کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۱۳۰
تاریخ خبر:

ماسک علیه یهودیان

ماسک علیه یهودیان

روزنامه هفت صبح| روز چهارشنبه یکی از کاربران شبکه اجتماعی ایکس در توئیتی نوشته بود که یهودیان که خودشان به موضوع نژادپرستی و نفرت‌پراکنی حساسیت ویژه‌ای دارند و این روزها مو را از ماست تمام کاربران فضای مجازی بیرون می‌کشند، خودشان در زمره مشوقان نفرت علیه سفیدپوستان به شمار می‌روند و از هر فرصتی برای تشویق به این امر استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد حال حاضر جهان که علاوه بر شرکت‌های تسلا، اسپیس‌ایکس و نئورالینک، چند وقتی است که مالک شبکه اجتماعی ایکس یا همان توئیتر سابق هم به‌شمار می‌رود، به این توئیت که در جو و فضای رسمی زندگی آمریکایی، یک توئیت یهودستیزانه و بسیار خطرناک و هزینه‌زا به‌حساب می‌آید، واکنش نشان داد و گفت «تو به‌طور دقیق و واضح، حقیقت را گفتی.»

این واکنش همانطور که پیش‌بینی می‌شد، جنجال‌های بسیاری را پدید آورد و در پاره‌ای از موارد این جنجال‌ها به‌صورت دردسر و هزینه‌ به ماسک تحمیل شد. ایلان ماسک در دنیای امروز آن‌قدر فرد مهم و تاثیرگذاری است که دور از ذهن نبود پای کاخ سفید هم به ماجرا باز شود و طی بیانیه‌ای به اظهارات او در ایکس واکنش نشان دهد.

کاخ سفید در واکنش به این نوشته او، اعلام کرد که این اظهارنظر به‌طور کلی موید و تکرارکننده یک تئوری توطئه رایج در میان ملی‌گراهای سفیدپوست است که بر اساس آن، یهودیان برنامه‌ای مخفی برای تشویق مهاجرت غیرقانونی به کشورهای غربی دارند تا اکثریت سفیدپوست را در آن‌جا تضعیف کنند. این تئوری توطئه به‌طور مشخص توسط عامل حمله به کنیسه‌ای در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۸ که ۱۱ کشته برجای گذاشت، مطرح شد و گزاره‌ای نیست که ماسک آن را تکرار کند و این اظهارنظر از سوی او غیر‌قابل‌قبول است.

همراه با واکنش کاخ سفید، بیش از ۱۵۰ خاخام یهودی از شرکت‌های آمریکایی و بین‌المللی خواستند که همکاری و تبلیغاتش در ایکس را پایان بدهند و با مجموعه‌ای که تحت فرمان ماسک هدایت می‌شود، قطع همکاری کنند. از این‌رو مجموعه‌ای از شرکت‌ها، از جمله اپل، دیزنی و آی‌بی‌ام نیز اعلام کردند که همه تبلیغات خود را در شبکه ایکس متوقف خواهند کرد.

البته بر اساس گزارش گاردین، اختلاف بین اپل و ماسک قدیمی‌تر است و به ماجرایی در گذشته بازمی‌گردد. پیش‌تر تبلیغات اپل در شبکه ایکس در کنار توئیت‌هایی که آدولف هیتلر و نازی‌ها را ستایش می‌کردند، منتشر شده بود و این اتفاق خشم اپل را برانگیخت و سبب شد تصمیم به قطع همکاری با ایکس بگیرد.

ماسک همواره بر آزادی بیان در شبکه اجتماعی ایکس تاکید داشته و سعی کرده صدای کاربران را در اظهارنظر نبندد و خودش نیز محدودیتی برای خود ایجاد نکرده و هرچه به فکرش آمده را تبدیل به واژه و در نهایت منتشر کرده است‌. این اتفاق در دوران جنگ غره به چالشی برای کشورهای غربی بدل شد، چرا که سیاستمداران و دولت‌ها حامی اسرائیل و مردم و شهروندان حامی فلسطین بودند.

از این‌رو پیش‌تر اتحادیه اروپا درباره گردش اطلاعات نادرست درباره جنگ حماس و اسرائیل روی شبکه ایکس به ایلان ماسک هشدار داده بود. در صورتی که آقای ماسک به این اخطاریه پاسخ عملی ندهد ممکن است با جریمه‌ای معادل ۶‌درصد از درآمدش از شبکه ایکس،‌ یا منع کامل فعالیت این شبکه در کشورهای عضو اتحادیه روبه‌رو شود.

البته ماسک تسلیم این واکنش‌های تند و تیز نشده و روز دوشنبه اعلام کرد که علیه تمام شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به دلیل اظهارنظر به مخالفت یا قطع همکاری با او پرداختند، شکایت خواهد کرد. این تهدید ماسک با اعلام قطع همکاری شرکت‌های فیلمسازی برادران وارنر، سونی پیکچرز، پارامونت و لاینزگیت همزمان شد و این مجموعه‌ها تصمیم گرفتند انتشار تبلیغات و پیام‌های تجاری خود در شبکه اجتماعی ایکس را به دلیل اظهارات «یهود‌ستیزانه» مالک آن متوقف کنند. ماسک این عمل را ریاکارانه و کلاهبرداری خواند و به مالکان و مدیران این شرکت‌ها گفت که در دادگاه آن‌ها را خواهد دید. (اسپوتنیک، هالیوود ریپورتر و ورایتی)

کدخبر: ۵۴۸۱۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر