌شود.
برای سرک کشیدن به بخش‌های مختلف کافی است روی آیکن مربوطه کلیک کنید. مثلا در همین بخش لوازم شخصی، کلی عینک دودی، کلاه کاسکت و… برایتان ردیف شده تا وسیله گم شده‌تان را پیدا کنید.

جالب‌ترین بخش این قسمت، بخش کالاهای متفرقه است که در آن به وسایل کشف شده عجیب و غریب مثل یک عدد «پرنده پران» که ظاهرش شبیه توپ جنگی است بر می‌خوریم که گویا برای ترساندن آفت‌های پرنده زمین‌های کشاورزی کاربرد دارد. در این بخش می‌توانید چند قبضه شمشیر، تعداد زیادی ساعت، عطر، فندک و حتی ماشین اسباب بازی و لوازم‌تحریر و سجاده هم پیدا کنید. حضور پررنگ دوچرخه هم در این بخش جالب به نظر می‌رسد.

با توجه به قیمت بالای طلا خیلی عجیب است که صاحبان زیورآلاتی که پیش پلیس رسوب کرده‌اند برای بردن آنها پیگیری لازم را انجام نداده‌اند. وقتی وارد بخش زیور آلات می‌شویم تعداد زیادی انگشتر، گردنبند و حتی سنگ‌های قیمتی در آن به نمایش درآمده‌اند. در این بخش حتی جمع بدلیجات هم جمع است، بدلی‌هایی که به نظر می‌رسد قیمت ریالی آنها حتی از هزینه عکاسی بارگذاری‌شان هم کمتر است اما پلیس آنها را به نمایش گذاشته شاید صاحبانشان برای بردنشان مراجعه کنند.

در این قسمت یک بخش «متفرقه» هم وجود دارد مثل دستبند چرم، پلاک یاعلی، دکمه سر آستین، گیره کراوات و حتی بج شرکتی که روی کت و مانتو نصب می‌شود. وفور تسبیح هم در این قسمت جالب است. از این بخش که بگذریم، بازدید از قیمت کالاهای بهداشتی جالب به نظر می‌رسد جایی که پر است از شامپو، کرم پودر، سایه چشم، سوهان ناخن، وسایل مانیکور و حتی مام استفاده شده!
این را هم بگویم که نمایشگاه مجازی کالاهای مسروقه در بخش لوازم خانگی هم خیلی پر و پیمان است و وقتی وارد این قیمت می‌شوید ممکن است وسط‌های کار واقعا فکر کنید که برای خرید وارد یک فروشگاه آنلاین شده‌اید و حتی ممکن است یک فرش دستباف چشمتان را بگیرد.

*** بعد از بازدید چه کار کنیم؟
اگر فقط برای گشت و گذار و از روی کنجکاوی وارد نمایشگاه کالاهای مسروقه نشده‌اید و واقعا دنبال وسیله‌ای هستید که از شما دزدیده شده، می‌توانید شماره سریال آن را جست و جو کنید یا اگر شماره سریالش را ندارید می‌توانید شماره پرونده شکایتتان را بزنید. اگر هیچ کدام اینها نبود می‌توانید با محدود کردن جست و جو به شهر و استان، فرآیند گشتن دنبال کالای مد نظرتان را سرعت بدهید.

حالا فرض می‌کنیم که حین این جست و جو‌ها چشمتان به وسیله دزدیده شده‌تان خورد، باید چه کار کنید؟ روی تصویر کلیک می‌کنید و یک فرم برایتان باز می‌شود. فرم را پر می‌کنید و شماره پیگیری دریافت می‌کنید. بقیه مراحل با پلیس خواهد بود و به احتمال زیاد آنها که وسایل را با این دقت دسته بندی و بارگذاری کرده‌اند با شما تماس خواهند گرفت.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۸۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر