کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۵۲۸
تاریخ خبر:

غزه در آستانه یک جنگ جدید است؟

روزنامه هفت صبح | ده‌ها جنگنده و هلیکوپترهای نیروی هوایی اسرائیل شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه غزه را هدف قرار دادند. رژیم صهیونیستی مدعی است این حملات را به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه و در واکنش به شلیک چند راکت‌ از سوی حماس انجام داده است. ارتش اسرائیل مدعی شده اهدافش در جنوب غزه شامل مجتمعی است که شبه نظامیان حماس از آن برای ساخت موشک استفاده کرده‌اند و پیش آغاز حملات هوایی به مردم منطقه هشدار داده است که از منطقه خطر دور شوند.

با این حال ویدئویی در شبکه های اجتماعی انفجاری مهیب را در یک منطقه شهری در خان یونس در جنوب نوار غزه نشان می‌دهد. رادیو حماس گفت در شمال نوار غزه نیز تانک‌ها و جنگنده‌های ارتش اسرائیل پست‌های دیده‌بانی حماس را هدف قرار دادند. حماس به شکل کم سابقه‌ای از شلیک ضدهوایی به‌سوی هواپیماهای اسرائیلی و نیز شلیک چند «راکت‌ آزمایشی» به سمت دریا در جریان این حملات خبر داده است.

صبح روز شنبه، دو راکت از سوی غزه به سواحل تل‌آویو شلیک شده بود. یکی از راکت‌ها در دریا، نزدیک سواحل بندر یافا که در مجاورت شهر تل‌آویو قرار دارد منفجر شده است. بنابر گزارش‌ها، راکت دوم نیز در سواحل بلماحیم، در جنوب شهر ریشون لتسیون فرود آمده است.
به گزارش وب‌سایت خبری «والا»، اسرائیل به میانجی‌های مصری پیام داده است که به‌ویژه با توجه به حادثه تیراندازی به یک غیرنظامی اسرائیلی در مرز غزه که روز چهارشنبه رخ داد، این کشور شلیک راکت‌ها را مساله‌ای جدی ارزیابی می‌کند.

خبرها حاکی از این بود که مصر درخواست کرده بود که به این راکت‌ها پاسخ داده نشود ولی مقام‌های نظامی اسرائیلی که نامشان فاش نشده بود، گفتند اسرائیل به‌دنبال واکنشی است که «باعث تشدید تنش‌ها نشود، اما این پیام را منتقل کند که حوادث این‌چنینی مرزی و راکت‌پرانی‌ها پذیرفتنی نیستند.»

شبکه تلویزیونی المیادین مستقر در بیروت هم، به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که گروه حماس به میانجی‌های مصری اطلاع داده است که اگر اسرائیل به غزه حمله کند، آن‌ها واکنش نشان خواهند داد اما تا لحظه تنظیم این گزارش خبری از پاسخ مجدد نبود. پیش‌تر تلویزیون دولتی اسرائیل (کان) مدعی شده بود که حماس ازطریق میانجی‌های مصری به اسرائیل پیام داده بود که در شلیک این راکت‌ها دست نداشته و مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که سازمان جهاد اسلامی مسئول این راکت‌پراکنی بوده است.

گروه‌های مسلح غزه علت شلیک موشک را «شرایط آب‌وهوایی» اعلام کرده و گفته‌اند که این اقدام از روی عمد علیه اسرائیل انجام نشده است. فارغ از موضوع راکت‌ها، دو رویداد دیگر نیز، دو طرف را به آستانه یک جنگ دیگر برده شده است. منابعی به المیادین گفته‌اند که شاخه نظامی جهاد اسلامی از رهبری این سازمان دستوری دریافت کرده تا برای واکنش به شهادت احتمالی یک زندانی فلسطینی که در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد، آماده باشند.

هاشم ابوهواش، زندانی فلسطینی اهل شهر کوچک دورا در نزدیکی الخلیل، در اعتراض به بازداشت خود از ۱۳۷ روز پیش، در اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده است. حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که از نزدیک وضعیت ابوهواش، زندانی فلسطینی، را زیر نظر دارد و مدعی شده است که او در معرض «اعدام تدریجی» قرار دارد.

از سوی دیگر، روایت‌هایی از افزایش تنش بین اعراب فلسطینی‌تبار و یهودیان در مناطق اشغالی به گوش می‌رسد و همین دیروز تصاویری از پرتاب سنگ از سوی فلسطینیان به سوی اتوبوس حامل شهرک نشینان منتشر شد. از این رو احتمال افزایش درگیری در روزهای آینده، بعید نیست.

کدخبر: ۴۳۴۵۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر