کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۶۶۲
تاریخ خبر:

عرضه اولیه سهام به ارزش دو نان سنگک

روزنامه هفت صبح | دیروز سه‌شنبه شرکت پتروشیمی ارومیه وارد بازار سرمایه شد. در این عرضه اولیه ۱۵درصد از سهام این شرکت یعنی در مجموع حدود ۱۰۵میلیون سهام به سرمایه‌گذارها فروخته می‌شود و هر نفر می‌تواند برای خرید حداکثر ۴۰سهم سفارش ثبت کند. قیمت در نظر گرفته شده برای سهام شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد شاروم، حداکثر ۶۳۰تومان است و این یعنی کسانی که در این عرضه اولیه شرکت کردند، می‌توانستند نهایتا برای خرید ۲۵هزار تومان سهام شاروم سفارش ثبت کنند.

اگر این رقم برایتان خیلی کم به نظر می‌رسد، احتمالا ادامه ماجرا بیشتر از قبل ناامیدتان کند. چراکه محاسباتمان نشان می‌دهد اگر تعداد مشارکت‌کننده‌ها در این عرضه اولیه مثل هفته گذشته حدود پنج میلیون و ۳۰۰هزار نفر باشد، کل ۱۰۵میلیون سهم شرکت بین این تعداد مشارکت‌کننده به طور مساوی تقسیم خواهد شد و احتمالا به هر نفر ۱۹سهم شاروم تعلق خواهد گرفت.

آن هم با قیمت حداکثر یعنی ۶۳۰تومان. اگر تا حالا این دو رقم را در هم ضرب نکرده‌اید، باید بگوییم احتمال دارد سهم هر نفر از عرضه اولیه شاروم تنها ۱۲هزار تومان باشد. یعنی به اندازه دو نان سنگک کنجدی!
عرضه اولیه‌های کوچک این روزها حسابی توی ذوق سهامداران بورس می‌زند. سال گذشته آمار مشارکت در عرضه‌های اولیه تقریبا یک دهم رقم فعلی بود و این مورد باعث می‌شد سهم هر نفر از سهامی که به تازگی در بورس عرضه می‌شود، خیلی بیشتر باشد.

آن زمان شرکت‌ها با فاصله خیلی بیشتری از همدیگر به بورس می‌آمدند و شاید هر دو ماه یک بار باید منتظر عرضه اولیه می‌بودیم، ولی حالا تقریبا هر هفته دو شرکت به بورس می‌آیند و سبد سهامداران پر شده از شرکت‌هایی که در یکی دو ماه اخیر به بورس آمده‌اند و هنوز روند رو به رشد آنها متوقف نشده. این شرکت‌ها عموما کوچک‌ترین شرکت‌های بورسی را تشکیل می‌دهند. مثلا نماد غگیلا مربوط به شرکت پگاه گیلان که در اردیبهشت‌ماه به بورس آمد، حالا رتبه اول کوچک‌ترین شرکت بورسی را در اختیار دارد. کل این شرکت در حال حاضر ۲۹۳میلیارد تومان می‌ارزد.

هرچند امسال سهم هر سهامدار از عرضه اولیه خیلی کوچک شده و شاهد ارقامی مثل ۱۲هزار تومان، ۱۵هزار تومان و ۲۰هزار تومان به عنوان ارزش سهام عرضه اولیه هستیم اما مجموع همین سهم‌هاست که می‌تواند سود قابل توجهی نصیب ما کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی سهام عرضه اولیه امسال خیلی بیشتر از سال‌های گذشته بود.

تا دو سال پیش سوددهی سهام عرضه اولیه غیرقابل پیش‌بینی بود و سهام شرکت‌ها نهایتا تا ۵۰درصد رشد می‌کرد، ولی حالا کاملا از بازدهی مثبت سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه مطمئن هستیم و انتظار سود ۲۰۰درصدی چندان غیرمعقول نیست. مجموع ارزش عرضه اولیه شرکت‌ها در سال ۹۹ تا اینجای کار حدود پنج میلیون و ۲۰۰هزار تومان است و اگر کسی در تمام این عرضه‌ها شرکت کرده باشد، حالا صاحب سرمایه ۲۰میلیون تومانی است.

کدخبر: ۳۴۳۶۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر