کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۵۱۵
تاریخ خبر:

ماجرای سخنان اژه‌ای ‌در مورد توبه چیست؟

روزنامه هفت صبح |سخنان اخیر محسنی ‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه در خصوص «توبه مجرمین» در روزهای گذشته بازتاب قابل توجهی در فضای مجازی داشته است.

* یک: قضیه از آنجا شروع شد که اژه‌ای در بخشی از سخنان خود در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان زندان‌ها در روز شنبه ۲۴خرداد، درحال صحبت در این زمینه بوده که «نظام جمهوری ایران تلاشش این بوده که بیش از آنچه به فکر مجازات باشد، به فکر اصلاح باشد» و در قالب این موضوع گفته: «کسانی که فساد می‌کنند، باید مجازات شوند اما عنایت کنید روی مسئله قدری فکر شود که باب جدیدی را روی این مسئله باز کنند. یکی از باب‌ها، باب توبه است.

اگرچه فرد متخلفی غفلتی کرد، خدا به او فرصتی می‌دهد که اگر توبه کرد نه تنها او را می‌بخشد بلکه او را دوست دارد. آیا در این ۴۰سال برای توبه مجرمین سازوکاری پیش‌بینی کرده‌ایم‌؟ من از آقای حاج‌محمدی (رئیس جدید سازمان زندان‌ها) می‌خواهم که نسبت به این موضوع فصل جدیدی باز کنند و از مجلس و همه و نظام می‌خواهم(مشخص کنند) باب توبه را چگونه باید فرصت(توسعه) بدهیم و بستر را فراهم کنیم که مجرمین توبه کنند.»

* دو: این سخنان بلافاصله از سوی دوگروه در داخل و خارج کشور مورد توجه قرار گرفته است. رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور و افراد سیاسی تلاش کردند، این موضوع را با مسائل سیاسی گره بزنند و البته آن را مرتبط کنند با پس گرفته‌شدن مواضع سیاسی اخیر توسط چند خبرنگار محیط زیستی و پست‌های عذرخواهی یکی‌دوسلبریتی در اینستاگرام. به‌طور مشخص بی‌بی‌سی فارسی تلاش کرد با ساخت برنامه‌ای نیم‌ساعته وانمود کند که منظور اژه‌ای از سخنان خود سیاسی بوده است و حتی آن را با کلمه «تواب» که درخصوص زندانیان سازمان منافقین دهه ۶۰ گره خورده، کنار هم بیاورد.

* سه: بعد از آن کنفرانس خبری اژه‌ای در روز سه‌شنبه، به تنور این ماجرا دمید. ماجرا این بود که محسنی اژه‌ای در این نشست در پاسخ به سوال ایسنا، در ارتباط با اظهارات چندروز پیش او، مبنی بر درنظر گرفتن فرصت «توبه» برای مجرمین و انتقاداتی که از این اظهارات که همزمان با برگزاری دادگاه طبری مطرح شده است، گفت:

«من عرضم درخصوص در نظر گرفتن فرصت «توبه» برای مجرمین درست بوده و الان هم بر این مسئله پافشاری دارم. انسان‌ها جایزالخطا هستند و نعمتی که خدا به ما داده این است که توبه ما را می‌پذیرد. ما باید بستر فساد را کم کنیم و اگر ما نتوانیم بستر لغزش را کم کنیم، مقصر هستیم و باید بعد از برطرف‌کردن بستر هشدارهای لازم را بدهیم. اگر فردی مرتکب خطا شد و واقعا می‌خواهد کارش را جبران کند، فرصت جبران دهیم.»

* چهار: او در همین نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه آیا عدم احراز تخلفات طبری توجیه قابل قبولی است و چرا دادگاه‌ عیسی شریفی علنی برگزار نمی‌شود، گفت: «اگر کسی از من در مورد اکبر طبری بپرسد و من به او بگویم واقعا از تخلفات وی مطلع نشدم، من حق را به او می‌دهم که قانع نشود.»

* پنج: این دو گزاره باعث شد که از دیروز سمت‌وسوی سخنان محسنی ‌اژه‌ای درخصوص توبه به سمت جرایم اقتصادی برود و زمینه‌ساز برخی اظهارنظرهای نمایندگان مجلس هم بشود. مثلا دیروز مهدی امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در توئیتر خود نوشت: «…درخصوص اظهار نظر برخی از آقایان در خصوص توبه اختلاسگران باید گفت: توبه گرگ مرگ است.»

کدخبر: ۳۳۴۵۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر