کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۴۱۶
تاریخ خبر:

علت فرار شیرهای اراک از زبان کارشناس حیات‌وحش

روزنامه هفت صبح | اینکه حیوانات از باغ‌وحش فرار کنند و در مسیرشان چند نفر را بکشند یا زخمی کنند می‌تواند سوژه فیلم‌های ژانر وحشت باشد اما مشابه این اتفاق در اراک افتاده است. اول شنیده شد که شیرهای باغ‌وحش اراک، کارگری را که برای غذا دادن به آنها وارد قفس شده بود، کشته و از آنجا فرار کرده‌اند. این حرف‌ها باعث شد که خیلی‌ها بپرسند مگر کارگرها برای غذا دادن به شیر، آن هم نه یکی که دو تا، وارد قفس آنها می‌شوند؟ سوال بعدی این بود که شیرها الان کجا هستند و دقیقا چه چیزی مردم اطراف باغ‌وحش را تهدید می‌کند؟

رضا صیاد‌حق مدیر باغ‌وحش اراک ماجرا را اینطور شرح می‌دهد که کارگر ۳۸ ساله باغ‌وحش برای غذا دادن از در پشتی قفس شیرها اقدام کرده به این صورت که با فرغونی پر از گوشت به محفظه غذا‌دهی نزدیک شده، تکه گوشتی را برمی‌دارد و داخل محفظه می‌اندازد. محفظه‌ای که در کوچکی به بیرون دارد و شیرها تا زمانی که در آن باز است، به دلیل وجود در حائل نمی‌توانند به آن نزدیک شوند و کارگر بعد از تمام شدن غذادهی در محفظه را بسته و در حائل بین شیرها و محفظه غذا را باز می‌کند تا آنها بتوانند غذا را بردارند.

در این اتفاق ناگوار وقتی کارگر باغ‌وحش تکه گوشت اول را انداخته و برای برداشتن تکه دوم به سمت فرغون رفته، طبق گفته‌های مدیر باغ‌وحش، شیر ماده که سال‌ها در این قفس زندگی کرده خودش اهرم در حائل را کشیده و با باز کردن در به بیرون آمده است. او کارگر بینوا را نزدیکی فرغون گرفته و کمی هم به سمت در با خود کشیده اما بعد فرار کرده است. ‌

شیر نر هم در بخش فرار با او همدستی کرده و هر دو با هم از قفس دور شده‌اند. همین که کارگر باغ‌وحش جانش را در این حادثه از دست داده به اندازه کافی ناگوار بود اما ماجرا همین جا تمام نشد. ساعت‌ها مسئولان باغ وحش، محیط‌زیست و نیروهای انتظامی در محوطه باغ‌وحش به دنبال شیرها می‌گشتند و تا کنون خبری از پیدا شدن آنها نبود اما مدیر باغ‌وحش با اطمینان می‌گفت که آنها از محوطه خارج نشده‌اند و همه چیز تحت کنترل است و جای هیچ نگرانی برای مردم اطراف باغ‌وحش نیست اما شهرداری اراک از مردم خواست که تا پیدا نشدن شیرها تا جای ممکن به منطقه نزدیک نشوند.

باغ‌وحش اراک بیشتر از ۲۰ سال قدمت دارد و قبلا درباره وضعیت نگهداری حیوانات در آن انتقادهای زیادی شنیده می‌شد اما مسئولان باغ‌وحش هر بار خبر از بهتر شدن شرایط برای حیوانات خاص مثل همین شیرها می‌دادند. محمد لبافی، کارشناس حیات‌وحش و نگهداری از حیوانات وحشی به هفت‌صبح می‌گوید:

«اینکه شیر خودش توانسته در قفس را باز کند، خیلی عجیب به نظر می‌رسد و گویای این است که چقدر این محل از نظر رعایت پروتکل‌های ایمنی مشکل داشته است. این یعنی چه ‌‌شیر خودش اهرم را کشید و در را باز کرد؟ در باغ‌وحش‌های استاندارد امکان وقوع چنین حادثه‌ای صفر است اما همانطور که در ویدئوی منتشر شده می‌بینیم امکانات باغ‌وحش اراک واقعا در حد ابتدایی است. شیر حیوان باهوشی است اما نه آنقدر که اگر پروتکل‌ها رعایت شوند بتواند در را باز کند.

وقتی شما امکانات باغ‌وحش‌های استاندارد را بررسی کنید می‌بینید که چطور نکات ایمنی برای حفاظت از حیوان و کارکنان رعایت می‌شود. ابعاد حقوقی این اتفاق کاملا متوجه مدیران باغ‌وحش اراک است . ضمن اینکه این موضوع بهانه‌ای برای رسیدگی به وضعیت این باغ‌وحش شود. باغ‌وحشی که شیرها را در قفس‌های کوچک نگهداری می‌کند و قدمی هم برای حفاظت از گونه‌های جانوری بر نمی‌دارد.»

کدخبر: ۴۳۹۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر