کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۳۹۶
تاریخ خبر:

فوتبال علیه زمین؛ محیط زیست در خطر است؟

فوتبال علیه زمین؛ محیط زیست در خطر است؟

روزنامه هفت صبح| ‌تیم‌های بیشتر، بازی‌های بیشتر و پروازهای بیشتر. فصل آینده رقابت‌های باشگاهی مردان فوتبال اروپا با انجام ۱۷۷ بازی بیشتر در سه تورنمنت عمده یوفا گسترده‌تر می‌شود و در نتیجه تاثیر بیشتری هم روی کره زمین خواهد داشت. تحقیقات بخش ورزشی بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که افزایش تعداد بازی‌ها موجب پرواز بیشتر تیم‌ها و هواداران خواهد شد و به این ترتیب میزان سفرهای هوایی از حدود دو و نیم میلیارد کیلومتر در فصل 2022-23به حدود سه میلیارد کیلومتر در فصل 2024-25خواهد رسید. به این ترتیب میزان افزایش سفرهای هوایی فصل آینده معادل ۴۰۰۰ بار سفر به کره ماه و برگشتن از آن خواهد شد که در نتیجه آن نیم میلیون تن گاز گلخانه‌ای بیشتر که موجب گرم شدن زمین می‌شود، تولید خواهد شد.

چه آماری در اختیار داریم؟
- مسافت پرواز بین بازی‌ها در فصل 2022-23: ۲۴۱۰۹۶۴ کیلومتر.
- مجموع مسافت پرواز تیم‌ها و تماشاگران در فصل 2022-23: ۲۴۵۳۵۸۳۸۸۱ کیلومتر
- مجموع آلودگی ناشی از سفر تیم‌ها و تماشاگران در فصل2022-23: ۳۶۸۳۸۸ تن معادل دی اکسید کربن
- تخمین مسافت پروازی در مسابقات فصل 2024-25: ۳۱۴۳۱۴۸ کیلومتر
- تخمین مجموع پرواز تیم‌ها و تماشاگران در مسابقات فصل 2024-25: ۳۱۹۸۷۱۰۷۹۹ کیلومتر
- تخمین مجموع آلودگی ناشی از سفر تیم‌ها و تماشاگران در مسابقات فصل 2024-25: ۴۸۰۴۱۷ تن معادل دی اکسید کربن

وضعیت فصل آینده چگونه است؟
تصمیم یوفا برای افزایش تیم‌ها از فصل آینده تنها سه سال پس از به راه انداختن لیگ کنفرانس اروپا گرفته شده است؛ تورنمنتی که موجب اضافه شدن ۶۳ بازی به رقابت‌های اروپایی شد. یوفا همچنین رقابت‌های دو سالانه لیگ ملت‌های اروپا را از سال ۲۰۱۸ به تقویم مسابقات ملی‌اش اضافه کرد، این در حالی است که هر چهار سال یک بار نیز جام ملت‌های اروپا برگزار می‌شود.

مسابقات یورو ۲۰۲۰ در سراسر قاره و در ۱۱ کشور مختلف انجام شد. یوفا همچنین به دنبال گسترش فوتبال زنان است. سخنگوی یوفا گفته است تصمیم برای گسترش رقابت‌های فوتبال اروپا به دنبال مشورت‌های گسترده گرفته شده که در آن‌ها نظرات هواداران، نان، مربیان، فدراسیون‌های ملی، باشگاه‌ها و لیگ‌ها شنیده شده است.

در مورد سفر تیم‌ها چه می‌توان کرد؟
در حالی که پروازهای هواداران، بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در ردپای کربنی فوتبال اروپا دارند، تأثیر زیست محیطی به ازای هر فردی که با تیم سفر می‌کند به دلیل استفاده از هواپیماهای چارتر بسیار بیشتر است. این سفرها به طور محسوسی ردپای کربنی بیشتری نسبت به پروازهای برنامه‌ریزی شده معمول دارند.

بی‌بی‌سی دریافت که تیم‌های مهمان در ۲۶ مسابقه از ۲۹ بازی از یک پرواز چارتر استفاده کرده‌اند و البته در این میان یک استثنای ویژه هم بود: دیدار نیمه‌نهایی بین اینتر میلان و آث میلان که هر دو اهل یک شهر هستند. طبق این تحقیقات از آن ۲۶ پرواز، ۱۷ مورد پروازهای موقعیت‌یابی بودند. چهار مورد از این پروازها بیشتر از یک ساعت و دو مورد بیشتر از دو ساعت طول کشیده‌اند، در حالی که یک هواپیما ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه پرواز کرده تا بعد یک تیم را فقط در پروازی که یک ساعت و ۴۹ دقیقه طول کشیده، جابه‌جا کند. البته باید بگوییم چگونگی سفر انتخاب باشگاه‌هاست نه یوفا.

یوفا، مقصر اصلی؟
یوفا یکی از امضا کنندگان چارچوب اقدامات اقلیمی سازمان ملل برای ورزش است که طبق آن باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد و تا سال ۲۰۴۰ به صفر برساند. یوفا برای رقابت‌های یورو 2024، ۳۲ میلیون یوور در طرح‌های پایداری سرمایه‌گذاری کرده است که این شامل بلیت با تخفیف ۲۹ یورویی برای استفاده از شرکت ملی راه‌آهن آلمان و همچنین حمل و نقل محلی ۳۶ ساعته رایگان برای دارندگان بلیت است.

با این حال، میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای یا تغییر رفتارها باید مشخص شود. اکثر تماشاگران در جام ملت‌های اروپا خارجی هستند و۹۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را به طور عمده هوادارانی تولید می‌کنند که از سایر کشورهای اروپایی راهی آلمان می‌شوند. یوفا گفته که هواداران را تشویق می‌کند تا با قطار یا ماشین مشترک راهی مسابقات شوند.

طبق برآورد دولت آلمان میزان ردپای کربنی یورو معادل ۵۰۰ هزار تن دی اکسید کربن است، ولی یوفا تلاش می‌کند که میزان آن را ۲۰ درصد کاهش دهد. البته این میزان کاهش فقط مربوط به دور نهایی مسابقات در آلمان است و شامل رقابت‌های انتخابی در سراسر قاره اروپا نمی‌شود. افزایش تعداد رقابت‌های باشگاهی اروپا همچنین به معنای این است که حالا مسابقات سالانه فوتبال مردان اروپا به مراتب بیشتر از دور نهایی جام ملت‌های اروپا آلودگی ایجاد می‌کند.

کدخبر: ۵۴۶۳۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر