کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۱۴۹
تاریخ خبر:

عقاب‌هایی که پرهای‌شان ریخت!

روزنامه هفت صبح| در سالی که گذشت، گلرهای ایرانی، امیدوارکننده و باثبات ظاهر نشدند. سال ۱۳۹۸ سال خوبی برای دروازه‌بان‌های درجه یک فوتبال ایران نبود. هیچ کدام از آنها ثبات خوبی نداشتند و نتوانستند خودشان را به عنوان مدعی درجه یک پوشیدن پیراهن تیم ملی معرفی کنند. وضعیت و عملکرد چهار دروازه‌بان اصلی فوتبال ایران در سال ۹۸ را بررسی می‌کنیم.

*** سیدحسین حسینی‌
او در تمام بازی‌های استقلال در سال ۱۳۹۸ دروازه‌بان اصلی این تیم بود به جز اولین بازی سال! در روز ۱۰ فروردین دربی برگشت برگزار شد و این آخرین بازی سیدمهدی رحمتی در استقلال بود. اتفاقات رخ داده در این بازی باعث شد تا او از ترکیب اصلی استقلال خارج شود و حسینی تبدیل به گلر اول آبی‌ها شود. او در این مدت در ۳۶ بازی برای استقلال به میدان رفت.

حاصل این ۳۶ بازی، فقط ۱۱ کلین‌شیت بود و این آمار برای کسی که دو فصل پیش، رکورد کلین‌شیت و بسته نگه داشتن دروازه در تاریخ لیگ برتر ایران را به نام خود زده بود، آمار عجیب و ناامیدکننده‌ای است. حسینی در این ۳۶ بازی ۳۴ گل هم دریافت کرد تا میانگین گل‌های خورده او در سال ۹۸ چیزی نزدیک به یک گل در هر بازی باشد. عملکرد ضعیف حسینی در سال ۹۸ بیشتر از هر چیزی احتمالا به نبود یک رقیب جدی در تیم استقلال برمی‌گردد.

تا سال گذشته او با رحمتی رقابت نزدیکی داشت که باعث بهبود عملکرد هر دو نفر می‌شد اما حالا حسینی در استقلال بی‌رقیب است و می‌داند که با هر عملکردی فیکس خواهد بود. بدترین بازی‌های او در سال ۹۸ دو دربی رفت و برگشت مقابل پرسپولیس بود و می‌توان گفت او روی دو گل از سه گل پرسپولیس در دربی‌ها مقصر بود. بهترین نمایش او هم به بازی رفت مقابل تراکتور برمی‌گردد. جایی که دو گل خورد اما چند بار هم دروازه استقلال را نجات داد.

*** علیرضا بیرانوند‌
او در سال ۱۳۹۸ روزهای متفاوتی را تجربه کرد. بیرو در اوایل سال با پرسپولیس در لیگ هجدهم قهرمان شد. همزمان در جام حذفی فصل گذشته و بازی‌های دوستانه و رسمی تیم ملی هم حضور داشت. بیرانوند در نیمه اول سال ۹۸ نمایش‌های خوبی داشت اما بعد از پایان فصل و پس از اینکه پیشنهاداتی از اروپا داشت، شرایطش کاملا تغییر کرد.

او به سختی و البته با نارضایتی مجبور به ماندن در پرسپولیس شد و به همین دلیل نتوانست مثل قبل درخشان ظاهر شود. بیرانوند در سال ۹۸ در مجموع در ۳۵ بازی برای پرسپولیس و تیم ملی به میدان رفت و ۱۹ کلین‌شیت را ثبت کرد که اگرچه عدد بدی به شمار نمی‌رود اما در مقایسه با عملکرد خود او در سال‌های قبل، یک روند نزولی را نشان می‌دهد. او در این ۳۵ بازی ۲۲ گل هم خورد! بیشتر از عدد گل‌های خورده، نمایش‌های ضعیف و نقش او در بسیاری از گل‌های خورده پرسپولیس بود که جلب توجه می‌کرد.

همین نمایش‌ها باعث شد تا در بسیاری از بازی‌ها جایش را به رادوشوویچ بدهد و از روی نیمکت درخشش او را تماشا کند. کار به جایی رسید که بعد از کالدرون، یحیی گل‌محمدی هم اعتمادش را به او از دست داد. بهترین نمایش بیرو در سال ۹۸ دربی رفت مقابل استقلال بود که پنالتی علی کریمی را مهار کرد. بدترین بازی او هم در برابر سپاهان در تهران رقم خورد. جایی که دو سوپرگل از کی‌روش و محبی دریافت کرد.

*** پیام نیازمند
نیازمند در سال ۱۳۹۸ روزهای خوبی را پشت سر گذاشت. او در ۳۴ بازی برای سپاهان به میدان رفت و موفق شد ۲۰ کلین‌شیت را ثبت کند. نیازمند در سال ۱۳۹۸ دقیقا ۲۱ گل از حریفان سپاهان دریافت کرد. او در تیمش رقیبی جدی ندارد اما به اندازه حسینی در استقلال افت نکرد ولی در دو مقطع چند نمایش ضعیف داشت.

او در هشت بازی اول لیگ نوزدهم گلی نخورد و فقط با یک ضربه پنالتی در بازی هفته نهم بود که طلسم دروازه‌اش شکست اما بعد از این اتفاق در چهار بازی متوالی ۹ گل خورد! نیازمند البته دوباره به روزهای خوب خودش برگشت و در چند بازی متوالی دروازه‌اش را بسته نگه داشت اما در هفته‌های اخیر و در واقع در روزهای پایانی سال نمایش‌های او دوباره سیر نزولی پیدا کرد. نقطه ضعف بزرگ او در ضربات پنالتی به چشم می‌آید. او از ۱۰ پنالتی اخیر که علیه سپاهان اعلام شده فقط یکی را مهار کرده است.

نیازمند در سال ۹۸ با سپاهان در لیگ هجدهم نایب‌قهرمان شد و در جام حذفی هم در نیمه نهایی مغلوب پرسپولیس شد. بهترین نمایش‌های نیازمند در سال ۹۸ به بازی برگشت مقابل پدیده در لیگ نوزدهم و بازی رفت مقابل العین امارات در لیگ قهرمانان آسیا برمی‌گردد. او چند نمایش ضعیف هم در کارنامه داشت. از جمله بازی مقابل صنعت‌نفت در آبادان که با دریافت چهار گل از سوی او همراه بود و البته بازی با السد در قطر!

*** محمدرشید مظاهری
او در اوایل سال ۱۳۹۸ عضو ذوب‎آهن بود و از روزهای خوبش فاصله داشت و به همین دلیل در بعضی از بازی‌ها در ترکیب اصلی تیم منصوریان قرار نمی‌گرفت. البته ذوب‌آهن نتایج نسبتا خوبی داشت ولی نمایش‌های مظاهری با نوسان‌های عجیب و غریبی همراه بود. همین نوسانات البته کار دست تیم منصوریان در آسیا هم داد و اشتباهات محمدباقر صادقی در دو بازی مرحله حذفی باعث حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا شد.

مظاهری بعد از پایان فصل به تراکتور پیوست و در پایان سال آمار ۱۲ کلین‌شیت در ۲۹ بازی را برای خود ثبت کرد. او در این بازی‌ها ۲۶ گل هم دریافت کرد که میانگین نزدیک به یک گل در هر بازی را نشان می‌دهد. مظاهری در تراکتور شروعی فوق‌العاده داشت و در هفت بازی اول تیمش حتی یک گل هم دریافت نکرد اما ناگهان این تیم افت کرد و مظاهری هم از روزهای خوبش دور شد و در ۱۴ بازی بعدی فقط سه بار موفق شد دروازه تیمش را بسته نگه دارد.

مظاهری البته برخلاف دیگر دروازه‌بان‌های بزرگ لیگ برتر، گاف بدی نداده اما ثبات لازم را هم نداشته است. بهترین بازی‌های او در سال ۹۸ بازی مقابل پرسپولیس و استقلال در تبریز بود. او مقابل پرسپولیس گل نخورد اما در شبی که چهار گل از استقلال خورد، بارها دروازه تیمش را نجات داد. بدترین بازی‌های او هم در مقابل ماشین‌سازی و سپاهان بود که تراکتور در هر دو بازی ۲برصفر مغلوب شد.

کدخبر: ۳۱۴۱۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر