کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۷۰۵۵
تاریخ خبر:

فرهاد و یحیی امروز ریسک می‌کنند‌؟

روزنامه هفت صبح | مجیدی و گل‌محمدی ممکن است بازی امروز تیم‌شان را قربانی دربی روز پنجشنبه ‌کنند. در هفته هجدهم لیگ برتر امروز پرسپولیس و استقلال ‌به میدان می‌روند. این آخرین بازی آنها قبل از دربی برگشت است و اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. پرسپولیس مهمان تیم مدعی اما بحران‌زده صنعت‌نفت آبادان خواهد بود و استقلال در خانه به مصاف تیم شگفتی‌ساز نفت مسجدسلیمان می‌رود.

*** صنعت‌نفت-پرسپولیس
‌شرایط دو تیم: بازی با تیم چهارم جدول، آن هم در خانه حریف، احتمالا آسان‌ترین بازی پرسپولیس در هشت بازی آینده این تیم است! فقط با خواندن همین جمله می‌توانید متوجه روزهای دشواری که در پیش روی پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی قرار دارد بشوید‌ اما آسان‌ترین بازی پرسپولیس در این مقطع هم بازی دشواری است که می‌تواند این تیم را حسابی به دردسر بیندازد. حریف، تیمی است که در نیم‌فصل اول فقط به پرسپولیس و استقلال در آزادی باخته بود، سپاهان را با نتیجه‌ای سنگین شکست داده بود.

اما در تعطیلات نیم‌فصل، دچار مشکل و حاشیه شد. ستاره‌های جدایی‌طلبش به سختی در تیم ماندنی شدند و تکلیف سرمربی موفقش هنوز هم مشخص نیست و می‌گویند ممکن است این آخرین بازی دراگان اسکوچیچ باشد. شایعه شده در صورتی که قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی بشود، اسکوچیچ جانشین او در سپاهان خواهد شد. همین حواشی باعث شد تا صنعت‌نفت در اولین بازی خود در نیم‌فصل دوم مغلوب نفت مسجدسلیمان شود. پرسپولیس اما با وجود برنامه دشواری که در پیش دارد، آماده به نظر می‌رسد.

این تیم چند روز پیش تراکتور را در یک بازی نه‌چندان سخت شکست داد و اختلافش در صدر با تیم دوم جدول به پنج امتیاز رسید! تیم یحیی همچنان بهترین خط دفاع لیگ برتر را در اختیار دارد و با جذب اوساگوانا و استوکس به رفع مشکلات خط حمله‌اش امیدوار است. دو پیروزی در لیگ برتر و جام حذفی مقابل صنعت‌نفت هم نشان داده که پرسپولیسی‌ها راه بردن تیم آبادانی را به خوبی بلد هستند.

پرسپولیس اگر این بازی را با پیروزی پشت سر بگذارد ‌ یا حتی مساوی کند، صدرنشینی خود را تثبیت خواهد کرد و در دربی استرس از دست دادن صدر را نخواهد داشت اما اگر به صنعت‌نفت ببازد، ممکن است با باخت در دربی صدر جدول را هم از دست بدهد. در آن سو صنعت‌نفت با پیروزی بر پرسپولیس می‌تواند به رده‌های بالاتر جدول هم صعود کند اما باخت در این بازی، تیم اسکوچیچ را به صورت موقت از جمع مدعیان خارج خواهد کرد.

* غایبان: با رفع محرومیت شجاع خلیل‌زاده، این بازی هیچ محروم رسمی دیگری ندارد اما با توجه به اینکه پرسپولیس پنجشنبه باید به مصاف استقلال برود، ممکن است یحیی گل‌محمدی احتیاط کند و چند بازیکن در خطر محرومیت خود را در ترکیب قرار ندهد. علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده و مهدی ترابی سه بازیکنی هستند که اگر امروز کارت زرد بگیرند، دربی را از دست خواهند داد.

البته بیرانوند و شجاع، جانشینان نسبتا مطمئنی دارند و استراحت دادن به آنها ریسک بزرگی محسوب نمی‌شود اما مهدی ترابی یک بازیکن بی‌جانشین در ترکیب پرسپولیس است که موثرترین بازیکن این فصل این تیم هم هست و اگر امروز کارت زرد بگیرد، غایب بزرگ دربی خواهد بود. در نهایت یحیی می‌تواند بازیکنانی مثل امید عالیشاه یا سیامک نعمتی را جایگزین ترابی کند.

* سوژه:مهم‌ترین سوژه این بازی بدون شک عیسی آل‌کثیر است. او در فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل به دنبال پیوستن به پرسپولیس بود و حتی در برنامه فوتبال برتر هم به صراحت اعلام کرد‌ یک پرسپولیسی است. او وقتی درباره ناکامی‌اش در پیوستن به پرسپولیس حرف زد، بغض کرد و حالا نمایش او در مقابل تیمی که عاشقش است، به شدت زیر ذره‌بین خواهد بود. محمدحسین کنعانی‌زادگان هم که با شادی گلش در بازی رفت هواداران صنعت‌نفت را عصبانی کرد، یکی از بازیکنان ویژه این بازی خواهد بود.

*** ‌استقلال-نفت مسجدسلیمان
‌شرایط دو تیم: استقلال بعد از دو پیروزی شیرین در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا و صعود به مرحله گروهی، سرانجام وارد نیم‌فصل دوم لیگ برتر خواهد شد. این اولین آزمون فرهاد مجیدی در لیگ نوزدهم است و حساسیت آن با در پیش بودن دربی، بیشتر هم شده است. مشکل بزرگ استقلال، خستگی بازیکنانش، تمرینات نامنظم در زمین‌های مختلف و غیراستاندارد و البته حاشیه‌هایی است که حتی با بردهای آسیایی هم دست از سر این تیم برنمی‌دارد.

آبی‌ها بعد از دو بازی فشرده آسیایی و چند سفر اضافی که می‌شد انجام نشود، وارد لیگ برتر خواهند شد. آنها در نقل و انتقالات نیم‌فصل دوم، عملکرد خوبی نداشتند و فقط امیرارسلان مطهری را جذب کرده‌اند. البته یک مدافع بلغاری هم به این تیم پیوسته که قطعا به این زودی به میدان نخواهد رفت. مشکل مهم استقلال اما عقب ماندن از سایر مدعیان است. این تیم با استراماچونی به صدر جدول هم رسیده بود اما بعد از رفتن او چند نتیجه ضعیف گرفت و حالا در رده پنجم جدول قرار دارد .

البته همین رتبه هم توسط شهرخودرو و خود نفت مسجدسلیمان و فولاد خوزستان تهدید می‌شود. در واقع هر چقدر پرسپولیس جا برای ریسک و حتی امتیاز از دست دادن در بازی امروز دارد، استقلال از این نظر تحت فشار قرار دارد. فرهاد مجیدی نمی‌تواند بازی امروز را قربانی دربی کند و باید به هر شکلی که شده سه امتیاز این بازی را بگیرد اما مشکل او این است که حریف امروزش تیمی است که کمترین باخت را در لیگ نوزدهم متحمل شده است.

نفت مسجدسلیمان به همراه سپاهان، فقط یک باخت داشته و تیمی است که اگرچه زیاد پیروز نشده اما فقط به تراکتور باخته است. این تیم اگرچه روزهای بحرانی را در بازار نقل و انتقالات پشت سر گذاشت اما توانست تا حدودی ثباتش را حفظ کند. آنها سوشا مکانی و محمد طیبی و فرزاد حاتمی را از دست دادند اما امید سینگ، مهدی زبیدی، آرمان قاسمی و یکی دو نفر دیگر را جذب کردند و در اولین بازی دور برگشت صنعت‌نفت را شکست دادند.

* غایبان:استقلال برای این بازی چند غایب مهم دارد. علاوه بر داریوش شجاعیان و محسن کریمی که مدت‌هاست مصدومند، فرشید اسماعیلی هم به این بازی نمی‌رسد و محمد دانشگر هم محروم است. ضمن اینکه سیاوش یزدانی و عارف غلامی هم همچنان در انتظار بهبود مصدومیت خود هستند. به جز این شش نفر، ممکن است استقلال یک غایب دیگر هم داشته باشد.

مسعود ریگی هافبک موثر و فیکس استقلال در خطر محرومیت از دربی است و اگر امروز کارت زرد بگیرد دربی روز پنجشنبه را از دست خواهد داد. به همین دلیل ممکن است مجیدی احتیاط کند و به او استراحت بدهد تا در دربی به مشکل برنخورد. غایب مهم نفت هم سوشا مکانی است که بازی‌اش مقابل استقلال می‌توانست به جذابیت‌های این بازی اضافه کند اما او از نفت خداحافظی کرده است.

* سوژه: همه نگاه‌ها در این بازی به مهدی تارتار دوخته شده است. او یک پرسپولیسی متعصب است که هر از گاهی با مصاحبه‌هایش درباره این تیم خبرساز می‌شود. تارتار بعد از جدایی کالدرون از پرسپولیس یکی از گزینه‌های هدایت این تیم بود و حتی شایعه شد که با شرط و شروطی حاضر به بازگشت به این تیم شده است. اهمیت او در بازی امروز، به این دلیل است که شاید بدش نیاید با سبک بازی شاگردانش، تلفاتی را روی دست استقلال بگذارد تا فرهاد مجیدی نتواند تیمش را با تمام قوا در دربی به مصاف پرسپولیس بفرستد.

کدخبر: ۳۰۷۰۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر