کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۴۹۴
تاریخ خبر:

ماجرای‌ تکذیب و تایید استعفای ‌قالیباف از بورس

روزنامه هفت صبح، احمد رضا نجفی | دومینوی استعفای روسای سازمان بورس و اوراق بهادار، به حسن قالیباف‌اصل رسید. دیروز پایگاه خبری بازار سرمایه با انتشار نامه رئیس سازمان بورس، از استعفای قالیباف‌اصل خبر داد؛ درست در روزی که او به همراه وزیر اقتصاد باید در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شد تا درباره شرایط خاص بازار سرمایه و ریزش شاخص به اعضای این کمیسیون توضیح دهد.

استعفای رئیس سازمان بورس به حد کافی برای فعالان بازار سرمایه شوکه‌کننده بود، تا اینکه تکذیب این استعفا به حواشی بیشتر دامن زد. خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد توانسته ماجرای این استعفا را از رئیس سازمان بورس پیگیری کند. او با تکذیب خبر استعفا به خبرنگار صداوسیما گفته: «استعفا نداده‌ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه‌کسی منتشر کرده است. شاید مرا برکنار کنند، اما استعفا نداده‌ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.»

روابط‌عمومی سازمان بورس سر حرفش ایستاده. سیاوش وکیلی می‌گوید خبر درست همانی است که در سایت سنا منتشر شده. وکیلی درباره تکذیبیه منتشرشده توسط صداوسیما می‌گوید: «خبر استعفای دکتر حسن قالیباف‌اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده. اخباری که استعفای ایشان را تکذیب کرده‌اند، فیک هستند. این تایید استعفا توسط اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم تأیید می‌شود.»

سنا به عنوان پایگاه رسمی بازار سرمایه اعلام کرده نامه استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز و در جلسه شورای‌عالی بورس، تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی شد و طبق ماده ۱۱ قانون بازار اوراق بهادار، شورای‌عالی بورس ظرف ۱۵ روز، جانشین دکتر حسن قالیباف‌اصل را معرفی خواهد کرد. رئیس سازمان بورس در استعفانامه خود، دلیل کناره‌گیری از هیأت‌مدیره و ریاست سازمان بورس را فراهم نشدن شرایط لازم و اعلامی برای حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران اعلام کرده است.

آنطور که در این نامه آمده، پیش از این در نهم آذرماه تقاضای استعفا کرده بوده که با آن موافقت نشده بود. طبیعتا با وجود تأیید و تکذیب استعفای بالاترین مدیر بازار سرمایه، یک حاشیه دیگر به حواشی دائمی بورس اضافه می‌شود؛ اتفاقی که می‌تواند تاثیر منفی روی روند بازار بگذارد. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس در این تصمیم بی‌تاثیر نبوده. البته باید توجه داشته باشید که تا وزارت اقتصاد این استعفا را تأیید نکند، قالیباف‌اصل رئیس سازمان بورس خواهد بود..

احتمال نپذیرفتن این استعفا توسط وزیر اقتصاد وجود دارد، چراکه او سه‌بار استعفای رئیس پیشین سازمان بورس را رد کرده بود. از طرف دیگر برخی رسانه‌ها به پیشواز رئیس جدید رفته‌اند و از دو گزینه برای جانشینی قالیباف اسم برده‌اند:

یکی حامد سلطان‌نژاد، مدیرعامل کنونی بورس کالا و دیگری سیدعلی حسینی، مدیرعامل سابق بورس انرژی. این دومین‌بار در یک سال گذشته است که رئیس سازمان بورس استعفا می‌دهد. فروردین‌ماه امسال شاپور محمدی، رئیس وقت سازمان بورس که به مدت ۱۰سال رئیس سازمان بورس بود، از سمت خود استعفا داد.

کدخبر: ۳۶۹۴۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر