کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۷۱۹
تاریخ خبر:

ماجرای عجیب تاثیر کرونا بر انتخابات ویسکانسین

رزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | پای کرونا زودتر از بعضی از ایالت‌ها به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز شد. افت محبوبیت ترامپ در نتیجه عملکرد و واکنش دیرهنگامش برای مقابله با کرونا، ناپدید شدن بایدن در روزهای اوج همه‌گیری کرونا و تندروی‌های گاه آزاردهنده سندرز در راستای شعارهای عدالت‌جویانه‌اش، همه نتیجه ورود این ویروس و بحران ناشی از آن به خاک ابرقدرت دنیاست.

مرور اتفاقات و برآیند بررسی‌های تاثیر کرونا بر رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تا دو روز پیش نشان از غافلگیری، سردرگمی و واکنش احساسی هر سه نامزد به این بحران داشت. با مرور اتفاقات دو روز گذشته باید گفت تاثیر کرونا بر رقابت‌های انتخابات وارد مرحله طنز و لطیفه‌های عجیبی شده است که باور کردنش کمی دشوار است.

ابتدا جو بایدن از احتمال برگزاری کنوانسیون ملی حزب دموکرات برای انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات در انتخابات در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین بدون حضور تماشاگران و طرفداران حزب خبر داد، حتی احتمال برگزاری این نشست به صورت ویدئو کنفرانس نیز وجود داشت. البته مدتی بعد از صحبت‌های بایدن، سران حزب دموکرات اعلام کردند که این نشست به دلیل بحران کرونا بیش از یک ماه به تعویق افتاده است.

بایدن قبل از اعلام به تعویق افتادن نشست اظهار کرد به توصیه پزشکان احترام می‌گذارد و حاضر است در این نشست‌ ماسک به صورت خود بزند. اظهارنظر بایدن در مورد ماسک زدن برای دونالد ترامپ که همواره سعی داشته این توصیه پزشکان را جدی قلمداد نکند سنگین آمد و در حساب رسمی توئیترش بایدن را به باد انتقاد و ناسزا گرفت. همچنین ترامپ از به تعویق افتادن نشست کنوانسیون ملی دموکرات‌ها به شدت گلایه کرد.

دیروز یکی از اعضای جمهوری‌خواه قانون‌گذاران ایالت ویسکانسین اعلام کرد علیه به تعویق افتادن انتخابات درون حزبی دموکرات به دادگاه ایالتی شکایت کرده است. درست در همین زمان بایدن تصمیم می‌گیرد جهت مشاوره و ارائه راهکارهایی برای مقابله با کرونا طی یک اتفاق نادر و پس از توهین‌های ترامپ نسبت به او با دونالد ترامپ تلفنی حرف بزند.

طبق گفته‌های ترامپ این گفت‌وگوی تلفنی ۱۵دقیقه طول کشیده است و ترامپ با مخفی کردن محتوای این گفت‌وگو اضافه کرد: «گفت‌وگویی بسیار شگفت‌انگیز، گرم و دوستانه با بایدن داشتم و او پیشنهادهایی به من داد که کاملا برایم قابل فهم و پذیرش بود.»

پس از چرخش ۱۸۰درجه‌ای ترامپ و تعریف و تمجید‌هایش از گفت‌وگو با بایدن، دادگاه عالی ایالت ویسکانسین آمریکا حکمی مبنی بر برگزاری انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در موعد مقرر آن یعنی روز سه‌شنبه و بدون در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا صادر کرد.

طبق آمار و با توجه به ترس از ابتلا به کرونا ۵۶درصد از ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات در رای‌گیری روز سه‌شنبه شرکت نخواهند کرد. اتفاقی که علاوه بر نگرانی شیوع بیشتر کرونا بین شرکت‌کنندگان در انتخابات به دلیل صف‌های رای‌گیری، نگرانی سران حزب از نتایج رای‌گیری به دلیل مشارکت پایین را در پی داشته است.

از این رو سران حزب دموکرات به برنی سندرز که شانس کمتری برای پیروزی دارد پیشنهاد داده‌اند که بهتر است از ادامه رقابت‌ها انصراف دهد تا انتخابات مقدماتی برگزار نشود و مشکلات و نگرانی‌های حزب برطرف شود.

با رسانه‌ای شدن این پیشنهاد طرفداران سندرز به سه دسته تقسیم شدند؛ دسته اول موافقان این پیشنهاد هستند. دسته دوم مخالفان این پیشنهاد هستند که گفته‌اند اگر سندرز این پیشنهاد را بپذیرد دیگر در انتخابات نهایی ریاست جمهوری شرکت نخواهند کرد و به بایدن رای نخواهند داد.

عجیب‌ترین دسته اما دسته سوم است که اعلام کردند اگر سندرز پا پس بکشد در انتخابات نهایی به ترامپ رای می‌دهند!باید گفت امروز کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر شبیه حیاط مهدکودکی است که کودکان بدون هیچ منطق و تصمیم‌گیری از پیش تعیین شده دنبال هم می‌دوند و به سر و کله هم می‌کوبند.

کدخبر: ۳۱۸۷۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر