کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۹۳۱
تاریخ خبر:

صید لبنان در صیدا؛ تیمی که روی اعصاب است!

روزنامه هفت صبح | امروز عصر آخرین بازی از دور رفت مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا برگزار می‌شود و تیم ملی کشورمان در شهر صیدا به مصاف لبنان می‌رود. لبنان ناشناخته‌ترین تیم این گروه برای ماست و از آخرین باری که مقابل این تیم به میدان رفتیم، هشت سال می‌گذرد. در آن بازی که در مرحله انتخابی جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۵ برگزار می‌شد، ایران با هدایت کارلوس کی‌روش ۴ بر یک لبنان را در بیروت شکست داد.

حالا پس از هشت سال دو تیم در شرایطی مقابل هم قرار می‌گیرند که از تیم فعلی ایران فقط علیرضا جهانبخش در آن بازی حضور داشت و از آن تیم لبنان هم فقط محمد حیدر هنوز بازی می‌کند. ایران تا امروز ۱۰ بار مقابل لبنان به میدان رفته و هشت بار این تیم را شکست داده و فقط یک بار مغلوب شده که همان یک باخت به شدت ناراحت‌کننده بود و تیم ملی را تا آستانه ناکامی در صعود به جام‌جهانی ۲۰۱۴ پیش برد.

از لبنان چه می‌دانیم؟
تیمی که امروز میزبان ماست، در چهار بازی قبلی خود، یک برد، دو مساوی و یک باخت به دست آورده است. این تیم در برابر عراق و امارات به تساوی رسیده، به کره جنوبی با یک گل باخته و سوریه را ۳بر۲ شکست داده است. لبنانی‌ها در این چهار بازی فقط ۳ گل زده‌اند و تنها ۳ گل دریافت کرده‌اند. آنها مقابل کره‌جنوبی یک نمایش سرتاسر دفاعی ارائه دادند که باعث خشم و ناراحتی کره‌ای‌ها شد اما در برابر سوریه بازی بهتری به نمایش گذاشتند و توانستند این تیم را شکست دهند.

هر چند خوش‌شانس بودند که در دقیقه ۹۷ ضربه عمر خریبین به تیر دروازه‌شان خورد و بازی به تساوی کشیده نشد. حالا این تیم با روحیه‌ای خوب ناشی از پیروزی درآخرین بازی‌اش به مصاف ایران خواهد آمد.سیستم پایه این تیم ۴-۳-۳ است که بسته به قدرت حریف، به ۴-۱-۴-۱ هم تغییر شکل می‌دهد. مهم‌ترین بازیکنان لبنان محمد حیدر هافبک راست این تیم است که با شماره ۱۰ بازی می‌کند و همچنین محمد جلال قدوح هستند که این دومی، مهاجم است و زننده دو گل از سه گل لبنان به سوریه بود.

حسن معتوق و رابرت ملکی هم از دیگر بازیکنان شاخص تیم فعلی لبنان هستند که معتوق به دلیل مصدومیت بازی امروز را از دست داده است. هدایت لبنان بر‌عهده ایوان هاشک است که سابقه هدایت استراسبورگ و سنت‌آتین فرانسه و تیم ملی چک را هم دارد. او از سال ۲۰۱۱ در خاور‌میانه حضور دارد و هدایت تیم‌هایی از امارات، عربستان و قطر را برعهده داشته است.قابل پیش‌بینی است که با توجه به تفاوت سطح دو تیم، لبنانی‌ها با آرایشی تدافعی به مصاف ایران خواهند آمد.

این همان شیوه‌ای است که مقابل کره‌جنوبی و حتی سوریه در خارج از خانه پیاده کنند. آنها در این سبک از بازی تبحر دارند و با بازی باحوصله و تدافعی، منتظر اشتباه بازیکنان حریف می‌مانند و از این غفلت‌ها به خوبی استفاده می‌کنند. این اتفاق در مقابل سوریه رخ داد و لبنان با استفاده از اشتباهات مرگبار بازیکنان این تیم بود که توانست به پیروزی برسد. نقطه ضعف بزرگ لبنان این است که در برابر پرسینگ و دوندگی مهاجمان و هافبک‌های حریف، تمرکز خود را از دست می‌دهند و مرتکب اشتباه می‌شوند.

تیمی که روی اعصاب است
همانطور که گفتیم، لبنان جزو تیم‌هایی است که در بازی تدافعی و جنگ روانی تخصص دارد. اگر روز خوب بازیکنان این تیم باشد، ممکن است دچار مشکل شویم. کره‌جنوبی در سئول کاملا مغلوب جنگ روانی و بازی تاخیری و وقت‌کشی بازیکنان لبنان شده بود و خوش‌شانس بود که توانست از یک لحظه غفلت مدافع این تیم استفاده کند و با یک گل به پیروزی برسد.

مهم‌ترین نکته برای شاگردان اسکوچیچ این است که آنها باید تمرکز خود را حفظ کنند و اسیر حرکات روانی لبنانی‌ها نشوند، زیرا این تیم از نظر فنی فاصله زیادی با ایران دارد و فقط از طریق همین جنگ‌های روانی و حتی ایجاد درگیری‌های فیزیکی است که می‌تواند مقابل تیم اول رنکینگ آسیا ایستادگی کند.

فراموش نکنیم که لبنان مثل سوریه، عراق و امارات از صعود مستقیم به جام جهانی تقریبا ناامید است و برای قرار گرفتن در سکوی سوم این گروه رقابت می‌کند و تساوی مقابل ایران حتی در خانه نتیجه خوبی برای این تیم محسوب می‌شود، پس منطقی است که شاگردان ایوان هاشک مقابل ایران رو به یک بازی ایستا، فیزیکی و تخریبی بیاورند تا بتوانند حداقل یک امتیاز از شاگردان اسکوچیچ بگیرند.

پرسینگ، راهی برای پیروزی
در شماره دیروز نوشتیم که با توجه به غیبت مهدی طارمی، شاید بهتر باشد تیم ملی با یک فوروارد نوک یعنی سردار آزمون به مصاف لبنان برود. ۴-۳-۳ یا ۴-۲-۳-۱ سیستم‌هایی هستند که در غیاب طارمی می‌توانند تیم ملی را از نظر هجومی به اهداف مورد نظرش برسانند. سردار در پرسینگ و تحت فشار قرار دادن مدافعان حریف تخصص دارد و اگر یکی دو بازیکن دیگر بتوانند در این کار به او کمک کنند، احتمال به گل رسیدن ایران در دقایق ابتدایی بازی زیاد است. این دو بازیکن می‌توانند علیرضا جهانبخش و علی قلی‌زاده یا وحید امیری باشند. حضور این دو نفر و البته احتمالا سامان قدوس پشت سر سردار آزمون، فشار زیادی را روی هافبک‌های دفاعی و مدافعان لبنان وارد و آنها را وادار به اشتباه خواهد کرد.

نیمکت جذاب و طلایی
آنچه باعث می‌شود تیم ملی ایران نگران غیبت طارمی نباشد، دست پُر دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیمش است. او روی نیمکت، مهدی قایدی، مهدی ترابی، کریم انصاری‌فرد، احمد نورالهی، اللهیار صیادمنش و … را دارد که هر کدام می‌توانند یک تعویض طلایی باشند. خصوصیات فنی متفاوت بازی آنها باعث می‌شود تا اسکوچیچ بتواند تغییرات دلخواهش را در طول بازی اعمال کند و نتیجه هم بگیرد.

در انتظار دو تساوی دیگر در این گروه
در جدول گروه A، فعلا ایران با ۱۰ امتیاز صدرنشین است، کره‌جنوبی با ۸ امتیاز در رده دوم ایستاده، لبنان با ۵ امتیاز سوم است، امارات و عراق با ۳ امتیاز چهارم و پنجم هستند و سوریه با یک امتیاز قعرنشین است. تا امروز، به شکل عجیبی بیشتر نتایج گروه به سود شاگردان اسکوچیچ رقم خورده است و اصلا بعید نیست که امروز هم این اتفاق رخ بدهد. ساعتی قبل از بازی لبنان و ایران، تیم‌های کره‌جنوبی و امارات به مصاف هم می‌روند.

پیروزی کره‌جنوبی یا تساوی، بهترین نتیجه برای تیم ملی ایران خواهد بود و امارات را تقریبا از دور رقابت برای صعود حتی به عنوان تیم سوم گروه حذف خواهد کرد. آخرین بازی این گروه هم امشب بین عراق و سوریه برگزار می‌شود. تساوی در این بازی ایده‌آل‌ترین نتیجه برای ایران و کره‌جنوبی خواهد بود و هر دو تیم را به سرنوشت امارات دچار خواهد کرد. پیروزی در بازی امروز، ایران را ۱۳ امتیازی خواهد کرد و با بردن سوریه در بازی روز سه‌شنبه هفته آینده، صعود تیم ملی به جام جهانی با کسب ۱۶ امتیاز تا حدود زیادی قطعی خواهد شد.

گروه B؛ مگه جنگه؟
هر چقدر در گروه A، تکلیف دو تیم اول گروه تا حدود زیادی از همین حالا روشن است، در گروه B، یک جنگ تمام‌عیار در حال وقوع است. در این گروه عربستان با ۱۲ امتیاز از ۴ بازی، صدرنشین است؛ استرالیا با ۹ امتیاز دوم است، عمان و ژاپن با ۶ امتیاز سوم و چهارم هستند، چین با ۳ امتیاز در رده پنجم قرار دارد و ویتنام بدون حتی یک امتیاز قعرنشین است. مهم‌ترین بازی امروز قاره آسیا، در استرالیا بین این تیم و عربستان برگزار می‌شود.

هرچند احتمال پیروزی عربستان در زمین حریف زیاد نیست اما اگر این اتفاق رخ دهد، صعود این تیم تا حدود زیادی قطعی خواهد شد و تیم‌های استرالیا، ژاپن و عمان باید برای قرار گرفتن در رده‌های دوم و سوم بجنگند. امروز ویتنام میزبان ژاپن است و پیروزی سامورایی‌ها هم قابل پیش‌بینی است. هرچند از ژاپنی که به عمان و عربستان باخته، بعید نیست که به ویتنام هم امتیاز بدهد. بازی چین و عمان هم از حساسیت بالایی برخوردار است. اگر عمان میزبانش را شکست بدهد، تبدیل به مدعی جدی دوم شدن در گروه خواهد شد و اگر چین پیروز میدان باشد، به جمع تیم‌های امیدوار به رسیدن به سکوی سوم گروه و رسیدن به بازی پلی‌آف امیدوار می‌شود.

ترکیب احتمالی دو تیم
ایران: امیر عابدزاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، صادق محرمی، وحید امیری، احسان حاج‌صفی، سعید عزت‌اللهی، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، علی قلی‌زاده و سردار آزمون
لبنان: مصطفی مطر، حسن علی سعد، جوان عمری، رابرت ملکی، عباس عاصی، محمد حیدر، محمد علی زینی، نادر مطر، هلال باسم حلوه، باسل زکریا جرادی و محمد جلال قدوح

کدخبر: ۴۲۴۹۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر