کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۵۹۷
تاریخ خبر:

لوکا مودریچ؛ پیکاسوی فوتبال

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی | لوکا مودریچ یکی از شاخص‌ترین فوتبالیست‌های قرن ۲۱ است که از نظر فنی و اخلاقی نمونه واقعی یک ورزشکار بزرگ و قابل احترام به شمار می‌رود. او در آخرین برگ از دفتر پر افتخار خود، نقشی کلیدی در قهرمانی سوپرجام اسپانیا داشت و در پایان بازی فینال با بیلبائو، کاپ بهترین بازیکن جام را نیز به‌دست آورد. مودریچ، پیکاسوی فوتبال جهان است و هنر او در میدان سبز، فراتر از یک بازیکن فوتبال دیده می‌شود.

مودریچ ۳۶ ساله در دهمین سال حضور در رئال مادرید، همچنان ستاره اصلی پرافتخارترین باشگاه اروپایی است و بودن و نبودن او در هر میدانی، کاملا به چشم می‌آید. ویژگی مهم او، قدرت ذهنی، بازیخوانی، دید عالی و ثبات در بازی است و به ندرت دچار افت در قلب میدان می‌شود؛ جایی که ترکیب او با تونی کروس و هنریک کاسیمیرو، به معنای بهترین خط میانی تاریخ فوتبال است.

فلسفه بازی او نزد همه مدعیان زبانزد است؛ مودریچ نیچه فوتبال مدرن قرن بیست و یکمی است. او یک لیدر واقعی در مستطیل سبز است؛ در تنظیم ضرباهنگ تیمی، خلق موقعیت، جنگندگی در میانه میدان، بازپس‌گیری توپ، جدیت در لایه‌های دفاعی، دوندگی و قطع توپ حریف، سرعت در ضد حمله تیمی، حرکت در عمق زمین و روی خط طولی و در نهایت گلزنی در بن‌بست تاکتیکی، یک یار بی‌همتاست؛ مثل نقشی که در فینال ریاض بازی کرد و رئال مادرید را به سمت قهرمانی برد.

مودریچ بازیکنی خستگی‌ناپذیر است؛ زندگی درستی دارد، بسیار خوش اخلاق است، خانواده محور است، به همه احترام می‌گذارد و همه این‌ها باعث می‌شود تا او، یک فوتبالیست بی‌نظیر در دنیای امروز باشد؛ هافبک خلاقی که انحصار تاریخی رونالدو- مسی را نیز شکست و نشان داد که می‌توان فراتر از این ابرستاره‌ها بود. جالب این که اسطوره او، زوونمیر بوبان هافبک سال‌های دور کرواسی و میلان است.

لوکا مودریچ کیست؟
لوکا مودریچ در ۹ سپتامبر ۱۹۸۵ در شهر بندری زادار به دنیا آمد؛ درست چهار سال بعد از اعلام استقلال کرواسی از یوگسلاوی سابق که باعث برافروخته شدن جنگ بالکان و آوارگی بسیاری از اسلاوهای ساکن بوسنی و هرزگوین، کوزوو، کرواسی و حتی اسلوونی و مونته‌نگرو و مقدونیه شد. لوکیتا تحت این شرایط جنگی متولد شد.

پدرش استیپ مودریچ مکانیک موتور هواپیما بود و مادرش رادونیکا دوپوج هم در کارخانه نساجی کار می‌کرد. والدین او پناهندگانی بودند که در طول جنگ از دست صرب‌ها فرار کرده بودند و لوکا به دلیل شرایط بد مالی خانوادگی، بیشتر دوران کودکی خود را نزد پدربزرگ و مادربزرگش گذراند. با گسترش دامنه جنگ بالکان، پدربزرگش توسط شورشیان صرب اعدام شد، خانه آنها به آتش کشیده شد و در نتیجه خانواده مودریچ مجبور به فرار از منطقه شدند و چون جایی برای زندگی نداشتند، مدت‌ها در هتل کولور و هتل ایز زادار اقامت گزیدند.

در آن سال‌های آشفتگی، پدرش هم به عنوان مکانیک فنی هوایی به ارتش کرواسی پیوست و برای لوکا و همه کودکان هم‌سن و سال او، بهترین راه برای فرار از بمباران دائمی شهر و ترس ناشی از جنگ، پرداختن به فوتبال بود. البته او لاغر و کوتاه قد بود و خیلی با استایل فوتبالیست‌های آن زمان همخوانی نداشت، اما بسیار با استعداد و مصمم بود. او به آکادمی فوتبال زادار رفت و با اشتیاق بالا و تلاش زیاد توانست به بازی آماتوری خود ادامه دهد.

لوکا در نوجوانی، به باشگاه معروف هایدوک اشپیلت رفت، اما در آزمون این تیم رد شد، چرا که مربیان تیم‌های پایه‌ای آن معتقد بودند قدرت لازم برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای را ندارد! او سپس به دینامو زاگرب رفت و تومیسلاو باسیچ استعداد نهفته‌اش را کشف کرد تا در این تیم بدرخشد و نام خود را پرآوازه کند. لوکا چهار سال در تیم جوانان زاگرب بازی کرد و در ۱۸سالگی، به تیم رزینسکی موستار از لیگ حرفه‌ای بوسنی پیوست و سپس یک دوره یک‌ساله قرضی دیگر را در تیم اینتر زاپرسیچ کرواسی گذراند تا در ۲۰ سالگی آماده حضور ثابت در تیم بزرگسالان دینامو زاگرب شود.

او یک قرارداد ۱۰ ساله با این باشگاه بزرگ کرواسی بست و در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ با ثبت ۷ گل در ۳۱ بازی موفق شد تا به مقام قهرمانی دست یابد. او سپس با تکرار عملکرد خارق‌العاده‌اش به دینامو کمک کرد تا برای دومین سال متوالی قهرمان لیگ شود که جایزه بهترین بازیکن سال را برای او به ارمغان آورد و راه را برای کاپیتانی‌اش در فصل سوم حضور در زاگرب هموار کرد. مودریچ پس از گذراندن سه فصل در این تیم و زدن ۳۱ گل و ارسال ۲۹ پاس گل، توجه بسیاری از باشگاه‌های بزرگ فوتبال اروپا نظیر آرسنال، بارسلونا، تاتنهام و چلسی را به خود جلب کرد.

او در سال ۲۰۰۸ با قرارداد ۱۶ میلیون پوندی به تاتنهام هاتسپر پیوست و همبازی گرت بیل، رابی کین، جاناتان وودگیت، آرون لنون، جرمین دفو و رومن پاولیچنکو شد؛ جایی که این چهره‌ها با قدرت رهبری مودریچ موفق شدند تا پس از ۵۰ سال تاتنهام را به لیگ قهرمانان اروپا برسانند و حتی تا یک/چهارم نهایی هم بالا بیایند.

لوکا مودریچ در سال ۲۰۱۲ در اوج فوتبال خود بسر می‌برد و در حالی که چلسی مقصد جدیدش شناخته می‌شد، با دخالت مستقیم ژوزه مورینیو و با ۳۵ میلیون یورو به رئال مادرید پیوست. سال اول حضور در لوس‌بلانکوس برای لوکیتا سخت گذشت و کم و بیش زیر سایه مسوت اوزیل بود، اما با خروج این بازیکن آلمانی ترک‌تبار، وضعیت برای او تغییر کرد تا بازیساز شماره یک رئالی‌ها شود.

با پیوستن کارلو آنچلوتی به رئال، اوضاع مودریچ بهتر از قبل نیز شد تا سال قهرمانی دسیما فرا برسد و او نقشی غیر قابل انکار در این موفقیت بزرگ ایفا کند؛ به‌ویژه سانتر دقیق او از روی نقطه کرنر برای سرخیو راموس در دقیقه ۹۲ بازی فینال UCL با اتلتیکو مادرید که با ضربه سر مدافع محبوب رئالی‌ها «گل قرن» به ثمر برسد و آنها در وقت اضافه، کار را تمام کنند.

مودریچ از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ زیر نظر زین‌الدین زیدان هم درخشش کم‌نظیری داشت و به رئالی‌ها کمک کرد تا سه بار پیاپی فاتح لیگ قهرمانان اروپا شوند. او در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هم بهترین بازیکن این رقابت‌ها لقب گرفت و با کرواسی تا فینال رقابت‌ها بالا آمد؛ موفقیتی که باعث شد تا توپ طلای فرانس فوتبال و جایزه The Best فیفا به او تعلق گیرد و پس از سال‌ها نام تکراری رونالدو و مسی جلوی این دو عنوان پرافتخار حک نشود.

لوکیتا به‌جز چهار عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا که مهمترین افتخار باشگاهی اوست، دو قهرمانی لالیگا،دو کوپادل‌ری، چهار سوپرکاپ اسپانیا، چهار جام باشگاه‌های جهان و سه سوپرجام اروپا را نیز به‌دست آورده است. در کارنامه ملی او هم ۱۴۶ بازی ملی و ۲۰ گل دیده می‌شود.لوکیتا با خروج رونالدو از رئال و تغییر نسل ستاره‌های کروات، کمی از مدار افتخارآفرینی دور شده بود، اما به نظر می‌رسد که پایان سال ۲۰۲۲ با تجدید خاطرات خوش او از جوایز فردی و تیمی همراه خواهد شد.

لوکا مودریچ در خارج از میدان فوتبال هم یک شخصیت برجسته و دوست‌داشتنی است. او به عنوان مرد خانواده، بیشتر وقت خود را با همسر و سه فرزندش می‌گذراند و در عین حال، به نوشتن زندگی‌نامه خود با همکاری رابرت ماتئونی روزنامه‌نگار کروات می‌پردازد؛ کتابی که در آینده با عنوان «بازی من» منتشر خواهد شد. در زمینه اقتصادی نیز کماکان به همکاری خود با پروژه‌های تبلیغی نایکی ادامه می‌دهد؛ هرچند که اسپانسر اصلی تیمش رئال مادرید، آدیداس است.

همسر مودریچ، وانیا بوسنیچ است که در سال ۲۰۰۶ با هم آشنا شده و چهار سال بعد ازدواج می‌کنند. حاصل این ازدواج هم سه فرزند است؛ یک پسر به نام ایوانو (۱۲ ساله) و دو دختر به نام‌های اِما (۹ ساله) و سوفیا (۵ ساله). وانیا (۴۰ساله) در زاگرب متولد شده و در رشته اقتصاد و بازرگانی تحصیل کرده است. شروع کار حرفه‌ای او در آژانس ورزشی مامیک بوده است؛ موسسه حقوقی که وکالت مودریچ جوان را برعهده داشت و این سرآغاز آشنایی این زوج موفق فوتبالی است.

وانیا بوسنیچ یک زن قوی، باهوش و خودساخته است که از نوجوانی فراز و نشیب‌های زیادی در زندگی خود داشته، اما هرگز تسلیم نشده است. لوکا مودریچ درباره او به نشریه wtfoot می‌گوید: «از روزی که با وانیا به عنوان یک بازیکن گمنام آشنا شدم تا امروز، تماماً خودش را وقف من و خانواده‌مان کرده است. اگر او در ۱۹ سالگی در زندگی من ظاهر نمی‌شد، مطمئناً نمی‌توانستم به آنچه امروز به آن افتخار می‌کنیم، برسیم…»

دارایی مودریچ را حدود ۷۵ میلیون یورو تخمین می‌زنند. عمارت او در شهر مادرید ۱۲ میلیون یورو ارزش دارد؛ خانه مجللی با ۲۷۰۰ متر زیربنا در زمینی به وسعت ۱۰۰۰۰ مترمربع که شامل شش اتاق خواب، سالن ورزش، سینمای خانگی، استخر، زمین ورزشی، باغ وسیع و همچنین یک دیوار کوهنوردی می‌شود.

لوکا مودریچ فعالیت‌های خیریه و بشردوستانه زیادی هم دارد. او از رویداد «بازی، مجموعه، کرواسی» به میزبانی بنیاد مارین چیلیچ و سازمان خیریه «گامی به سوی زندگی» حمایت کرده و به جوانانی که در یتیم‌خانه‌ها بزرگ شده‌اند کمک می‌کند تا به تحصیلات عالیه خود ادامه دهند. این مرد محبوب کروات همچنین حامی آسایشگاه خیریه آرتور رنک نیز هست.

کدخبر: ۴۳۷۵۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر