کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۹۳۵
تاریخ خبر:

عادت‌ کارآفرینان موفق

روزنامه هفت صبح، پوریا عطاریان |‌ مواجهه با عناوینی همچون ویژگی‌ها یا عادت‌های افراد موفق احتمالا این پرسش را ایجاد می‌کند که آیا اصلا می‌توان عوامل موفقیت یک فرد را به چند عادت تقلیل داد؟ به سختی می‌توان پاسخ چنین پرسشی را یافت چراکه سنجش عوامل موفقیت به‌سختی امکان‌پذیر است.

برای مثال فرد موفقی را در نظر بگیرید که سحرخیز است. آیا سحرخیزی عامل موفقیت این فرد بوده یا حتی اگر این فرد صبح‌ها دیرتر از خواب برمی‌خاست بازهم همین‌قدر موفق بود؟‌ سنجش چنین مواردی و سپس صدور حکمی‌ کلی درمورد آن کار چندان ساده‌ای نیست.
این مقدمه را گفتیم تا یادآوری کرده باشیم که هر زمان با فهرستی از عوامل موفقیت مواجه شدید، کمی ‌هم نسبت به آن بدبین باشید.

با این‌حال، دنیس ویتلی که روانشناس مشهوری در مورد موفقیت است، فهرستی از عادت‌های کارآفرینان موفق را ارائه داده که به‌تازگی در مجله «کارآفرین»(entrepreneur) منتشر شده است. فهرست آقای ویتلی موارد زیر را در بر می‌گیرد:

* ذهن خیال‌پرداز: کارآفرینان موفق زمان نسبتا قابل توجهی را به اندیشیدن و خیال‌پردازی اختصاص می‌دهند. اگر بتوانیم از این خیال‌پردازی و کشف و شهود لذت ببریم، درنتیجه می‌توانیم قدرتمندترین دارایی یک کارآفرین یعنی قدرت تخیل را به‌دست بیاوریم. آقای ویتلی اعتقاد دارد که موثرترین کارآفرینان آن‌هایی بوده‌اند که رویاهایشان را به واقعیت تبدیل کرده‌اند و رویاپردازی بدون قدرت تخیل امکان‌پذیر نیست.

* سحرخیزی: سحرخیزی این امکان را به یک کارآفرین می‌دهد که زودتر از دیگران در محل کار حاضر شود و زمان بیشتری برای آماده‌شدن برای کار را در اختیار داشته باشد. درنتیجه در طول روز منظم‌تر و موثرتر کار خواهد کرد. اگر دیر به محل کار برسید و بخواهید با عجله به امور عقب‌افتاده رسیدگی کنید، احتمالا فرصتی برای رشد خلاقیت نخواهید یافت.

* برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی و متعهدماندن به آن در حرف به مراتب ساده‌تر است تا در عمل. به اعتقاد آقای ویتلی، برنامه‌ریزی اثربخشی فعالیت شما را افزایش می‌دهد و برنامه‌ای مفید است که مسئولیت‌ها در آن در اولویت باشند و اوقات فراغت در جایگاه دوم قرار گرفته باشند. با این‌حال، نباید از فعالیت اجتماعی و به‌خصوص تعاملات انسانی غافل شد. اگر در ابتدای روز مسئولیت‌های خود را به انجام رسانده باشید، قادر خواهید بود که با خیالی آسوده از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

* خواب کافی: اهمیت خواب کافی و باکیفیت را نباید دست‌ کم گرفت. پیش‌تر در همین ستون نوشته‌ایم که کریستیانو رونالدو(بازیکن تیم یوونتوس) برای اینکه خوب بخوابد از متخصص خواب کمک می‌گیرد. خواب نه ‌چندان خوب می‌تواند تمام فعالیت روزانه را تحت تاثیر قرار دهد و از میزان عملکرد ذهن شما بکاهد. اگر به خواب نامنظم دچار شده‌اید، بکوشید که هرچه زودتر از این چرخه معیوب خارج شوید.

* سادگی: ساده‌سازی برخی امور به شما کمک می‌کند که بتوانید بر روی امور مهم‌تر تمرکز کنید. احتمالا متوجه شده‌اید که بسیاری از کارآفرینان در زمینه فناوری همیشه لباس تقریبا یکسانی می‌پوشند. مارک زاکربرگ(موسس و مدیر فیسبوک) شرح می‌دهد که چنین رفتاری باعث می‌شود که او بتواند به جای تمرکز بر انتخاب لباس، بر روی امور شرکت تمرکز کند. شاید چنین رفتاری کمی ‌زیاده‌روی باشد، اما پیچیده‌کردن امور نه چندان مهم می‌تواند به شدت از زمان، توان و تمرکز شما بکاهد.

* انعطاف پذیری: در همه کتب مربوط به مبانی علم اقتصاد می‌توان خواند که در بازار و در تعامل میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، معمولا گروهی دست بالا را دارند که انعطاف پذیری بیشتری دارند و بهتر می‌توانند نسبت به تغییر شرایط واکنش نشان بدهند. برای موفقیت در کارآفرینی نیز انعطاف پذیری به میزان قابل توجهی شانس موفقیت را افزایش می‌دهد. البته انعطاف پذیری به خودی خود ایجاد نمی‌شود بلکه نیازمند یادگیری و همچنین پایش محیط و اندیشیدن درباره واکنش صحیح به شرایط جدید است.

کدخبر: ۲۸۱۹۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر