کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۱۲۶۸
تاریخ خبر:

غارت بگرام؛ در افغانستان چه خبر است؟

روزنامه هفت صبح | ‌طالبان همچنان در خاک افغانستان در حال جولان دادن است و می‌گوید ۸۰درصد کشور را در دست دارد. نیروهای نظامی البته در حال جنگیدن با این گروه هستند اما به نظر می‌رسد که چندان توفیقی در این کار نداشته‌اند. حتی در مناطقی که مردم عادی سلاح به دست گرفته‌اند هم طالبان دست بالا را دارد. این گروه دست به اعمال محدودیت‌هایی هم در مناطق تحت نفوذ خودش زده است که یادآور سال‌های تلخ دهه۹۰ میلادی است که آنها قدرت را در افغانستان به دست داشته‌اند.

حالا گزارش‌ها می‌گویند زنان باید برقع پوشیده باشند و بدون محرمشان از خانه بیرون نروند و مردان باید ریش بلند بگذارند. البته این گروه گفته است که کماکان مدارس باز خواهند بود. پیش از این آنها مدارس غیردینی را ممنوع کرده و به دختران اجازه تحصیل نمی‌دادند.
شورای امنیت ملی تاجیکستان تحت ریاست امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری این کشور تشکیل جلسه داده و وضعیت در مرز این کشور با افغانستان را بررسی کرده است.

در این جلسه رجبلی رحمان علی، فرمانده نیروهای مرزبانی و رمضان رحیم‌زاده، وزیر کشور (کارهای داخلی) تاجیکستان درباره وضعیت در مرز این کشور با افغانستان گزارش داده‌اند.جلسه شورای امنیت تاجیکستان در مورد تقویت حفاظت از مرز و اعزام نیروهای اضافی به مناطق «ضروری» تصمیم گرفته. در این جلسه امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان که فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است، به وزیر دفاع دستور داده تا برای تحکیم مرز تاجیکستان با افغانستان ۲۰هزار نیروی ذخیره اعزام کند.

‌تبادل نظر در رابطه با شدت گرفتن وضعیت نظامی و سیاسی در شمال افغانستان میان رهبران سه کشور آسیای میانه‌ در حالی است که به گفته مرزبانان تاجیک شب دوشنبه ۱۰۳۷ سرباز و افسر افغان در امتداد مرز ولایت بدخشان افغانستان به خاطر «نجات جان خود» به ولایت کوهستان بدخشان تاجیکستان پناه آوردند.نیروهای مرزبانی تاجیکستان اعلام کردند که طالبان نواحی خواهان، شکی، مایمی، شغنان و اشکاشم ولایت بدخشان افغانستان را سقوط داده‌اند.

این نواحی با ناحیه‌های شمس‌الدین شاهین استان ختلان و نواحی درواز، ونج، خاروغ و اشکاشم استان بدخشان تاجیکستان هم‌مرز هستند.از دو هفته پیش تا دوشنبه،در چهار مورد دیگر هم نظامیان افغان در پی درگیری با طالبان وادار به پناه آوردن به خاک تاجیکستان شده بودند.بدین ترتیب، در پنج مورد بیش از ۱۵۸۰ نظامی افغان در پی حمله طالبان به آنها به خاک تاجیکستان عقب‌نشینی کردند.منابع نیروهای مرزبانی تاجیکستان می‌گویند که به سربازان افغان سرپناه و غذا داده‌اند.

هرچند معلوم نیست که سرنوشت آنها چه خواهد شد و آنها کی به افغانستان انتقال داده می‌شوند. مقام‌های ارتش افغانستان می‌گویند آمریکایی‌ها پس از ۲۰سال بدون هیچ اطلاع قبلی شب، برق را خاموش کردند در را بستند و از پایگاه بگرام خارج شدند. فرمانده جدید و افغان این پایگاه دو ساعت بعد، از رفتن آنها مطلع شد.ارتش افغانستان روز دوشنبه با انتشار تصاویری از داخل پایگاه هوایی بگرام نگاهی اجمالی و بی‌سابقه به آنچه مرکز جنگ آمریکا برای براندازی طالبان و القاعده گفته می‌شد، ارائه داد.

‌تصاویر منتشر شده از داخل و محوطه بگرام نشان می‌دهد که این پایگاه همانند یک شهر کوچک است که از سوی ناتو و آمریکا استفاده می‌شد. این پایگاه فوق‌العاده شامل مسیرهای متصل‌کننده سربازخانه‌ها و ساختمان‌هایی شبیه آشیانه هواپیماست. دو باند فرودگاه و بیش از ۱۰۰ پارکینگ برای جنگنده‌ها وجود دارد که دیواره‌هایی محکم دارند که در برابر انفجار مقاوم هستند. یکی از باندهای فرودگاهی ۳۶۶۰ متر طول دارد و در ۲۰۰۶ ساخته شده است. یک سالن استراحت، یک بیمارستان ۵۰تختخوابی و چادرهای بزرگ حاوی وسایلی چون مبلمان نیز در پایگاه وجود دارد.

ژنرال میر اسدالله کوهستان، فرمانده جدید بگرام گفت: شایعاتی شنیدیم مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها بگرام را تخلیه کردند و در نهایت ساعت ۷ صبح روز دوشنبه متوجه شدیم این قضیه که آنها از بگرام رفتند، صحت دارد. آمریکایی‌ها ۳.۵میلیون قلم جنس از خود به‌جای گذاشتند که شامل ده‌ها هزار بطری آب، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، وعده‌های غذایی آماده نظامی، تلفن و درها و پنجره‌های سربازخانه‌هاست.

سانی لگت، سخنگوی ارتش آمریکا به شکایت‌های بسیاری از سربازان افغان که این پایگاه به آنها واگذار شده، توجهی نکرد و تنها به بیانیه اخیر درباره بگرام اشاره کرد؛ در این بیانیه آمده است: انتقال کنترل بسیاری از پایگاه‌ها پس از اعلام اواسط آوریل سال جاری میلادی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان به جریان افتاد.این سخنگو همچنین در این بیانیه گفت:خروج نیروهای آمریکایی از بگرام با رهبران افغانستان هماهنگ شده بود.

به گفته مقام‌های ارتش افغانستان، پیش از آنکه ارتش بتواند کنترل بگرام را که درست یک ساعت با کابل فاصله دارد، به دست بگیرد، این پایگاه هوایی از سوی گروهی کوچک از غارتگران مورد هجوم واقع شد و آنها سربازخانه‌ها را یکی پس از دیگری مورد غارت قرار دادند و پیش از آنکه ارتش آنها را بیرون کند، انبار بزرگ چادرها را مورد هجوم خود قرار دادند. یکی از سربازان افغان گفت: نخست فکر کردیم آنها از اعضای طالبان هستند. ارتش آمریکا از فرودگاه کابل تماس گرفت و گفت«ما در فرودگاه هستیم.»

کدخبر: ۴۰۱۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر