کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۵۷۰
تاریخ خبر:

میلیاردرهای آمریکا از ترس کرونا به پناهگاه‌ مخفی رفتند

روزنامه هفت صبح، آرش پورابراهیمی |‌ ممکن است جایی در جنوب نیوزلند روی چمن‌ ایستاده باشید و از طبیعت بکر منطقه لذت ببرید؛ آن هم در حالی که چند گوسفند در اطراف مشغول چریدن هستند؛ در همین حال اصلا بعید نیست که در واقع جلوی ورودی پناهگاه مخفی یک میلیاردر آمریکا ایستاده باشید. پناهگاه‌هایی که هرچند روایت ساخت آن‌ها بیشتر به فیلم‌های سینمایی شباهت دارد اما شیوع ویروس کرونا به بازار آن‌ها رونق بخشیده است.

دو سال پیش، وبسایت بلومبرگ درباره فعالیت‌های شرکتی نوشت که در نیوزلند مشغول ساخت پناهگاه برای میلیاردرهای آمریکایی است. پناهگاه‌هایی که قرار بود در روز مبادا، از جنگ هسته‌ای گرفته تا شورش‌های اجتماعی و البته شیوع ویروس‌های خطرناک، به کار بیایند. نخستین پرسش این است که چرا نیوزلند؟

پاسخ، آنطور که رئیس پروژه ساخت پناهگاه شرح می‌دهد، این است که نیوزلند دشمن هیچ کشوری نیست و در نتیجه بعید است در هیچ جنگی درگیر شود. علاوه بر این، نیوزلند جزیره‌ای است کم جمعیت جدا از بقیه دنیا؛ چند هزار کیلومتر از استرالیا فاصله دارد و حدود پنج میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند در حالی که جمعیت گوسفندان آن شش برابر جمعیت انسان‌ها است.

همچنین دریافت شهروندی این کشور از طریق سرمایه گذاری هم ساده است. ساختمان این پناهگاه‌ها هم جالب است. نخست اینکه ورودی آن‌ها از بیرون به راحتی قابل تشخیص نیست و در ورودی را تنها می‌توان به کمک دستگاه موقعیت یاب یافت. داخل این پناهگا‌ه‌، اتاق‌هایی از آشپزخانه و سرویس بهداشتی گرفته تا اتاق خواب، کتابخانه، اسلحه خانه و اتاق جراحی یافت می‌شود. هزینه ساخت هر یک از این پناهگاه‌ها حدود ده میلیون دلار است.

اما چه کسانی ممکن است مشتری چنین پناهگاه‌هایی باشند؟ وبسایت بلومبرگ دو سال پیش نوشته بود که برخی از میلیاردرهای ساکن کالیفرنیا در آمریکا گاهی در مهمانی‌هایشان درباره روز مبادا صحبت می‌کنند و به این می‌اندیشند که در چنین روزی چگونه از مهلکه جان سالم به در ببرند.

در واقع اگر شما چندین میلیارد دلار داشته باشید، صرف چند میلیون دلار برای اطمینان از اینکه در روز مبادا می‌توانید در جای امنی باشید خیلی غیرمنطقی نیست. با این حال، کل ایده این پروژه آن زمان خیلی کاربردی به نظر نمی‌رسید. هرچند حداقل ده میلیاردر سفارش ساخت چنین پناهگاه‌هایی را در نیوزلند داده بودند. البته امروز شرایط متفاوت است.

بعد از شروع ویروس کرونا، وبسایت بلومبرگ با رئیس شرکت سازنده پناهگاه‌ها، گری لینچ، تماس گرفت تا ببیند بازار محصولات او تا چه حد تحت تاثیر گسترش ویروس قرار گرفته است. جالب اینکه برخی از مشتریان او همان موقع از آمریکا راهی نیوزلند شده بودند تا در پناهگاه‌هایشان ساکن شوند.

برای مثال آقای لینچ می‌گوید یکی از مشتری‌ها که پیش‌تر ساکن نیویورک بوده و شرکتی در غرب آمریکا داشته حالا با او تماس گرفته تا درباره راه‌اندازی آب گرم پناهگاه سوالاتی را بپرسد. ظاهرا میلیاردرهای دیگری هم دریافته‌اند که روز مبادا از آنچه فکر می‌کردند به آن‌ها نزدیک‌تر است. به همین خاطر در همان روزهای نخست همه گیری کرونا در آمریکا، حداقل دو مشتری تازه برای سفارش ساخت پناهگاه با آقای لینچ تماس گرفتند.

البته در نیوزلند تنها بازار پناهگاه‌های سری رونق نگرفته و ظاهرا، آنطور که بلومبرگ نوشته، تقاضا برای خانه‌های گرانقیمت در این کشور هم افزایش یافته است. بسیاری از تحولاتی که در دوران پس از آغاز شیوع کرونا روی داده‌اند، غیرمنتظره و عجیب به نظر می‌رسند. بازار حالا رونق گرفته پناهگاه‌های مخفی در نیوزلند هم یکی از این روایت‌های خارق‌العاده است.

کدخبر: ۳۲۸۵۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر