کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۴۸۴
تاریخ خبر:

چرا آمریکا مذاکره با طالبان را متوقف کرد؟

روزنامه هفت صبح | روز یکشنبه هفدهم شهریور دونالد ترامپ گفت دیدار با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان در کمپ دیوید در آمریکا را لغو و گفت‌وگوهای صلح میان آمریکا و طالبان را متوقف کرده است. پیش از این کسی از چنین دیداری خبر نداشت و رئیس جمهور آمریکا کسی بود که برای اولین بار آن هم در آستانه ۱۱ سپتامبر از چنین گفت‌وگویی پرده برداشت.

ترامپ هفتم سپتامبر در چند توئیت متوالی گفت ‌ قرار بوده روز بعد با رهبران طالبان و رئیس‌جمهوری افغانستان به طور جداگانه، در کمپ دیوید دیدار کند اما تصمیم به لغو این اجلاس گرفته است. او گفت دیدار با رهبران طالبان قرار بوده مخفیانه صورت بگیرد. او تاکید کرد ‌ علاوه بر لغو این دیدار، دستور به توقف گفت‌وگوها میان آمریکا و طالبان داده چرا که این گروه پذیرفته مسئول حمله‌ای در کابل بوده که به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله یک سرباز آمریکایی هم انجامیده است.

رئیس جمهوری آمریکا نوشت:«چه نوع افرادی فقط برای تقویت موضع چانه‌زنی‌شان این همه آدم را می‌کشند؟ [طالبان] با این کار فقط این روند را بدتر کردند! اگر آنها حاضر به آتش‌بس در جریان این گفت‌وگوهای بسیار مهم صلح نشدند و حتی خواستند ۱۲ فرد بی‌گناه را بکشند، پس احتمالا توانایی مذاکره برای یک توافق‌ هدفمند را هم ندارند. چند دهه دیگر می‌خواهند بجنگند؟»

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در واکنش به لغو این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد:«صلح واقعی تنها زمانی با طالبان به دست می‌آید که آنان خشونت‌ها را متوقف کرده و حاضر باشند با حکومت افغانستان مذاکره کنند.» همه این اتفاقات در حالی افتاد که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در مذاکره با طالبان گفته بود ‌ توافق با این گروه در اصول نهایی شده و تنها نیازمند تایید ترامپ است.

در حالی که ترامپ از منتفی شدن گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان خبر داد، فرمانده نیروهای آمریکا در منطقه از احتمال تشدید عملیات نظامی آمریکا در افغانستان خبر داد. ژنرال کنت مککنزی، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکا، سنتکام، دوشنبه ۱۸ شهریور به خبرنگاران گفت ‌ ارتش آمریکا به احتمال زیاد برای مقابله با اوج‌گیری حملات طالبان در پی افزایش سرعت و شدت عملیات خود در افغانستان است.

*** دونالد ترامپ می‌گوید مذاکره با طالبان ‌منتفی است‌
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوشنبه شب گفت تا جایی که به او مربوط می‌شود گفت‌وگوها با طالبان منتفی است. او دو روز پیشتر برنامه دیدار با رهبران این گروه در آمریکا را لغو کرده بود. او دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اضافه کرد انجام چنین دیداری تصمیم او بود و لغو آن هم به تصمیم او انجام شد.

گزارش‌هایی از وجود اختلاف در میان مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا بر سر عقلانیت دعوت از طالبان به آمریکا در آستانه هجدهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر وجود داشت. تصمیم آقای ترامپ برای دعوت از طالبان به کمپ دیوید، همچنین با انتقاد جمهوری خواهان و دموکرات‌هایی روبه‌رو شد که آن را پذیرایی از تروریست‌ها در خاک آمریکا می‌دانند.

او گفت ‌ این طالبان فکر می‌کرد با این حمله در موقعیت بهتری قرار می‌گیرد اما آنها ‌با صدای روشن و بلند گفته‌اند احساس می‌کنند که اشتباه بزرگی مرتکب شدند.‌ طالبان در واکنش در بیانیه‌ای گفت این آمریکاست که از لغو مذاکرات صلح ضرر می‌کند. ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه آمریکا را به عدم بلوغ و بی‌تجربگی متهم کرد و افزود ‌ گروه او و دولت افغانستان برای شروع گفت‌وگو در روز ۲۳ سپتامبر موافقت کرده بودند. ادعایی که دولت افغانستان تایید نکرده است. صدیق صدیقی سخنگوی اشرف غنی روز یکشنبه در کابل بار دیگر بر آرزوی دیرینه برای مذاکره مستقیم با این گروه تاکید کرد.

*** نگرانی‌های افغانستان از لغو گفت‌و‌گو‌ها
خبرگزاری آلمان در کابل نوشته ‌ پس از شکست مذاکرات صلح، مردم افغانستان وحشت‌زده‌‌اند. مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا که از سال گذشته آغاز شده بود، به دلیل خودداری رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار با نماینده طالبان در آخرین لحظه‌ به شکست انجامید. خبرگزاری آلمان نوشته است بخشی از نیروهای طالبان از مدت‌ها پیش اعلام کردند که آماده شدت بخشیدن به حملات خود هستند.

تندروهای طالبان با توجه موفقیت‌های نظامی ما‌ه‌های اخیر خود آما‌ده‌‌اند هرکار بکنند تا مذاکرات طالبان و آمریکا به نتیجه نرسد و کابل و متحدان نظامی دولت افغانستان به زانو درآیند. شماری از طرفداران طالبان از تصمیم ناگهانی ترامپ برای لغو مذاکرات صلح استقبال کردند. دولت افغانستان می‌گوید خشونت طالبان عامل اصلی توقف مذاکرات صلح بوده است.

کدخبر: ۲۷۹۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر