کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۷۸۷
تاریخ خبر:

فاجعه در بزرگترین بیمارستان غزه

فاجعه در بزرگترین بیمارستان غزه

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| خبری که صبح چهارشنبه را با آن شروع کردیم ورود نظامیان اسرائیلی به داخل مهم‌ترین بیمارستان غزه یعنی شفا بود. نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۴ آبان پس از پنج روز درگیری در محوطه و اطراف بیمارستان الشفا غزه، وارد ساختمان آن شدند. آنها اتاق به اتاق بیمارستان را گشتند و بعد مدعی شدند همراه خود کمک‌های بشردوستانه آورده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شد که دسترسی به پزشکان و پرستاران بیمارستان برای ساعت‌های طولانی کاملا قطع شده بود.

تل‌آویو طی روزهای اخیر ادعا کرده بود نیروهای حماس بیمارستان شفا را به مقر عملیات‌های خود تبدیل کرده‌اند. این بهانه‌ای است که آنها بارها با آن به غزه حمله کرده‌اند. آنها این‌بار همدستی واشنگتن را هم همراه داشتند. حماس این موضوع را رد کرده و آن را تبلیغات دروغین اسرائیل خواند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین که در روزهای اخیر اظهارنظرهای محتاطانه‌ای داشته در واکنش به حضور نظامیان در بیمارستان گفت ما همگی با هم شاهد جنگی تهاجمی و وحشیانه و نسل‌‌کشی علیه مردمان در نوار غزه و کرانه باختری هستیم. این جنگ علیه موجودیت فلسطینیان است.

محمد زقوت مدیر بیمارستان‌های غزه در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته بود تانک‌ها وارد محوطه بیمارستان شده‌اند. همه فریاد می‌کشند، وضعیت بسیار وحشتناک است و ما کاری جز دعا نمی‌توانیم برای بیماران انجام دهیم. همه اینها در حالی اتفاق افتادند که ظهر چهارشنبه رادیو ارتش اسرائیل اعتراف کرد در عملیات نظامی داخل بیمارستان شفا تاکنون اثری از افراد گروگان گرفته شده توسط حماس پیدا نشده است.

آنها گفتند که حمله پنج نفر کشته داشته است. در شرایطی که رژیم صهیونیستی ادعا می‌کرد کمک‌های بشردوستانه را به دست مردم بستری شده در بیمارستان رسانده، تدروس قبریسوس دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت گزارش‌ها از تعرض نظامی به بیمارستان شفا عمیقا نگران‌کننده است.

ما مجددا ارتباط‌مان را با کارکنان سلامت درون بیمارستان از دست داده‌ایم و به‌شدت نگران کارکنان و بیماران هستیم.گریفیث معاون دبیرکل سازمان ملل هم گفت گزارش‌هایی از حمله به بیمارستان شفا شنیده‌ام که بسیار باعث وحشت من شده است. حفاظت از نوزادان و بیماران و کارکنان سلامت باید پیش از هر چیز دیگری انجام بگیرد. بیما‌رستان‌ها میدان جنگ نیستند.

آنطور که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرده در شمال نوار غزه تنها یک بیمارستان با نام الاهلی عربی به فعالیتش ادامه می‌دهد و تمام بیمارستان‌های دیگر به دلیل اتمام برق، تجهیزات پزشکی، اکسیژن و آب و غذا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.طبق خبرهایی که الجزیره آن را منتشر کرده نیروهای رژیم صهیونیستی ابتدا بخش اورژانس، بخش جراحی تخصصی و بخش زایمان را تصرف کرده‌اند.

آنها به بازجویی از پزشکان و پرستاران پرداختند و در تمام ورودی و خروجی‌های بیمارستان ایست‌های بازرسی الکترونیکی نصب کردند. گفته می‌شود سه هزار نفر بیمار بدحال در بیمارستان شفا بستری بوده‌اند که امنیت آنها در خطر افتاده است. تل‌آویو می‌گوید در این حملات آسیبی به بیماران نرسیده است اما خبرهایی که تا این ساعت منتشر شده‌اند، در مورد آنچه بر سر بیماران آمده شفاف نبوده‌اند.

با این همه آنطور که گفته می‌شود خط لوله آب بیمارستان هدف قرار گرفته که در این صورت می‌تواند مستقیما جان افراد بستری را در خطر قرار دهد و از طرف دیگر ادامه فعالیت‌ها را با مشکل جدی رو‌به‌رو کند.

کدخبر: ۵۴۷۷۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر