کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۷۴۰
تاریخ خبر:

قوت قلب به زبان چینی، با لهجه ایرانی

روزنامه هفت صبح | ویدئوی ایرانی‌هایی مانند محمدجواد ظریف برای دلگرم کردن مردم چین، مرگ اولین بیمار مبتلا در آمریکا و خبرهای دیگری که نشان می‌دهند کرونا هنوز هم خیال پایین آمدن از صدر رسانه‌ها را ندارد. بیشتر ازسه هفته از ‌شروع بحران شیوع بیماری کرونا می‌گذرد اما هر روز خبر تازه‌ای در مورد این بیماری شنیده می‌شود. پیدا شدن یک مظنون تازه به عنوان منشا بیماری، اولین مرگ بر اثر این بیماری در آمریکا، باز شدن پای کرونا به آمریکای جنوبی به اضافه تعداد زیادی خبر داخلی درباره این ویروس تازه از جمله خبرهای داغ کرونایی دیروز و پریروز بوده‌اند.

اینطور که از ووهان چین خبر می‌رسد هنوز هم اوضاع در این منطقه به هیچ وجه عادی نیست. مردم تقریبا در خانه‌هایشان محبوس هستند و خیلی از آنها به وسیله نیروهای امدادی تغذیه می‌شوند تا کسی از خانه بیرون نیاید. ورود و خروج از این شهر هم کاملا تحت کنترل است، تعداد مرگ و میرهای ناشی از بیماری هم سر توقف ندارد. به همین دلیل هم یکی دو روز است که تلاش‌های زیادی از طرف مردم مختلف جهان صورت می‌گیرد که به مردم این شهر برای مقابله با ویروس قوت قلب بدهند.

ایرانی‌ها هم از این حرکت عقب نمانده‌اند و جنبشی در شبکه‌های مجازی به راه افتاده که در آن کاربران با انتشار ویدئویی به زبان چینی می‌گویند: «موفق باشی چین، موفق باشی ووهان». جالب اینکه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم جزو کسانی بود که با استفاده از همین جملات به مردم چین دلگرمی داد و ویدئوی چینی حرف زدن او جزو ویدئوهای وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی بود. سفیر چین هم در توئیترش با انتشار ویدئوهای مردم ایران از آنها صمیمانه تشکر کرد.

البته او تنها مسئول چینی نبود که از ایرانی‌ها تشکر کرد، سخنگوی وزیر امور خارجه این کشور هم در مصاحبه مطبوعاتی که به صورت آنلاین در پکن انجام می‌شد، از ارسال کمک‌های پزشکی ایران تشکر کرد. هوا چون اینگ گفت که ایران تا الان ۳ میلیون ماسک پزشکی برای چین تامین و اعلام کرد‌ ‌ که آماده ارسال کمک‌های بیشتر بهداشتی و پزشکی به چین است. او پیام محمد جواد ظریف به زبان چینی را هم مایه دلگرمی مردم چین و نشانه دوستی دیرینه و صادقانه ملت‌ها و دو کشور دانست. البته قبل از او «این وانگ یی» وزیر خارجه چین هم در گفت‌وگویی با همتای ایرانی خود از همدردی ایران با چین در این شرایط تقدیر کرده بود.

*** از آنفلوآنزا ضعیف‌تر
چند روزی است که خیلی از مسئولان بهداشت و درمان کشور اعلام می‌کنند که این همه ترس و وحشت از ویروس کرونا اصلا طبیعی نیست و در مورد آن بزرگ‌نمایی شده است. همین دیروز هم دبیر کل هلال احمر همین حرف‌ها را تکرار کرد اما یکی از جمله‌های او با واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی روبه‌رو شد. محمودرضا پیروی گفته بود: «خط اول پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونای انسانی رعایت بهداشت فردی و خصوصاً بهداشت دست‌ها است اما می‌توان با افزایش مقاومت بدن آمادگی سیستم ایمنی خود را در برابر این بیماری و سایر بیماری‌ها بالا ببریم.

ویروس کرونا حتی از ویروس آنفلوآنزا که در پاییز شایع شده بود، ضعیف‌تر است اما هراس افکار عمومی از آن بسیار بیشتر از اندازه به نظر می‌رسد که در این خصوص باید آگاهی‌های عمومی را در خصوص ویروس کرونا(پیشگیری و دانستنی‌های ضروری) به مردم آموزش داد.» در وهله اول کاربران شبکه‌های مجازی به او بابت این مقایسه حمله کردند اما در ادامه بعضی دیگر از کاربرها که دستی بر آتش آمار یا پزشکی داشتند وارد میدان شدن و حرف‌های پیروی را تایید کردند. آنها اعلام کردند که سالانه چند هزار نفر در جهان بر اثر آنفلوآنزا می‌میرند و ترس از کرونا بیشتر به خاطر تبلیغات و جدید بودن این بیماری است.

*** هتل یا شکنجه‌گاه
موضوع وضعیت محل قرنطینه دانشجویان ایرانی که از چین به کشور برگشته‌اند هم یکی از بحث‌های داغ مربوط به کروناست. ماجرا از آنجا شروع شد که یک شبکه فارسی زبان آن طرف آبی، خبر از وضعیت بد دانشجوها داد و اعلام کرد که شرایط آنها به شکنجه شباهت دارد. در این گزارش آمده بود که هتل در ‌محاصره نیروهای امنیتی است، پنجره‌ها دودی شده، خودروهای نظامی در‌حال تردد هستند و چینی‌ها هم در منطقه دیده‌ می‌شوند.

همین گزارش کافی بود برای اینکه انواع و اقسام ویدئوها از محل قرنطینه دانشجوها منتشر شود، ویدئوهایی که آنها را در وضعیتی مطلوب نشان می‌دادند. بعضی از دانشجوها هم که از داخل محل قرنطینه تصویری از هدایایی که دریافت کرده‌اند روی صفحه‌های شخصی‌شان گذاشتند و از مسئولان برای مدیریت مناسب بازگشت و قرنطینه‌شان تشکر کردند.

کدخبر: ۳۰۸۷۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر