کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۰۰۴
تاریخ خبر:

ماراتن انتخابات ‌ریاست جمهوری در ایستگاه آخر

روزنامه هفت صبح | روز موعود رسید. جمعه ۲۸ خرداد ماه. انتخابات ریاست جمهوری با ۴ کاندیدا برگزار خواهد شد. مهرعلیزاده و زاکانی و جلیلی انصراف دادند و رئیسی و همتی و رضایی و قاضی‌زاده هاشمی برجای ماندند. پیش‌بینی مشارکت کمی بالاتر از ۴۰درصد است‌. وزیر کشور از رقم ۴۷‌درصد هم سخن گفته است‌. عکس‌العمل خاموش اصلاح‌طلبان به کاندیداها به رغم ورود تشویق آمیز رهبران این جبهه‌،‌ نگذاشت تا کوره انتخابات گرم‌تر شود.

طی سه روز گذشته بهزاد نبوی‌،‌ عرب سرخی‌، ‌خاتمی و کروبی، سیدحسن خمینی و ناطق نوری مردم را به حضور در انتخابات دعوت کردند. دیروز حسن روحانی هم این دعوت را تکرار کرد. پیش از این کرباسچی و محمد قوچانی و … نامزد خود را انتخاب کردند و از مردم تقاضای پشتیبانی کردند. اما بدنه اصلاح‌طلبان ترجیح دادند در انتخابات شیوه خاموش و نیمه منفعلانه‌ای را در پیش بگیرند. این شکاف میان رهبران و اعضای اصلاح‌طلبان‌، ‌احتمالا چالش مهم این جبهه در سال‌های آتی خواهد بود‌.

این اولین‌بار نیست که بیشتر از یک انتخابات در روز برگزار می‌شود. در دوره‌های قبل هم دیده‌ایم که در همین روز انتخابات ریاست جمهوری، اعضای شورای‌شهرهای مختلف هم انتخاب بشوند اما امسال علاوه بر این دو انتخابات، دو انتخابات دیگر هم در همان روز جمعه خواهیم داشت. یعنی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس و انتخابات میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری.

البته انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در همه شهرها نخواهد بود و چند شهر خاص که به دلایلی نماینده‌شان از مجلس خارج شده باید برای جایگزین کردن نماینده‌های جدید پای صندوق بیایند. اگر در شهر شما هم چهار انتخابات با هم برگزار می‌شود، این را بدانید که رنگ در صندوق رای ریاست‌جمهوری آبی، شورای‌شهر قرمز، خبرگان رهبری یشمی و مجلس شورای اسلامی قهوه‌ای است و بهتر است که حواس‌تان را جمع کنید رای‌تان را اشتباهی نیندازید. البته وزارت کشور گفته در صورت اشتباه هم تا جای ممکن رای‌ها در جای خود شمرده خواهند شد.

*** چرا همه با هم؟
انتخابات ریاست جمهوری و شورای‌شهر که از قبل قرار بود با هم برگزار شود اما دلیل اینکه دو انتخابات دیگر هم به این جمع اضافه شد، تا اندازه زیادی تحت تاثیر کرونا بود. چون تعدادی از نماینده‌های مجلس و نماینده‌های خبرگان رهبری به دلیل ابتلا به کرونا از دست رفتند و بر اساس قانون در صورتی‌که نماینده‌ای فوت کند یا به هر دلیلی از خبرگان و مجلس شورای اسلامی خارج شود، در انتخابات نزدیک بعدی که همین انتخابات ریاست جمهوری است، تکلیف جایگزین او مشخص می‌شود. قبلا هم چنین اتفاقی افتاده اما این‌بار به دلیل شیوع کرونا متاسفانه تعداد شهرهایی که مردم‌شان برای انتخاب جایگزین نماینده مجلس و خبرگان باید پای صندوق بیایند، بیشتر است.

*** سه انتخابات زیر سایه یکی
طبیعی است که حتی در شهرهایی که در آنها چهار انتخابات برگزار می‌شود، همه‌چیز زیر سایه انتخابات ریاست جمهوری باشد و تبلیغات و نامزدهای سه انتخابات دیگر اصلا به چشم نیایند. برای همین ما به شما می‌گوییم که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در کدام شهرها برگزار می‌شود.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان قرار است در استان‌های تهران، مازندران، قم و خراسان رضوی برگزار شود. این انتخابات در تهران با ۱۶ نامزد تایید صلاحیت شده، پرشورتر از بقیه استان‌ها برگزار می‌شود. در واقع بعد از اینکه آیت‌الله امینی، آیت‌الله تسخیری و آیت‌الله بطحایی فوت کردند، سه کرسی در خبرگان تهران خالی شد و حالا ۱۶ نفری که نامزد شده‌اند در معرض انتخاب برای جایگزینی آن سه نفر قرار گرفته‌اند.

انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی اما به‌جای برگزاری در سطح استان‌ها در سطح چند شهر برگزار می‌شود ازجمله آستانه اشرفیه در گیلان، بهار و کبودرآهنگ در همدان، تفرش، آشتیان و فراهان در مرکزی، گچساران و باشت در کهگیلویه و بویراحمد، میانه در آذربایجان شرقی و تهران. رقابت در تهران بین چهره‌های شناخته‌شده‌تری برگزار می‌شود. همانطور که نامزد فوت شده تهران یعنی فاطمه رهبر که بر اثر ابتلا به کرونا جانش را از دست داد هم چهره سیاسی شناخته‌شده‌تری بود. بنابراین اگر ساکن تهران باشید حتما پوسترهای تبلیغاتی سردار کوثری، حمید رسایی و غلامرضا محجوب را دیده‌اید.

کدخبر: ۳۹۷۰۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر