کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۸۱۵
تاریخ خبر:

علت استقبال بازیگران از حضور در پیام بازرگانی‌

روزنامه هفت صبح | کافی است نیم ساعت پای برنامه‌های تلویزیون بنشینید تا حتما چشمتان روشن شود به جمال یکی از چهره‌های معروف که مشغول تبلیغ محصولات یکی از برندهاست.درست معلوم نیست که تعطیلات اجباری کرونا و خوابیدن پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی دلیل رغبت بیشتر بازیگرها برای حضور در تبلیغات بازرگانی شده یا پیشقدم شدن بعضی از آنها در سال گذشته، راه بقیه آنها را هموار کرده و دستمزد بالا در ازای زحمت و زمان کمی که برای تیزرهای تبلیغاتی صرف می‌شود، آنها را راضی کرده است.

یک کارشناس تبلیغات که مشاور تبلیغاتی خیلی از چهره‌های معروف برای بستن قرارداد با شرکت‌های تجاری است درباره عرف دستمزد بازیگران برای شرکت در تبلیغات تلویزیونی به هفت صبح می‌گوید: «نمی‌توان دقیقا عدد داد. دستمزد به خیلی چیزها بستگی دارد مثلا مدت قرارداد، مدیایی که قرار است در آن تبلیغات منتشر شود، میزان حضور بازیگر در برنامه‌های تبلیغاتی و… مثلا یک بازیگر مثل امین حیایی می‌شود سفیر یک برند و باید در افتتاحیه‌ها و برنامه‌هایی که از سوی شرکت بیژن برگزار می‌شود هم حاضر شود، خب قطعا چنین قراردادی خیلی مبلغ بالایی دارد نسبت به قرارداد بازی در یک یا چند تیزر یک دقیقه‌ای.»

او به محرمانه بودن مبلغ قراردادها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «اغلب بازیگران و خود شرکت‌ها قرارداد محرمانگی هم امضا می‌کنند چون نه تنها افشای اطلاعات مربوط به قراردادها می‌تواند برای آنها حاشیه درست کند بلکه برخلاف معافیت مالیاتی که فعالیت‌های هنری دارند، این دست فعالیت‌ها مشمول مالیات می‌شوند و هر دو طرف باید آن را در اظهارنامه مالیاتی‌شان قید کنند. بنابراین ترجیح داده می‌شود حرفی در این مورد زده نشود اما می‌توان گفت که دستمزد بازیگران برای حضور در برنامه‌های تبلیغاتی بسیار بالاتر از دستمزدشان برای کارهای هنری است، حتی بعضا چند برابر دستمزد شرکت در یک فیلم سینمایی را طلب می‌کنند که منطقی هم هست. در همه جای دنیا همین است. بعضی از چهره‌ها هم بخشی از دستمزدشان را در قالب مشارکت در سود دریافت می‌کنند که این هم یک عرف جهانی است.»

او به دردسرهایی که برندها برای پیدا کردن بازیگر مناسب و بستن قرارداد با او دارند هم اشاره می‌‌کند و می‌گوید: «اول اینکه باید بازیگری پیدا شود که کار را قبول کند. خیلی از چهره‌ها حاضر نیستند در تبلیغات حاضر شوند و راضی کردن آنها سخت است بعد که آنها راضی شدند باید وارد پروسه دریافت مجوز از صداوسیما شد چون سازمان اجازه حضور هر هنرپیشه‌ای را در آگهی‌های بازرگانی نمی‌دهد مثلا می‌دانم در مورد نوید محمدزاده پروسه خیلی طولانی طی شد که مسئولان سازمان به حضور او رضایت بدهند که بخشی از دلیل رضایتشان هم خوشنام و قدیمی بودن برند سن ایچ بود، چه بسا اگر یک برند تازه کار چنین درخواستی داشت ا‌صلا موافقت نمی‌شد. مرحله بعد هم راضی کردن بازیگر برای بندهای مختلف قرارداد است. مثلا در مورد برند شوینده‌ای که خانم حمیدی در تبلیغات شهری آن حضور دارند و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان هم دستمزد گرفته‌اند، ابتدا قرار بود افراد دیگری حاضر باشند اما با آنها توافق نشد.»

*** بازی زیرپوستی در تبلیغ آبمیوه
حضور نوید محمدزاده در تبلیغ تلویزیونی آبمیوه سن ایچ از این جهت جالب است که تا پیش از این معمولا همان بازیگرانی که در سریال‌های تلویزیونی می‌دیدیم، زحمت بازی در تبلیغات تلویزیونی را می‌کشیدند اما نوید محمدزاده نه تنها بازیگر تلویزیونی محسوب نمی‌شود بلکه در کارنامه‌اش فیلم‌های زیادی دارد که با سلیقه تلویزیون اصلا جور نیست. نکته جالب دیگری که حضور او را در آگهی سن ایچ متفاوت می‌کند، بازی بدون دیالوگش است.

عده‌ای می‌گویند محمدزاده برای همین حضور بدون دیالوگ چند دقیقه‌ای، ۸۰۰میلیون تومان دستمزد گرفته است. یک‌سری منابع نسبتا آگاه هم به هفت صبح می‌گویند که قرارداد محمدزاده با سن ایچ گسترده‌تر از همین یک تیزر است و دستمزدش هم بین یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. همین یک فاکتور می‌تواند حضور او را در یک آگهی تلویزیونی کاملا توجیه کند حتی اگر این آگهی، کپی نه چندان حرفه‌ای از یک تیزر خارجی باشد و خیلی‌ها چنین حضوری را با رویه کلی محمدزاده متناسب ندانند.

*** ‌تبلیغ سریالی سس
امین حیایی هم که مدت‌هاست در سینما و تلویزیون کمرنگ شده اما هنوز محبوب و بفروش به نظر می‌رسد، مدتی است نه تنها او را در تبلیغ تلویزیونی سس بیژن می‌بینیم بلکه تصویر بزرگش روی ماشین‌های حمل مواد غذایی و بیلبوردها هم دیده می‌شود. یکی از هوشمندی‌هایی که سازندگان تبلیغ سس بیژن انجام داده‌اند این است که سبک تیزری که امین حیایی در آن حضور دارد با شوخ و شنگی‌هایی که در سبک بازیگری او می‌بینیم، همخوانی دارد. اگرچه به نظر می‌رسد انتظار مردم بیشتر بوده و دلشان می‌خواسته تیزر بامزه‌تر تمام شود.

تبلیغات سس بیژن یک حاشیه دیگر هم داشته که ربطی به امین حیایی پیدا نمی‌کند اما همزمان با دیده شدن تبلیغات این محصول به دلیل حضور حیایی، به وجود آمده، اینکه شعار تبلیغاتی که بیژن استفاده می‌کند (بیژن خونت که بیفته دیگه خودت نیستی) مشابه شعار تبلیغاتی برند تنقلات اسنیکرز است (وقتی گرسنه‌ای، دیگه خودت نیستی). منتقدان آگهی بیژن به کپی بودن شعار اعتراض دارند و می‌گویند چنین شعاری با برندی که سس تولید می‌کند همخوانی ندارد. اینطور که شنیده می‌شود امین حیایی هم برای حضور در سلسله تبلیغات بیژن که شامل تیزر و بیلبورد و… می‌شود حدودا ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان دستمزد گرفته است(البته این رقم کاملا تایید شده نیست)

*** ایده قدیمی با حضور هنرمند باسابقه
آتیلا پسیانی مدتی است در تبلیغات چای گلستان دیده می‌شود. او قبلا هم در کمپین تبلیغاتی بانک مسکن حضور داشت اما آنجا فقط از صدای او استفاده شده بود. این‌بار همزمان با دیده شدن تصویرش در حال دم کردن چای گلستان بر بیلبوردهای شهر، آگهی تبلیغاتی همین برند از تلویزیون پخش می‌شود. آگهی که از نظر ایده و اجرا صدای خیلی از مخاطبان را در آورده است. انتقاد اصلی آنها به سوژه دم دستی است که برای این آگهی انتخاب شده یعنی استفاده دائم از یک برند در طول سال‌های متمادی. شنیده‌‌ها می‌گویند پسیانی نزدیک به ۵۰۰میلیون تومان برای حضور در کمپین‌های تبلیغاتی چای گلستان دریافت کرده است. (البته این رقم کاملا تایید شده نیست)

***‌ خواهران متفاوت شقایق
«دو خواهر که با وجود اختلاف سلیقه زیاد در همه چیز، بر سر یک برند نوشیدنی خاص (نوشابه لبنی لاکیدو محصول شرکت کاله) توافق دارند» این ایده تبلیغاتی یکی از نوشیدنی‌های زیر مجموعه کاله است که شقایق دهقان در آن بازی می‌کند و روی آنتن تلویزیون می‌رود. دهقان قبلا هم سفیر برند شوینده سیف بود و در کمپین‌های تبلیغاتی آن که بیشتر در فضای مجازی منتشر می‌‌شد، حضور پیدا می‌کرد.

جالب اینکه دهقان در یکی از استندآپ کمدی‌هایی که برای برنامه خندوانه اجرا کرد، با زبان طنز به اغراق آمیز بودن آگهی‌های تبلیغاتی پرداخته بود، به همین دلیل هم هر وقت سر و کله‌اش در یکی از همین آگهی‌ها پیدا می‌‌شود، یاد همان استندآپ می‌افتیم.
رویا تیموریان یکی دیگر از بازیگرانی است که در تبلیغات تلویزیونی شرکت دارد، البته در تبلیغات پودر ماشین لباسشویی چهره او دیده نمی‌شود و فقط از صدایش استفاده شده است.

کدخبر: ۳۳۰۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • porfosor

    خب بنده خدا ها باید نون بخورن . مجبورن ب ا این کرنا