کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۳۷۰
تاریخ خبر:

عملیات نجات هشت کوهنورد افجه لواسان

روزنامه هفت صبح | ۲۹ مهرماه روز کوهنوردی است و دقیقا در همین روز خبری مخابره شد با این مضمون:«در ساعت ۱۸ روز پنجشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۰، هشت نفر از کوهنوردان در قله ریزان منطقه افجه مفقود شدند که گزارش این مفقودی، ساعت ۲۱:۳۴ به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان تهران اعلام شد.» اگر اسم افجه را یک جست‌وجوی ساده کنید به خبر تلخ ماجرای مرگ کوهنوردان در سال ۹۵ برمی‌خورید.

دوباره فصل سرما در راه است و بارها ایمنی کوهستان راجع به بررسی شرایط آب و هوا و مسیریابی منطقه هشدار داده است. شاهین فتحی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران درباره جزئیات این حادثه می‌گوید:«پس از دریافت گزارش، یک تیم پنج نفره جست‌وجو و نجات از پایگاه امداد و نجات کوهستان دربند به منطقه اعزام و عملیات جست‌وجو در مناطق دشت هویج، یال غربی آتش کوه به سمت قله آغاز شد که این عملیات تا ساعت ۶ بامداد روز جمعه ادامه داشت اما متأسفانه این کوهنوردان پیدا نشدند.» اما حوالی ساعت ۳ بعدازظهر جمعه خبر پیدا شدن این کوهنوردان مخابره شد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر از نجات جان هشت کوهنورد مفقود شده در ارتفاعات دشت لار خبر داد. محمد حسن قوسیان اظهارکرد: «حوالی ساعت ۲۱:۳۰ عصر روز پنجشنبه خبری در مورد مفقود شدن هشت کوهنورد که به ارتفاعات قله ریزان در منطقه افجه رفته بودند به جمعیت هلال احمر اطلاع داده شد که در پی آن امدادگران جمعیت هلال احمر استان تهران به محل اعزام شدند و جست‌وجوهای خود را آغاز کردند.»

وی با بیان اینکه جست‌وجو در مناطق دشت هویج، یال غربی آتش کوه به سمت قله آغاز شد، گفت: «مرحله اول عملیات تا ساعت ۶ صبح (۳۰ مهرماه) ادامه داشت که بی‌نتیجه ماند. پس از آن از صبح جمعه سه تیم دیگر نیز وارد عملیات جست‌وجو شدند و با استفاده از بالگرد نیز عملیات جست‌وجو آغاز شد.» به گفته سخنگوی جمعیت هلال احمر، امدادگران سرانجام ظهر جمعه این افراد را پیدا کردند و به محلی امن انتقال دادند.

سابقه حادثه در حوالی منطقه لواسان
سال ۹۵ ریزش بهمن باعث شد تا کوهنوردان اهل قزوین که برای کوهنوردی به منطقه افجه در لواسان رفته بودند دچار حادثه شوند. بارها درباره رعایت نکات ایمنی به کوهنوردان در آن منطقه هشدار داده شده بود.

قبل از حرکت رعایت کنید
افرادی هم که قصد ورزش و یا کوهنوردی در فصل زمستان را دارند باید تمامی امکانات از جمله GPS یا ردیاب را به همراه داشته باشند یا اینکه درباره عزیمت خود به کوهستان، نزدیکان را مطلع کنند. آب و هوا را قبل از حرکت بررسی کنند و به مناطقی که نسبت به مسیر آگاهی ندارند ورود نکنند.

کدخبر: ۴۲۱۳۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر