کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۱۲۹۵
تاریخ خبر:

غافلگیری در ‌۷ ‌اکتبر

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار| اولین تصاویری که دریافت کردیم شگفت‌انگیز بود. قطار موتورسوارها و هایلوکس‌سوارهایی که از غزه خارج شده بودند و حصار دفاعی اسرائیل را شکافته بودند و همراه با اولین شعاع سپیده دم خودشان را به شهرک‌های اسرائیلی رسانده بودند. تصاویر بعدی این شگفتی را افزون می‌کرد؛ چریک‌هایی که با پاراگلایدر بر فراز شهرک‌ها در پرواز بودند و پهپادهایی که آنها را حمایت می‌کردند. نه از تانک خبری بود، ‌نه زرهپوش، ‌نه توپخانه و هواپیمای جنگی.

آتش سه هزار راکت در سپیده صبح و اختلال همزمان سایبری موجب شده بود تا ارتش اسرائیل هاج و واج این تحرک پیشدستانه ناگهانی بماند و شهرک‌نشینانی که باور نمی‌کردند که ده‌ها و صدها چریک فلسطینی در خیابان‌های آنها قدم بزنند و نظامی‌ها و پلیس‌های اسرائیلی را به گلوله ببندند و به شکار اسرائیلی‌ها در خانه‌ها و انبارها بپردازند.

این یک شوک واقعی به دنیای سیاست بود. غافلگیری سازمان امنیتی اسرائیل در این حد برای بسیاری باورنکردنی بود. تصاویر بعدی این شوک را باز هم اضافه کرد. انهدام تانک‌های مشهور مرکاوا با استفاده از پهپاد و اسیر کردن خدمه و بیرون کشیدن یک افسر عالیرتبه اسرائیلی با لباس خواب و منتقل کردنش به پشت خط جنگ شگفت‌انگیز بود.

و بعد هم یک فرمانده ارتش اسرائیل (ژنرال نمرود آلونی فرمانده لشکر ویژه)، چگونه موفق شدند این تعداد بی‌سابقه از اسرا را به پشت خط منتقل کنند؟‌ چگونه؟ ‌چگونه این تعداد پاسگاه پلیس تصرف شدند؟‌ چگونه ارتش اسرائیل تا شش ساعت ابتدای عملیات از هر واکنشی عاجز بود؟ ‌این یک ضربه حیثیتی باورنکردنی به اسرائیل بود.

خبر‌ها همین‌طور می‌آمد: چهار هلیکوپتر ارتش اسرائیل با پدافند‌های سبک گردان‌های قسام دچار خسارت شده‌اند، آمار تلفات نظامیان اسرائیل به صد نفر رسید و آمار تلفات شهرک‌نشینان اسرائیلی از 150 نفر عبور می‌کنند. زخمی‌ها روی عدد 1100 ایستاده است و می‌گویند حداقل 20‌درصد آنها می‌میرند. 165 اسیر به غزه و بسیاری از آنها به تونل‌های مشهور حماس منتقل شده‌اند. بعضی سوار بر همان هایلوکس‌های صبحگاهی برخی با پای پیاده و برخی با موتور‌سیکلت و برخی هم با اتومبیل‌های خودشان!

تصاویری از حدود 10تانک و زرهپوش است که در پاسگاه شهرک ناحل عوز به تصرف فلسطینی‌ها درآمده است. تا غروب بیش از 4000 راکت شلیک شده‌اند که بسیاری از آنها در غافلگیری ابتدایی ارتش اسرائیل بر هدف‌هایشان فرود آمدند. بعد از آن‌هم توان موشک‌های تامیر گنبد آهنین را به آزمون گرفتند. حملات هوایی اسرائیل به غزه با بمب‌های چند تنی در کمتر از دو ساعت 200 شهروند غزه را قربانی کرد.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین گفت: تنها در عرض چند دقیقه دشمن را از حالت تعادل خارج کردیم و به این دشمن که تهدید و عربده‌کشی می‌کند می‌گوییم که قدس برای ماست و سرزمین برای ماست، پس از آن خارج شوید.
این‌که سرنوشت این نبرد چه خواهد شد نمی‌دانم. این‌که کرانه باختری به فراخوان غزه و حماس و جهاد اسلامی پاسخ مثبت خواهد داد، نمی‌دانم.

این‌که حزب‌الله در چه سطح از بردباری با این اتفاق روبه‌رو خواهد شد، نمی‌دانم اما این حمله متهورانه و شوکی که به اسرائیل و اسرائیلی‌ها وارد کرده است، همه‌چیز را در آن منطقه عوض خواهد کرد. آنها که روزی برای پس گرفتن یعود شالیط نمایشی متظاهرانه از دست و دلبازی را به نمایش می‌گذاشتند حالا در مقابل بیش از 150 اسیر و دو ژنرال چه خواهند کرد‌؟‌

کدخبر: ۵۴۱۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر