کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۴۹۳
تاریخ خبر:

عربستان شمشیر‌ را ‌برای لبنان‌ از‌ رو بست

روزنامه هفت صبح | در لبنان بحران روی بحران انباشته می‌شود. از زمانی که الجزیره بخشی از مصاحبه خود را با وزیر اطلاع رسانی دولت تازه این کشور منتشر کرد که در آن او از جنگ یمن و اقدامات عربستان سعودی انتقاد کرده بود، اوضاع در بیروت بحرانی شده است. سعودی‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند و سفیر این کشور در لبنان می‌گوید در‌های ریاض به روی بیروت بسته شده است. به نظر می‌رسد که این بخش تازه‌ای از منازعات بین عربستان و لبنان است.

ریاض مدت‌هاست تلاش دارد تا گروه‌هایی که با عربستان زاویه دارند را از قدرت دور کند و حالا ازاین فرصت پیش آمده در شرایطی که لبنان زیر فشار سنگین بحران اقتصادی و نیازمند کمک‌های مالیست، استفاده می‌کند. وزیر امور خارجه لبنان، عبدالله بو حبیب، عربستان را به گفت‌وگو برای حل بحران عمیق دیپلماتیک میان دو کشور فراخوانده. از آن سو نخست‌وزیر و رئیس جمهور لبنان در‌صددند تا با تحت فشار قرار دادن قرداحی او را مجبور به استعفا کنند.

او پیش از این بارها گفته که پشیمان نیست و قصد استعفا و عذرخواهی را ندارد اما با قوانین دولت میقاتی حرکت خواهد کرد.
روزنامه الاخبار لبنان نوشت: نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و نبیه بری، رئیس پارلمان تماس گرفته و از آن‌ها خواسته جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی را قانع کنند تا استعفا بدهد. طبق نوشته الاخبار عون از میقاتی خواسته سریعا برای برگزاری جلسه کابینه به بیروت بازگردد اما میقاتی اشاره کرده که نمی‌خواهد دولت بیشتری از آن چیزی که متحمل شده، متحمل شود.

میقاتی برای شرکت در بیست و ششمین کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوایی به گلاسکو اسکاتلند رفته است. در این راستا، عون و میقاتی نیز از بشاره الراعی، اسقف مسیحیان مارونی لبنان خواستند از قرداحی بخواهد استعفا بدهد. الراعی نیز با قرداحی تماس گرفته و از او خواسته بود تا یکشنبه گذشته به بکرکی، مقر وی برود اما قرداحی به دلایل پزشکی نرفت.

قرداحی از الراعی سؤال کرد که اگر استعفای وی مشکل را حل می‌کند و به بحران لبنان و شورای همکاری خلیج فارس پایان می‌دهد و باعث استعفای دیگر وزرای دولت نمی‌شود استعفا خواهد داد. الراعی در این باره به او وعده داد.همچنین منابع اعلام کردند که قرداحی با استعفا مخالف است چراکه نمی‌خواهد قربانی این ماجرا باشد. وی به میقاتی ناخرسندی‌اش را از اظهارات برخی از وزرایی که از او خواسته بودند، استعفا بدهد، ابراز کرده بود.

در همین حال برخی از رسانه‌ها از یمن عکس‌هایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پوسترهایی با عکس قرداحی در شهرها برپا شده. به نظر می‌رسد آنها از حمایت این مجری محبوب عرب به شدت رضایت دارند. روزنامه الاخبار هم در گزارشی به ماجرای کمک‌های مالی عربستان به لبنان پرداخته و می‌نویسد: شرایط نابسامان لبنان با قطع رابطه برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، بدتر شده و یافتن راه حلی برای مشکلات آن، دشوارتر از گذشته می‌شود، چرا که به دنبال اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی دولت لبنان در مورد عربستان، امارات و جنگ یمن، سعودی‌ها جنگ مستقیم خود با لبنان را آغاز کردند و مشخص شد که ریاض به کلی دست از پرونده لبنان شسته و دلیل آن، اطمینان سعودی‌ها از سیطره کامل حزب‌الله بر حکومت در لبنان است.

در ادامه این مطلب آمده است: به این ترتیب، عربستان دیگر هیچ کمکی به لبنان برای خروج از بحران اقتصادی خفه کننده‌اش نمی‌کند و حتی چراغ سبز رئیس دولت لبنان، نجیب میقاتی برای ارتباط با ریاض را نادیده گرفته و هیچ توجهی به آن نکرد. این درحالی است که دولت‌های سابق لبنان، برای درخواست کمک از دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و به‌ویژه عربستان، کار ساده‌تری داشتند و کمک‌هایی که به آن‌ها می‌شد، بدون هیچ پیش شرطی بود

اما امروز لبنان در مذاکره با دولت‌هایی که می‌توانند به آن کمک مالی کنند، شرایط سختی دارد و ناچار باید شروطی را عملی کند که در سایه اختلاف نظر بین مسئولان لبنانی، گهگاه اجرای این شروط، محال می‌شود. این در حالی است که امروز عربستان به‌ویژه در تعامل با لبنان تغییر کرده و تلاش‌های قبلی سعودی‌ها برای مهار حزب‌الله با شکست مواجه شده و نتیجه عکس داشت. به همین دلیل بود که سعودی‌ها اظهارات قرداحی را فرصتی برای قطع هر راهی در برابر تلاش دولت لبنان در راستای درخواست کمک از عربستان، یافتند.

کدخبر: ۴۲۳۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر