کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۲۰۰
تاریخ خبر:

قابی پر از ناکامی، پنجره‌های بسته، هزینه و البته لبخند!

روزنامه هفت صبح | دیروز مصطفی آجورلو، مدیرعامل باشگاه استقلال، در جلسه‌ای با حضور مدیران عامل سابق باشگاه استقلال شرکت کرد. سایت رسمی باشگاه استقلال درباره این نشست، نوشت: «این جلسه با هدف هم‌فکری و تعامل جهت موفقیت باشگاه استقلال برگزار شد. در این نشست صمیمانه که به میزبانی علی فتح‌الله‌زاده برگزار شد؛ عنایت آتشی، کاظم اولیایی، سید‌رضا افتخاری، امیرحسین فتحی، احمد سعادتمند، احمد مددی و مدیرعامل باشگاه استقلال حضور داشتند.»

به اینکه در این جلسه چه گذشت و دوستان چه گفتند و چه شنیدند کاری نداریم، چون جزئیاتی از آن منتشر نشده است اما دیدن این دوستان در یک قاب، خاطرات کابوس‌واری را برای هواداران استقلال زنده کرد. البته آنها قطعا کارهای مثبت هم انجام داده‌اند اما اگر از هواداران استقلال بپرسید، بیشترِ این دوستان را با خاطراتی تلخ و فاجعه‌بار به یاد می‌آورند. به جز عنایت آتشی که از قدیمی‌ترین مدیران باشگاه استقلال در دوران قبل از انقالاب بود، کاظم اولیایی که کارنامه قابل قبولی دارد و سردار آجورلو که فعلا تازه شروع به کار کرده، سایر دوستان حاضر در این عکس، شاهکارهایی رقم زده‌اند که مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم.

امیرحسین فتحی: در دوران حضور او در استقلال، وینفرد شفر به شکلی کاملا نامحترمانه و غیراخلاقی از هدایت تیم کنار گذاشته شد. او را به مجموعه تمرینی که بازیکنان در آن حضور داشتند راه ندادند و با ارسال پیامک به او، خبر اخراجش را دادند! فتحی البته اعتراف کرد که می‌شد این اتفاق به شکلی محترمانه رخ دهد اما ضربه بزرگ‌تری که فتحی با اخراج شفر به باشگاه استقلال زد، این بود که نتوانست پرونده شکایت شفر از استقلال به فیفا را به خوبی و خوشی ختم به خیر کند.

او به صراحت مدعی شده بود که این پرونده را با صفر ریال از سوی باشگاه استقلال خواهد بست اما در نهایت آبی‌ها با پرداخت ۵۹۲ هزار دلار به او توانستند این پرونده را در فیفا ببندند و پنجره بسته شده باشگاه را باز کنند. به جز شفر، استقلال مجبور شد مطالبات سایر اعضای کادر او یعنی پسرش و دیگر دستیارانش را که به فیفا شکایت کرده بودند پرداخت کند. استقلال در دوران او اللهیار صیادمنش را به فنرباغچه ترانسفر کرده بود اما تا مدت‌ها این حقیقت از سوی فتحی کتمان می‌شد و حتی شفر هم از آن اطلاع نداشت.

سیدرضا افتخاری: معمولا هر مدیری که در استقلال مسئولیت پیدا می‌کند، در اولین مصاحبه‌اش قول و وعده کسب ستاره سوم آسیایی را به هواداران می‌دهد اما افتخاری پا را فراتر گذاشت و در اولین مصاحبه‌اش مدعی شد که با استقلال به دنبال چهارمین قهرمانی در آسیاست! در دوران مدیریت او استقلال به دلیل پرداخت نکردن مطالبات ۴۷ هزار دلاری عادل شیحی از حضور در یک پنجره نقل و انتقالاتی محروم شد. او منصوریان را به دلیل نتایج ضعیف ‌ ‌ برکنار کرد و وینفرد شفر را جایگزین او کرد.

اما انتخاب دستیار ایرانی برای او حاشیه‌های زیادی در باشگاه ایجاد کرد. در پایان فصل هم با جدایی چند ستاره و عملکرد ضعیف نقل و انتقالاتی، هواداران استقلال او را به شدت تحت فشار قرار دادند و افتخاری مدتی بعد از سمتش استعفا کرد. کمی بعد هم کمیته‌ اخلاق فدراسیون فوتبال پس از بررسی پرونده جنجالی جعل و تخلف در آکادمی فوتبال باشگاه استقلال تهران در نهایت افتخاری و مسئول آکادمی این باشگاه را جمعا به ۱۵ سال محرومیت از فعالیت‌های فوتبالی محروم و به پرداخت جریمه نقدی یک میلیارد ریالی محکوم کرد.

احمد سعادتمند: او در فروردین سال ۱۳۹۹ به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب شد. او هم با وعده‌های جذابی کارش را شروع کرد. درآمدزایی با تولید پفک آبی، کاشی‌های هواداری کمپ ناصر حجازی، فروش ستاره‌های استقلال با قیمت ۵ میلیون دلار به بالا، سهم‌خواهی از هتل استقلال به دلیل استفاده از برند استقلال و … از وعده‌های عجیب او به هواداران استقلال بود. اما هیج کدام از این وعده‌ها محقق نشد.

او در حالی که استقلال قرار بود با پرسپولیس در نیمه نهایی جام‌حذفی بازی کند به ایتالیا رفت و با استراماچونی مذاکره کرد تا فرهاد مجیدی بعد از پیروزی در دربی استعفا بدهد. ماجرایی که در نهایت به شکست استقلال در فینال جام حذفی و کناره‌گیری مجیدی شد. استراماچونی در این گیر و دار مدعی مذاکره با الکس نوری هم شده بود اما این مربی اعلام کرد که هرگز با سعادتمند برای قبول سرمربیگری استقلال مذاکره نکرده است. در نهایت او هم به دلیل عملکرد ضعیف و اعتراضات هواداران توسط هیات مدیره از مدیرعاملی باشگاه برکنار شد.

احمد مددی: او گل سرسبد این جمع است. در دوران حضورش در استقلال، رکورد حاشیه، اعتراض، درگیری‌های درون تیمی و … شکسته شد. بارها با فرهاد مجیدی به مشکل خورد و این دو نفر علیه هم مصاحبه‌های تندی کردند. به دلیل اعتراض اینستاگرامی چند بازیکن، آنها را به کمیته انضباطی احضار و جریمه کرد و حتی از یکی دو نفر آنها هم شکایت قضایی کرد. وعده‌هایی برای جذب چند بازیکن داد و مدعی شد که باید آنها را استقلالی بدانیم اما هرگز این اتفاق نیفتاد. در دوران او استقلال تقریبا یک روز هم رنگ آرامش را ندید و سرانجام با اعتراضات هواداران و تجمع آنها، استعفا کرد و رفت.

علی فتح‌الله‌‎زاده: او تفاوت‌های زیادی با سایر این نفرات دارد. در کارنامه او موفقیت‌های زیادی هم دیده می‌شود و تقریبا تنها مدیرعاملی است که توانسته در میان بخش زیادی از هواداران محبوبیت کسب کند. با این حال در دوران او هم استقلال درگیر مشکلات و حواشی زیادی شد. مهم‌ترین این مشکلات به مقطعی برمی‌گردد که ستاره‌های استقلال به دلیل قراردادهای نه‌چندان حرفه‎ای، در میانه فصل یکی‌یکی تیم را ترک کردند و تیمی که مدعی اصلی قهرمانی بود در نهایت حتی سهمیه آسیا را هم کسب نکرد.

کدخبر: ۴۲۰۲۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر