کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۶۰۵۲
تاریخ خبر:

علما در سوگ همسران

علما در سوگ همسران

روزنامه هفت صبح| دیروز اعلام شد که همسر دوم آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری درگذشته است. دلیل درگذشت ایشان که نام او مشخص نیست، ابتدا «بیماری» اعلام شد ولی بعدا یکی از نزدیکان آیت‌الله جنتی به سایت خبرآنلاین گفت که وی در خواب سکته کرده است. دیروز البته پیام‌های تسلیت زیادی نیز به آیت‌الله محفوظی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در مورد درگذشت همسر ایشان منتشر شد. در یک سال اخیر، همسران چهار روحانی بلندپایه دیگر یعنی آیات مطهری، مشکینی، اراکی و سبحانی نیز درگذشته‌اند.

یک: آیت‌الله جنتی، ۹۷ ساله، بار اول در ۲۲ سالگی با خانمی به‌نام صدیقه مظاهری ازدواج کرد. او از این ازدواج صاحب ۴ پسر به‌نام‌های علی، حسن، حسین و محمد شد. علی جنتی که مدتی وزیر ارشاد هم بوده مشهورترین پسر اوست که متولد سال ۱۳۲۸ است. در آن زمان آیت‌الله جنتی ۲۳ ساله بوده است. حسین، پسر دیگر جنتی از حامیان سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود که سال ۱۳۶۱ در نبرد با سپاه کشته شد. گفته می‌شود که حسن جنتی در لادان اصفهان، زادگاه آیت‌الله، مشغول نجاری است و محمد فرزند دیگر او نیز کارمند سازمان تبلیغات اسلامی تهران است.

پس از درگذشت همسر اول، به گفته علی جنتی، او و برادرش ناچار بوده‌اند شب‌ها در خانه او بخوابند و پس از آن بود که اعلام شد آیت‌الله جنتی در سال ۱۳۹۶ ازدواج مجددی کردند. علی جنتی در این زمینه گفته: «حاج‌آقا بعد از فوت مادر ازدواج کردند. بعد از فوت والده، من یا برادرم باید شب‌ها در کنار ایشان می‌ماندیم یا ایشان را به منزل خودمان دعوت می‌کردیم که شب‌ها تنها نباشند و امکان مراقبت از ایشان فراهم شود. این وضعیت نمی‌توانست ادامه پیدا کند. از این منظر معتقدم کار درستی انجام دادند.» هیچ اطلاعاتی در مورد این خانم فعلا در دست نیست.

دو: در مورد همسر آیت‌الله سید‌عباس محفوظی، متولد ۱۳۰۷، از مراجع و علمای بلندپایه قم و اساتید حوزه علمیه این شهر هیچ اطلاعاتی در فضای اینترنتی وجود ندارد. حتی در بخش زندگی‌نامه سایت شخصی آیت‌الله محفوظی نیز در این زمینه چیزی نوشته شده و در بخش اخبار نیز اساسا خبر درگذشت ایشان درج نشده است و صرفا پیام تسلیت رهبر انقلاب به ایشان که دیروز منتشر شد در این بخش درج شده. اولین‌بار سایت حوزه‌نیوز در روز ۷ آبان خبر درگذشت او را اعلام کرده است.

سه: بیست و هفتم تیر‌ماه، همسر آیت‌الله سید‌محسن اراکی درگذشت. آیت‌الله اراکی متولد ۱۳۳۴ است و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده مجلس خبرگان رهبری است.در سایت شخصی ایشان نیز اطلاعاتی در مورد ازدواج و خانواده وجود ندارد اما نام همسر ایشان در اطلاعیه‌های درگذشت خانم «علویه میرمهدی» ذکر شده و گفته شده دختر آیت‌الله میرمهدی بوده‌اند. اقامه نماز میت بر پیکر او را آیت‌الله نوری همدانی در صحن امام رضا‌(ع) حرم حضرت معصومه در قم انجام دادند.

چهار: در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۲ نیز اعلام شد که حاجیه خانم ربابه زارع همسر مرحوم آیت‌الله علی‌اکبر مشکینی و مادر شهید جانباز جواد فیض درگذشته است. در خبر رسمی اعلام فوت ایشان آمد که این واقعه به علت بیماری و پس از چندین روز بستری با وجود تلاش کادر درمان در بیمارستان کامکار قم رخ داده است. آیت‌الله علی‌اکبر فیض آلنی مشهور به علی مشکینی متولد سال ۱۳۰۰ و متوفی در سال ۱۳۸۶ در تهران بودند و ریاست مجلس خبرگان رهبری از زمان تأسیس آن در سال ۱۳۶۱ تا پایان عمر خود، ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه دائم قم را به عهده داشتند.

پنج: چند روز قبل از تحویل سال و به‌طور مشخص در ۴ اسفند سال ۱۴۰۱ نیز خانم اعظم (عالیه) روحانی؛ همسر شهید مطهری درگذشتند. او در ۱۳ سالگی و در سال ۱۳۳۱ با شهید مطهری که متولد سال ۱۲۹۸ بود، ازدواج کرد و ۲۷ سال زندگی مشترک با آن شهید داشت که حاصل آن چهار دختر و سه پسر بود که مشهورترین آن علی مطهری است. مشهورترین داماد او نیز علی لاریجانی، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی است.

شش: و در نهایت در این یک سال اخیر، همسر آیت‌الله سبحانی، از مراجع تقلید قم نیز درگذشته است. نام او حاجیه خانم مخترع (از خاندان مجتهدی تبریزی) بود که روز ۳۰ دی ماه سال گذشته در قم درگذشت و پس از اقامه نماز توسط خود آیت‌الله بر پیکر وی در حرم حضرت معصومه به خاک سپرده شد و تصاویری نیز از حضور این مرجع بر سر مزار همسر خود، کمی بعد از این واقعه، در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت.

کدخبر: ۵۴۶۰۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر